Batterij voor Soehnle keuken weegschaal

Ik heb een oude keuken weegschaal, Soehnle 65857 roma plus lijkt hierop. Waarschijnlijk oudere versie.
Ik kan nergens vinden welke batterij erin moet , wel soort een knoopcel.

Hierbij ook een afbeelding van de weegschaal en onderkant met type nr.

Gerard

Een foto van het batterijvak zou kunnen helpen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hensz

Golden Member

Die knoopcel zal het zijn, ik gok op een CR2032.

Don't Panic!
Lucky Luke

Golden Member

Staat het niet ergens in de buurt van se “niet voor handelsdoeleinden” tekst die net buiten de foto valt? Of op het batterijklepje (al dan niet aan de binnenkant)?

Op de foto is niet goed in te schatten welke maat knoopcel het is. Cr2032 is wel een gebruikelijke maat, als je iets anders hebt waar die in zit kun je makkelijk vergelijken/testen.

Er lijken ook gewone batterijen boven te kunnen, AA of AAA, maar daarvoor ontbreken een paar “doorverbindingsdingetjes” dus omgeacht welke batterijen je daar in stopt gaat dat niet werken.

(De Soehnle 65857 moeten 2x AAA in (https://www.gebruikershandleiding.com/Soehnle-65857-Roma/preview-handl…), dus dat is niet de weegschaal die je hebt)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 1 september 2021 20:53:45 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb er laatst ook een dezelfde gevonden en daarin moest inderdaad een knoopcel in, bijna zeker dat het de cr2032 was. Te koop voor ong 1e voor kaart met 8stuks bij de action (enfin, in NL dan toch. In België zijn ze gek genoeg meestal het dubbele in prijs)
Voor die prijs kun je prima proberen.
Het viel me toen ook op dat de batterijen bak ontworpen is voor Aa. Ik vermoed dat ze dezelfde behuizing gebruiken en in later dit aangepast hebben. Geen flauw idee waarom want 3x connector aa of 1x cr2032 lijkt me niet een groot prijsverschil in productie.
Oepsie, beter kijken. Normaal zat er 3x Aa in en dat is 4,5v. Cr2032 is 3v. Dus intern is er iets veranderd dat het geval op 3v werkt. En ze hebben gewoon zo opgelost, beetje vreemd maar in mijn ogen prima bedacht. Anders moesten ze een nieuwe mal laten maken voor de behuizing en dat kost ook veel geld.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 1 september 2021 23:14:56 (22%)

Hensz

Golden Member

Op 1 september 2021 20:51:45 schreef Lucky Luke:
(De Soehnle 65857 moeten 2x AAA in dus dat is niet de weegschaal die je hebt)

Bekend probleem, hij lijkt er mss wel op, maar vooral niet te veel.
Mijn Soehnle heeft een sticker met de modelnaam op de onderkant en het type batterij op de batterijklep. Hoe moeilijk moet het zijn?

Don't Panic!

Zeg hensz, niet meteen oordelen met hoe moeilijk kan het zijn. Voor niet iedereen is alles vanzelfsprekend en logisch. We kennen de kennis van de ts niet en ik vind het helemaal geen vreemde vraag om hem te stellen als je het niet weet. Dat voor ons heel duidelijk is wil niet zeggen dat voor iedereen het is.
Trouwens, de sticker kan prima verdwenen zijn of het heeft een andere batterijen klepje dan die van jou.
Ik help genoeg mensen die zelfs met de eenvoudigste uitleg de link niet leggen met techniek.

