Op 1 september 2021 17:01:06 schreef GerardX:.
Voor zover ik tot nu toe begrepen heb zou ik een PWM-dimmer nodig hebben en heb ik alleen nog iets nodig om die automatische tijdfunctie te realiseren.
PWM knippert (zo snel dat ‘normale stervelingen’ het normaal gesproken niet zien*), ik weet niet hoe snel een vogel kijkt en of die dat geknipper kunnen zien. Maar met een regelbare stroombron ben je daar van af, die knippert niet. In dit stadium van je project misschien teveel een detail maar dan is het maar vast genoemd. Het blijft nog steeds een dimmer, daar ging het om.
Overigens helemaal met je eens dat WiFi toestanden niet nodig zijn.
Wil je zelf iets bouwen of hoop je dat er iets kant-en-klaars te koop is?
Indien zelf bouwen: met modules als schakelklokken en schemerschakelaars, etc, of met lose condensatortjes, weerstandjes, transistortjes en dingen als Arduino of Raspberry Pi?
(Raspberry Pi is “gooi er een computer tegenaan” met alle problemen die daar weer bij kunnen komen: corrupt geraakte geheugenkaarten en een stroomverbruik waarbij de lamp overdag uitdoen met een computer zuiniger had gekund door de lamp aan te laten en de computer weg te laten… goed, goed, goed, met een read-only operating system, een goed merk geheugenkaart, en een zuinige slaapstand is daar misschien een mouw aan te passen… maar net als ‘wifi toestanden’ wordt het een complex en onbetrouwbaar geheel)
*) behalve als er iets beweegt, dan krijg je stroboscopische effecten. En dan zijn er nog de niet-normale stervelingen… die bijvoorbeeld dat geknipper sneller opvalt. Maarja, de gemiddelde normale sterveling heeft ook geen papegaai en woont gewoon saaiweg in een flatje of rijtjeshuis…