Kerstdorp voeding maken 4,5V + 3v

Hoi allemaal,

ik ben op zoek hoe ik voor mijn kerstdorp met 4,5v en 3v huisjes e.d. 1 of 2 transformators kan bouwen waarin ik dan alle (zeg 30) 4,5v aansluiten kan maken en 30 3v aansluitingen.

Dus er moet iets van een plaat komen waar dan 30 connectors in zitten die dan allemaal 4,5v leveren. Zodat ik naar ieder huisje dan een kabel kan leggen naar de aansluiting van het huisje of naar een lampje in het huisje.

Het liefst wil ik als bron een PC voeding gebruiken omdat ik er hier van heb liggen, en dat zou een mooie basis kunnen zijn lijkt mij.

Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en wellicht kan vertellen hoe je dit kunt maken.

Voorbeelden zijn uiteraard welkom

Groeten,
Marco

mel

Golden Member

je bent in ieder geval op tijd :)
Ik zou gewoon kroonsteentjes gebruiken, dat is het eenvoudigst.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 september 2021 16:35:05 schreef mel:
je bent in ieder geval op tijd :)
Ik zou gewoon kroonsteentjes gebruiken, dat is het eenvoudigst.

ik neem aan dat dit een grap is, of kan ik op 1 4,5v adapter van bv Lemax 30 aansluitingen zetten ?

mel

Golden Member

je wilde toch een pc voeding gebruiken?Die geeft o.a. 5 volt bij enige tientallen amperes..Een At pc psu dan.Een stekkeradapter zal niet echt werken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste Marco:

Wij weten niet wat een "adapter van bv lemax" is.
Wij weten niet hoeveel stroom die lampjes van jou gebruiken.

Dat maakt het beantwoorden van de vraag;

of kan ik op 1 4,5v adapter van bv Lemax 30 aansluitingen zetten ?

erg lastig.

De stroom van een lampje zal wel iets van 20-100mA zijn. Voor 30lampjes heb je dan iets van 3A nodig.

Als het in de onderkant van die "3A" zit, dan zou ik een 12V 1A adapter uit de kast trekken, een aantal "3A" DCDC converters. (Volgens de chinezen max 2A of max 3A, in de praktijk dan maar iets van 1A doen of zo). eentje extra voor de 3V en klaar is kees.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 september 2021 16:58:31 schreef rew:
Beste Marco:

Wij weten niet wat een "adapter van bv lemax" is.
Wij weten niet hoeveel stroom die lampjes van jou gebruiken.

Dat maakt het beantwoorden van de vraag; [...]erg lastig.

De stroom van een lampje zal wel iets van 20-100mA zijn. Voor 30lampjes heb je dan iets van 3A nodig.

Als het in de onderkant van die "3A" zit, dan zou ik een 12V 1A adapter uit de kast trekken, een aantal "3A" DCDC converters. (Volgens de chinezen max 2A of max 3A, in de praktijk dan maar iets van 1A doen of zo). eentje extra voor de 3V en klaar is kees.

Daar heb je gelijk in dat had ik ook anders moeten verwoorden.
Maar je hebt het over 3A voor 30 lampjes en een DCDC converter. Ik snap dan niet wat ik daar mee moet doen. Is het dan de 12v adapter aansluiten en 3 DCDC converters ?

Heb je een voorbeeld van zoiets. Als ik DCDC converter op internet in type krijg ik zoveel verschillende soorten .

Alvast dank voor de info

Op 2 september 2021 16:49:34 schreef mel:
je wilde toch een pc voeding gebruiken?Die geeft o.a. 5 volt bij enige tientallen amperes..Een At pc psu dan.Een stekkeradapter zal niet echt werken..

Moet ik dan eerste de spanning met een diode verlagen (ong.4,3v) en moet ik dan alle 30 connectors parallel aansluiten ?

Kan het hoge aantal ampères dan geen kwaad voor de lampjes ?

Niek56

Golden Member

Voor de distributie zou je een simpel "breadboard" kunnen gebruiken.
Aan dit kleine board zitten twee losse strips aan de zijkanten met een plus en min rail met elk 25 contacten goed voor 48 lampjes. Daarnaast zitten er ook nog 60 rijen met 5 doorgekoppelde contacten op. Een hele bos dunne kabeltjes met pinnetjes die in het breadboard passen

kosten bij Ali bijna niets.

Lambiek

Special Member

Op 2 september 2021 17:28:24 schreef Niek56:
Voor de distributie zou je een simpel "breadboard" kunnen gebruiken.

Dat is natuurlijk pruts werk.

Maak dan iets op gaatjes / experimenteer print met fatsoenlijke print connectoren.

@TS,
Die adapters die bij de huisjes zitten zijn of 1 of 2A, ligt aan het aantal lampjes wat er op kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hugo Welther

Moderator

Misschien kan de TS wat foto's plaatsen van die Lemax verlichting en dan met name de connectors.

Met een beetje Google vond ik dat het lijkt of de 3V LED's van Lemax een 3.5mm jack gebruiken.

De 4,5V versie gebruikt een power jack zo te zien.
Kwestie van de maat opnemen en bij de Chinees (ALi) een berg van die connectoren bestellen. Beide voor weinig te koop.
Paneeltje maken en al die connectoren erin en doorverbinden.

(NB. Wel duur die Lemax verlichting, €15,00 voor 4 LED's aan een touwtje.)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
buckfast_beekeeper

Golden Member

@marco: De originele lemax voedingen zijn zwaar genoeg om meerdere huisjes van spanning te voor zien. Ik gebruik 1 voor 3V en 1 voor 4,5V.

Ik gebruik een plank om het 'dorp' op te maken. Achteraan staat een aluminium L met allemaal connectoren. Afwisselend enkele voor 4,5V en enkele voor 3V. Gewoon doorgelust. Ik heb dezelfde connectoren aangehouden als lemax zelf gebruikt. De transformator komt nu in 1 van de connectoren en aan de huisjes en lampjes heb ik de gepaste connectoren gezet. Ik zal morgen, als ik thuis ben eens een foto maken. Foto's zie wat verder.

Op 2 september 2021 16:35:05 schreef mel:
je bent in ieder geval op tijd :)
Ik zou gewoon kroonsteentjes gebruiken, dat is het eenvoudigst.

Kroonsteentjes wil je toch niet elk jaar opnieuw aan beginnen?

Kerstspullen staan ondertussen al in de winkel. Als je nog wat moet bestellen en maken heb je nog wel wat tijd nodig.

Het doet me er wel aan denken dat ik dringend wat 'verhoogjes' moet gaan printen. Zodat er wat niveau verschillen tussen de huisjes komt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Zelf heb ik ook die Lemax verlichting, ik prik de adapters in een zesvoudige stekkerdoos met schakelaar, zo kan ik alles in één keer aan of uit zetten. Ik zie het probleem eigenlijk niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

ik heb, zoals de meesten hier, nog nooit van Lemax gehoord..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit is een voorbeeld van zo een DC/DC converter.
Dan zet je bijv 12V op de ingang en dan kun je met het stelschroefje
de uitgang afregelen op 4.5 Volt of 3.0 Volt.

Deze is goed voor 2A of zo, dus 1 converter voor 10 huisjes.

https://www.ebay.com/itm/392632505684?hash=item5b6ab89554:g:AasAAOSw-J…

Zoeken op 'buck converter'

Niet al te oude PC voedingen leveren ook 3,3 Volt DC.
Allemaal leveren ze 5 Volt. Als je daarmee een stevige diodebrug in serie zet, kom je uit op ca 3,5 Volt. Diodes van een ampère of 10 tot 20 kosten de hoofdprijs niet en anders maak je met wat meer diodes meer uitgangen.
Een PC voeding start pas als je een doorverbinding maakt op de steker. Daar is op het www genoeg over te vinden.