Recent voorbeeld, iemand die vroeg welke soort batterijen erin een stuk speelgoed moesten dat ze wilde geven aan een kleinkind. Ik kijk en zeg, AA batterijen. Ik had op dat moment geen tijd om er fatsoenlijke, niet te dure te halen want ze heeft weinig geld. (Maar van de Aldi zijn prima kwaliteit, uit Panasonic fabriek zoals ook van IKEA) Maar ze gaat altijd naar de Aldi en geef haar uitleg mee op papiertje welke ze moet meebrengen. Uitleg, ze liggen bij de kassa en vraag gewoon even aan de persoon achter de kassa of iemand in de rij om te helpen welke zijn de Aa batterijen. En aangezien er bij de Aldi maar 1 merk is is dat geen lastige vraag. Ze kwam er niet uit.
Verwijd haar ook niets, normaal gezien ging ik er zelf wel achter maar bij gebrek aan tijd dacht ik, laat ze ze zelf maar meebrengen.

Hensz

Golden Member

Op 1 september 2021 23:19:41 schreef brains:
ik vind het helemaal geen vreemde vraag om hem te stellen als je het niet weet.

Vraag was al eerder gesteld en je kunt iets voorzichtiger zijn met interpreteren wat ik schrijf. Ik zal er voortaan een lachebekje achter zetten. :)

Don't Panic!

Onze Soehnle heeft een CR2430.

De cijfers zijn als volgt opgebouwd: de eerste twee zijn de diameter in mm en de laatste twee zijn de dikte in tienden van millimeters (of in millimeters met een komma ertussen).

De diameter is denk ik nog wel redelijk op te meten in de weegschaal, de dikte wordt dan een kwestie van schatten...

CR2430: diameter 24mm en dikte 3,0mm.
CR2032: diameter 20mm en dikte 3,2mm.

Een CR2032 kun je dus vervangen door twee CR2016 want die zijn samen even dik. Uitstekende manier om je apparaat op te blazen want je hebt net je voltage verdubbeld. Nutteloos voorbeeld dus :+

EDIT @ Hensz hieronder: klopt ;) Zit ik het uit te leggen en doe ik het vervolgens zelf fout... Nu heb ik het hersteld.

Hensz

Golden Member

Volgens mij mis je een komma in de diktegetallen. Nu lijken het meer staafbatterijen. :+

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb precies dezelfde weegschaal, en stook daarin al jaren lang gewone CR2032-cellen. Ik gebruik de schaal veel, en doe net geen jaar met een cel.
Net weer een pakje van drie in de aanbieding voor 75 cent gescoord; ze zijn nogal houdbaar. e: ik zie hierboven dat dat nóg duur is. :)

Toen hij nieuw was zat er een grotere (maar even dikke) cel bij. En oorspronkelijk is het batterijvakje ontworpen voor penlites denk ik.
Maar dat maakt allemaal niet uit. 2032 is prima.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

dat printje voor 2032 zit in de lipjes van de AA batterijen geklikt. als je die indrukt kan dat printje eruit en passen er AA in. helaas is dat niet alles, de 2 koppelstrips zitten er niet in :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Ah, dat verklaart waarom die 2 buitenste lipjes er nog wel zitten! (Dank je testman, want ik vroeg me inderdaad af of de koppelstrips weg waren of waarom de buitenste batterij contacten er dan nog wel zaten).

Met wat geknoei zijn die koppelstrips nog wel uit een stukje koperdraad of desnoods aluminiumfolie te maken - wel uitkijken dat je de batterij aan de bovenkant niet kortsluit! (Als de huls de - is en doorloopt tot naast de uitstekende + pool, met alleen de foliewikkel als isolatie. Bij oplaadbare batterijen vaak zo. Al zit er tegenwoordig vaak een steviger stukje isolatiemateriaal rond de +. )

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

zo'n stripje uit een goedkoop papiermapje ( dat stripje metaal waar je papieren onder buigt net als een ordner heeft ) kun je ook gebruiken als koppelstripje. ik heb ook een keukenweegschaal, maar wel met 3x AA batterij en die zitten er intussen 18 jaar in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Voor 1€ 8 cellen, dus 8 jaar verder, en dan gaan lopen knoeien met koper stips? ACTION! ik kom eraan :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zet er goede cellen in en je hebt er in 8 jaar 3 nodig :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer