KRK Rokit 6 G3 tweeter werkt niet.

Beste,

Onlangs een KRK speaker ter reparatie aangeboden gekregen via via. Echter zie ik niets geks op de print zelf. Voeding etc werkt naar behoren hij de low speaker functioneert namelijk wel.

Het is zo dat als de speaker meerdere uren (2 a 3 uur) aanstaat de tweeter oppeens wel begint te doen.

De print condensatoren etc zien er allemaal goed uit (staan niet bol) heeft wellicht een van jullie een idee waarom hij wel gaat spelen als die warm wordt / langer aan staat?

rob040

Golden Member

Duwen op componenten of print maakt geen verschil?
Ik denk het eerst aan uitgedroogde elco's, vooral die kleintje lopen soms flink terug.
Heb je een schema, want je kunt het best gaan meten...

Op 2 september 2021 14:03:24 schreef rob040:
Duwen op componenten of print maakt geen verschil?
Ik denk het eerst aan uitgedroogde elco's, vooral die kleintje lopen soms flink terug.
Heb je een schema, want je kunt het best gaan meten...

Nope een schema van de RPG3V2 kan ik helaas nergens online vinden.. Is het mogelijk de elco's "In Circuit" na te meten of dien ik deze eerst te de-solderen...

Gericht verwarmen met een fohn en afkoelen met koudespray kan ook helpen om de foutlocatie te vinden.

Groeten, Ron.

Op 2 september 2021 14:13:49 schreef Rontronix:
Gericht verwarmen met een fohn en afkoelen met koudespray kan ook helpen om de foutlocatie te vinden.

Groeten, Ron.

Hmm hiermee ben ik niet echt bekend.. Ik wou toch wel het een en ander gaan uitsluiten/meten om te kijken of ik dan wat wijzer wordt.

Had zelf ooit ook KRK. Een tweeter ging soms hoog piepen (enkele kHz).
Ze raakten buiten gebruik, later nog eens geprobeerd. Piep weg. Toen snel verkocht. ;-)

Ik vermoed dat het iets met de interne bekabeling tussen de verschillende bordjes te maken kan hebben. Het denkwerk van de ontwerpers is vooral naar de looks gegaan, was mijn indruk.

rob040

Golden Member

Op 2 september 2021 14:08:29 schreef Dob93:
[...]Is het mogelijk de elco's "In Circuit" na te meten of dien ik deze eerst te de-solderen...

Beste is om ze er even uit te halen, anders krijg je mogelijk meetfouten.

Op 2 september 2021 15:00:24 schreef rob040:
[...]
Beste is om ze er even uit te halen, anders krijg je mogelijk meetfouten.

Dat wordt een hoop desoldeer en meet werk dus haha! Heb wel een schema gevonden waaraan mensen refereren..

echter is dit de G2 en ik heb de G3 hier staan..

https://windowpaneaudio.files.wordpress.com/2020/02/0a9a7-svparts_rp6g…

Hensz

Golden Member

Misschien kun je kijken of de opbouw soortgelijk is. Heeft de hoog-versterker ook een TDA2052 oid met een eigen voeding? Je kunt zien of de voeding wel bij 't ding aankomt en of er input op die versterker komt.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Met de datasheet van zo'n IC kom je al een heel eind.

Ik had laatst het "genoegen" om aan een iets later model Kruk te mogen werken. Wat een puinzooi. Er zijn ook modellen waar van die lijm inzit die bruin wordt en gaat geleiden en corroderen. Dat zie ik op jouw foto's niet terug, maar toch iets om ook even naar te kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."