+5 Volt (rood)van de PC voeding aansluiten op de - (minus) aansluitlip.
3,5 volt aftappen van de + (plus)aansluiting van de brug.
4,5 Volt kun je aftappen van de AC aansluitingen.
De retour van de lampjes gaat naar nul volt, meestal de zwarte draden
De brug kan een beetje warm worden, maar dat is normaal. Eventueel kun je hem op een koelplaatje zetten.
De afgebeelde brug is geschikt voor stromen tot 35Amp.

Van de meeste PC voedingen kun je nauwelijks aan een schema komen. Heb je dat wel en weet je hoe het werkt, dan kun je de vijf Volt uitgangsspanning aanpassen naar een lagere spanning. Meestal is de vijf volt gestabiliseerd en varieert de rest mee.

pa3gws

Golden Member

Op 2 september 2021 18:25:07 schreef mel:
ik heb, zoals de meesten hier, nog nooit van Lemax gehoord..

Dat is een van de grootste merken voor de kerst dorpjes en aanverwante zaken.
Ga eind van het jaar maar eens bij van Leur kijken. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 september 2021 18:14:18 schreef Lambiek:
Zelf heb ik ook die Lemax verlichting, ik prik de adapters in een zesvoudige stekkerdoos met schakelaar, zo kan ik alles in één keer aan of uit zetten. Ik zie het probleem eigenlijk niet.

Waarom 6 transformatoren gebruiken als het met 2 kan? De kerststal en kerstboom moeten ook nog in dezelfde slof. 6 zou ook al onvoldoende zijn. 4,5V zo uit het hoofd 10 huisjes en 2x verlichting. 3V 10 straatlantaarns.

Aan de lampjes hangt ook telkens nog een doosje voor batterijen. Die zijn er ondertussen allemaal afgehaald.

Voor wie lemax niet kent.

Getrokken met een ultra breedhoek. Daardoor wat vervorming.

De kerststal

De kerstboom.

Edit2: Deze lemax adapter is 1A.

De ledjes in de huizen zijn 62mA. 1 transformator kan dus 15 à 16 leds van spanning voorzien.

De (wind)molen op de foto gebruikt 110mA.
De toren met bewegende beeldjes 368mA. Maar de beeldjes draaien niet meer het snaartje verduurd.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 2 september 2021 20:35:12 (32%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 september 2021 18:50:28 schreef buzzy:
Niet al te oude PC voedingen leveren ook 3,3 Volt DC.
Allemaal leveren ze 5 Volt. Als je daarmee een stevige diodebrug in serie zet, kom je uit op ca 3,5 Volt. Diodes van een ampère of 10 tot 20 kosten de hoofdprijs niet en anders maak je met wat meer diodes meer uitgangen.
Een PC voeding start pas als je een doorverbinding maakt op de steker. Daar is op het www genoeg over te vinden.
[bijlage]

+5 Volt (rood)van de PC voeding aansluiten op de - (minus) aansluitlip.
3,5 volt aftappen van de + (plus)aansluiting van de brug.
4,5 Volt kun je aftappen van de AC aansluitingen.
De retour van de lampjes gaat naar nul volt, meestal de zwarte draden
De brug kan een beetje warm worden, maar dat is normaal. Eventueel kun je hem op een koelplaatje zetten.
De afgebeelde brug is geschikt voor stromen tot 35Amp.

Van de meeste PC voedingen kun je nauwelijks aan een schema komen. Heb je dat wel en weet je hoe het werkt, dan kun je de vijf Volt uitgangsspanning aanpassen naar een lagere spanning. Meestal is de vijf volt gestabiliseerd en varieert de rest mee.

[bijlage]

Bedankt voor de info. Dit lijkt wel een juiste oplossing te zijn. Ik ga eens wat proberen of ik dit voor elkaar krijg.

Nogmaals dank.

