schrikdraadapparaat hapert

Ik heb een Eurogard B500 schrikdraadapparaat (een oudje uit de opslag/werktplaats van mijn overleden pa) van binnen nog gaaf. Samen met een ander apparaat de accu- en aardingkabels vervangen en zowaar beiden deden het nog. De ander is momenteel in werking.

Maar ik kwam erachter dat de Eurogard B500 stopt na 2 a 3 uur in functie.

Misschien weet een van jullie wat het probleem en/of oplossing kan zijn?

dit zijn de foto's die ik heb van de printplaat en outputplaat

Accu leeg? En anders kijken wat er warm wordt. Sommige onderdelen (zoals condensatoren) die op leeftijd zijn kunnen dat vervelend gaan vinden. Je kunt ook eens kijken (met een geïsoleerde scoop op de laagspanningskant van de trafo) of de oscillator nog werkt.

Verder is er zonder schema niet veel van te zeggen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 1 september 2021 08:51:46 (23%)

Thevel

Golden Member

Als het apparaat goed werkt meet dan de spanning op de condensator bij de pijl.
De spanning varieert maar zal telkens een paar honderd volt bedragen.
Meet nogmaals de spanning als het apparaat uit gevallen is.

Het apparaat heeft nu in testfase minimaal 28 uur 'gedraaid' totdat die uitviel. Was eerst nog hoopvol dat ie het gewoon vol zo houden..
Maar uiteindelijk toch weer mee gestopt.

In de testfase varieert de spanning tussen de 80 en 380 op de multimeter, met inderdaad de hoge pieken, Mijn schrikdraadtester geeft aan dat er ongeveer max. 5.4 kV op de draad staat.

Na het uitvallen was de spanning 0. Toen heb ik de schakelaar naar UIT gezet en toen viel die langzaam weg van pakweg 50 naar 0.

jerome

Golden Member

Op 3 september 2021 18:14:17 schreef blankiety:
Na het uitvallen was de spanning 0. Toen heb ik de schakelaar naar UIT gezet en toen viel die langzaam weg van pakweg 50 naar 0.

Maar als de spanning bij uitval al nul was, hoe kan die dan zakken van 50 naar nul? Eerste verdachte toch de condensator, gelet op de ouderdom.

jerome

Golden Member

Foutje :-)

[Bericht gewijzigd door jerome op vrijdag 3 september 2021 20:15:09 (98%)

uitval 0, schakelaar uit gezet -> spanning naar 50 wat zakte naar weer 0.

Pak een fohn, en maak er een trechter aan van papier of plastic.
een verfbrander kan ook, mits je deze terug kan regelen naar 60-80 graden...

Zet het schrikdraadapparaat (SDA) in werking.
Verwarm nu eens elke component lokaal met die föhn.
Stopt het SDA ineens met werken, dan heb je mogelijk de haperende component gevonden.

Hetzelfde kan ook met koudespray.

Slechte componenten gaan (vaak) door warmte of koude haperen.

Spoelen en trafo's ook, daar is warmte (vaak) het laatste zetje totdat wikkelingen in sluiting gaan.

Misschien dat je met deze ideeën de locatie van de storing kunt vinden.

Een schema en juiste meetapparatuur is natuurlijk de beste oplossing, maar vaak is eerste niet aanwezig.

Er ist wieder da...

Ik zal dat eens proberen!

Iedereen bedankt voor de reacties en meedenken zo ver, enorm fijn!

Thevel

Golden Member

Blijkbaar valt na een tijdje de oscillator (binnen de blauwe cirkel) uit.
De BD679 transistor kan de oorzaak zijn en die kun je met een soldeerbout een beetje verwarmen en kijken of hij uitvalt.
Maar ook het Schmitt-Trigger IC kan de boosdoener zijn, ook die kun je een beetje verwarmen.
Anders de componenten binnen de cirkel met een (haar)föhn verwarmen en kijken of hij uitvalt.

Anoniem

@Hobbyist:

Een fohn en koude-spray kunnen zeker een nuttig hulpmiddel zijn bij foutzoeken, maar met de nodige omzichtigheid, Het blijft een hulpmiddel.

Met koudespray zou ik toch niet gaan spuiten op componenten die hoge spanningen voeren, vanwege de condens die ontstaat. Zeker al niet op een hoogspanningstransfo of condensator .

Het eerste wat ik zou doen, vooraleer aan zoiets te denken en als ik geen inzicht in de schakeling heb, is met een loep de soldeerpunten eens bekijken. Vooral de zwaardere componenten , vaak met vertind ijzeren pootjes zijn soms slechter gesoldeerd in de fabriek doordat de componenten na het bad nog iets bewegen voordat het soldeer volledig gestold is.Na ettelijke jaren Krijg je dan slecht contact. Vaak is dat zichtbaar als een fijn barstje rond het pootje.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 8 september 2021 15:04:24 (16%)