LG Direct Drive wasmachine LE error + oplossing

Afgelopen zondag is onze 7 jaar oude LG Direct Drive K147f wasmachine gestopt met werken en gaf een LE code. Smart Diagnostics van LG zelf gaf geen soelaas. Factory reset zorgde er niet voor dat de LE code verdween.

Ik ben maar zelf gaan kijken. Wat je nog wel eens ziet met DirectDrive motoren, is dat de trommel en dus motor en dus bekabeling beweegt bij onbalans in de trommel. Dat kan zorgen dat de bekabeling kan stuk gaan met LE errorcode tot gevolg. Bij mijn apparaat zag dit er allemaal netjes uit dus ben ik de motor/rotor zelf gaan bekijken. Bracket met de magneten zag er goed uit, de spline-overbrenging kan soms zijn afgesleten. De rotor met de spoelen zag er ook nog prima uit.

Hield ik enerzijds een terminaal defect (op het circuitbord) of een defecte Hall-sensor over. Dit laatste bleek het issues te zijn. Een nieuwe besteld voor 3 tientjes (type 6501KW2001A Hall Sensor), geïnstalleerd en na 15 minuten werkte de wasmachine weer.

Dit niet zo zeer een Circuits online topic, maar gezien hier een hoop witgoed issues staan vermeld, dit als naslag voor anderen.

LE is Load Error ( Trommel te zwaar beladen geweest of nog te zwaar beladen). Er zijn 2 dingen: Bij direct inschakelen krijg je LE?? Dan is inverter IC defect. Is het bij starten programma, dan is Tacho sensor op motor defect.Aanvulling op jou verhaal.. En nog preciezer is een SMD weerstand defect op Tacho print.vervang ze vaak van beide kanalen

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 1 september 2021 22:43:40 (21%)

Dank voor de aanvulling. Bij mij ontstond de fout inderdaad bij starten van het programma. Ik vond het zelf (gedreven door mij beperkte circuitkennis) niet lonend om de silicone cake uit de Tacho sensor te vrutten.