Als je helemaal geen orde-van-grootte weet kan het tricky zijn om de juiste waardes te vinden. En mogelijk is er eea stuk voordat je de juiste waardes probeert.
De load condensatoren moeten orde-van-grootte 12-20pF zijn.
Daar gaat dan van af dat je op een netjes ontworpen printje iets van 4-7 pF aan capaciteit nauwlijks kan voorkomen. Ingangs-capaciteit van de chip nog eens iets van 7pF....
Doe je het op een breadboard, dan zal het breadboard wel ongeveer genoeg capaciteit leveren. Denk aan 0-10pF wat je bij moet plaatsen.
Voor 0-5 pF: twist x cm montagedraad om mekaar (1pF=1cm).
Ontkoppelen doe je met een 100nF condensator.
Edit: Even dat we op 1 lijn zitten:
hier staat het schema:
https://newbedev.com/using-cmos-schmitt-trigger-inverters-in-quartz-cr…
Ik wilde net gaan typen, precies wat de eerste regel onder het plaatje is. (met de rest wordt een schmitt trigger buffer gemaakt).
tweede puntje: Die CD4011 die heeft als feature: "Buffered inputs and outputs" volgens het eerste datasheet wat ik vond. Dat is voor hogere snelheden niet zo handig. Waar dat begint weet ik niet. Ik zou iets van 2MHz schatten.
Om het kristal te sparen (= heel te houden!) zou je kunnen kijken of je een 10k of 1k weerstand in serie tussen de output en het kristal-en-load-condensator kan hangen.
Ik vind trouwens dat "newbedev" het goed getekend heeft: Het weerstandje van 1M staat welliswaar elektrisch parallel aan het kristal, maar hij zit er om de inverter naar z'n lineaire gebied te sturen: hij hoort bij de inverter, niet bij het kristal! Zou ik verkeerd gedaan kunnen hebben. 
[Bericht gewijzigd door
rew
op 2 september 2021 16:52:53
(44%)