Badkamerventilator Renson

Bij mij is wel dubbelpolige schakelaar aangesloten!!

Zijn er nog reacties want probleem is nog niet opgelost.

Op 27 augustus 2021 09:53:14 schreef jepe D:
Sine, De vochtsturing werkt niet meer omdat potmetertjes loos draaien denk ik.Zowel naar links als rechts voeL ik geen aanslag meer.

Begin hier dan eens mee, en neem de X condensator mee.

sorry maus 0611.Ik snap je antwoord niet!

Robbe,je had nog foto te goed,sorry.Je vind deze in bijlage.

Lucky Luke

Golden Member

Wat maus bedoeld: defecte potmeters vervangen, en de “X” condensator gelijk ook vervangen. (De grote condensator uit de voeding. Dat grijze blokje).

(Je kunt ze ook nameten, zelfs in circuit, of de loper niet onderbroken is. Dus ohms meten tussen middelste poot en elk van de buitenste pootjes. Als dat niet als onderbreking meet, en bovendien reageert op verdraaien, is ‘ie waarschijnlijk nog gewoon goed)

Je nieuwe foto’s zijn wel een stuk beter dan de eerste, trouwens :)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 1 september 2021 18:58:37 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Controleer eens of de fase werkelijk de rode draad is en blauw de nul.
In NL was vroeger de nul rood en Fase groen. Als er dan een NL monteur de aansluiting gemaakt heeft voor de ventilator, heeft de monteur misschien aangenomen dat de rode nul is ( ergens in je post heb je spanning gemeten tussen rood en zwart, dit kan verklaren dat de timer niet werkt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hunebedbuwer,Rode draad is fase die naar schakelaar loopt,blauw is den nul die normaal naar lamp loopt,zwart loopt van andere kant schakelaar naar lamp.Aftakking van de rode naar T ventilator,aftakking van blauw naar N ventilator en aftakking van zwart naar LT ventilator.
Tsn rood en blauw altijd spanning en als sensor werkte draaide ventilator ook alleen bij aanleggen schakelaar draait ventilator niet.
Als schakelaar aanligt heb je toch spanning tsn rood en zwart en als schakelaar afligt géén spanning tsn rood en zwart??
Elektriciteit in huis zelf aangelegd,ook de ventilator zelf aangesloten!

mel

Golden Member

Als je het zelf aangelegd hebt, waarom heb je dan rood(hardstikke fout want rood is de oude kleur voor de nul)en geen bruin genomen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

is in BE ook rood de oude kleur? hier is het de nul, maar in BE is het de fase..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Rood was in belgië de tijd van installatie de fase draad die rechtstreeks naar schakelaar ging!

De kleur van de draden verschilde vroeger per land; in het ene land L-groen N-rood Zwart-schakeldraad en grijs-aarde . In een ander land L-rood en N groen. In de DDR was rood de aarde. Dat was dan ook een reden dat er een Europese standaard kwam eind jaren 60.
Ik was er ook niet over te spreken toe ze in kabels de zwart-streep of zwart-stip gingen met grijs, de oude aarde kleur. Ik heb een paar keer naar storingen gemoeten waar een jonge monteur een grijze fase op de aarde van een bestaande oude installatie had aangesloten

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
vergeten

Golden Member

Op 1 september 2021 08:23:16 schreef jepe D:
Robbe,je had nog foto te goed,sorry.Je vind deze in bijlage.

Probeer eens de leestekens juist te gebruiken en te plaatsen.
Dan wordt het, vooral als het een lang verhaal is, veel beter leesbaar wat de kwaliteit van en aantal reakties weer ten goede komt.

Na elk leesteken komma, punt, vraagteken of zoiets hoort een spatie.

Dit:
Robbe,je had nog foto te goed,sorry.Je vind deze in bijlage.
Wordt dan:
Robbe, je had nog foto te goed, sorry. Je vind deze in bijlage. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

vergeten,ik zie het verschil niet!