Op 2 september 2021 18:00:08 schreef buckfast_beekeeper:

Ik gebruik een plank om het 'dorp' op te maken. Achteraan staat een aluminium L met allemaal connectoren. Afwisselend enkele voor 4,5V en enkele voor 3V. Gewoon doorgelust. Ik heb dezelfde connectoren aangehouden als lemax zelf gebruikt. De transformator komt nu in 1 van de connectoren en aan de huisjes en lampjes heb ik de gepaste connectoren gezet. Ik zal morgen, als ik thuis ben eens een foto maken.

Ik ben benieuwd hoe die aluminium L met connectoren er uit ziet

Waarom niet met een cpu (arduino ofzo) en een stel io-expanders elk huisje apart aan uit schakelen.

Dan kun je aan en uitschakel patronen programmeren. Zoals je dat ziet in sommige films waarin de stroom uitvalt. Wijk voor wijk wordt alles dan donker.

Voorzie het maar groot genoeg. Er komt altijd maar bij.
Voeding die ik eens gemaakt heb voor mijn vader: https://www.schematheek.net/index.php?p=forum/topic&t=496&n=1

En een paar van mijn eigen creaties: https://www.schematheek.net/index.php?p=forum/topic&t=662

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Op 3 september 2021 17:48:28 schreef MarcoSchlicher:
[...]

Bedankt voor de info. Dit lijkt wel een juiste oplossing te zijn. Ik ga eens wat proberen of ik dit voor elkaar krijg.

Nogmaals dank.

Omdat een PC voeding op 5 volt een behoorlijk grote stroom kan leveren, is het misschien verstandig om de voeding van de lampjes in een paar kringen op te delen met elk een eigen zekeringetje.
Mocht een van de kringen sluiting maken, dan blijft de rest branden en de defecte kring, daarvan zal de (vermoedelijk dunne) bedrading niet doorbranden. Per groep een zekering van een of twee ampère lijkt me niet verkeerd.
Je kunt de gewone kleine glaszekeringen gebruiken, daar zijn ook voetjes voor of houdertjes die je op een paneel kunt zetten.Bij de zekering kun je evt een ledje zetten, dat aangeeft of de stroomkring spanning krijgt. Een led met een weerstandje van 1kilo ohm gaat prima werken voor dit doel.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 september 2021 17:49:39 schreef MarcoSchlicher:
[...]

Ik ben benieuwd hoe die aluminium L met connectoren er uit ziet

3V doorgelust. Als draad is zwart en rode 1mm draad gebruikt. Meer dan voldoende voor 1A.

Links 4,5V rechts 3V en bovenste 4,5V van het 2de plaatdeel.

3V aansluiting van straatlampje.

4,5V aansluiting met lampje voor een huisje.

In De L zijn meer connectoren voorzien dan ik ooit nodig zal hebben. Ik kan nu gewoon de zaken plaatsen waar ik ze wil en niks hoeft lange aansluitdraden.

Sommige huisjes of decoratie hebben zelf een 4,5V vrouwelijke connector. Meestal zaken die met transformator worden geleverd. Hiervoor heb ik draadjes gemaakt met aan 2 zijden een 4,5V mannelijke connector.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 4 september 2021 18:42:34 schreef buckfast_beekeeper:

Sommige huisjes of decoratie hebben zelf een 4,5V vrouwelijke connector. Meestal zaken die met transformator worden geleverd. Hiervoor heb ik draadjes gemaakt met aan 2 zijden een 4,5V mannelijke connector.

Super, dit was ook een beetje mijn idee. Connectors gewoon van China laten komen neem ik aan. Ik zag dat er veel verschillende soorten zijn.

Die 4,5V male connectors zijn denk ik de 2.1mm x 5.5mm variant en de 3v variant de 3.5 Mm Mono jack stekkers denk ik .

Klopt dat ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Connectoren kan je bestellen waar je wil. Ik heb ze destijds bij mouser besteld om aan een groot genoeg bestelbedrag te komen. Je hebt ze met en zonder schakelaar.

Afmetingen kloppen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.