Kwikdamp gelijkrichter testen

Ik heb een 3 fasen kwikdamp gelijkrichter opn een paneel met sockets op de kop weten te tikken. zie bijlage.
Het zijn 3 stuks philips DCG5/5000 GB halve sinus gelijkrichter buizen.

Nu wil ik ze testen per stuk, niet in 3 fasen opstelling.
paar vraagjes (want de datasheet geeft daar geen antwoord op):
* Gloeispriraal 5V. Moet daar nog een stroom limiter weerstand in (ik denk van niet).
* Moet de gloeispiraal aan blijven staan na opstarten?
* Mag de gloeispiraal ook op DC?
* En op welk minimum voltage kunnen deze draaien? Ik heb een 2x15VAC met centertap (evt 2 buizen tegelijk) trafo hier liggen maar weet niet of 15VAC hem aan de praat krijgt. Wat zou het minimum zijn?
* De reactor spoel, hoeveel H dient dat een beetje te zijn om de boog in stand te houden?

Verder ben ik op de hoogte van de gevaren van kwikdamp buizen.

Michel

Hier staat alles:

https://frank.pocnet.net/sheets/030/d/DCG5-5000EG.pdf

Add,

Ik zie dat de datasheet een beetje beperkt is. Maar zag ergens anders dat de gloeidraad 5Volt en 7 ampere nodig heeft. Jouw 15 watt trafo'tje lijkt mij dus een beetje klein.

Ik denk overigens dat je hier beter niet mee moet gaan knoeien. Als het je om dat blauwe licht gaat heb je denk ik nog een probleem. Dat licht komt alleen maar onder een stevige belasting bij een hoge spanning. En beide lijkt mij lastig te realisren zonder bijbehorend apparaat met de juiste voedingstrafo's.

Zet er dan gewoon een blauw ledje onder. Dan is het net of hij werkt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 2 september 2021 22:42:50 (37%)

Tidak Ada

Golden Member

Wat een kitch om daar LED-jes onder te frotten! :(

Ik heb een tijdje geleden op de CO-stand van de beurs in Rosmalen een stel 866 kwikdampers geshowd. Dat ging gewoon op 230V met een 75W gloeilamp in serie. Gloeispanning 2,5V 5A uit een hele ouwe trafo. Succes verzekerd! r moet hier ergens op het forum nog een foto van d opstelling staan.

Nu zijn die buizen van TS gebouwd voor een fikse spanning, maar ook die 866 kan tot 2,5kV en 250mA
Ergens op YouTube staat een video van iemand die een oude Philips PA-versterker voor bioscopen showt. Daarin zitten ook een aantal van die 866 equivalenten. Daar zie je dat de ontlading mee danst in het ritme van de muziek (Toccata van Bach). Mooi gezicht met recht een licht orgel in dit geval.

Let er wel op dat die blauwe gloed behoorlijk wat UV-B en -C uitstraalt. Dat is niet goed voor je ogen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 september 2021 22:33:23 schreef Ex-fietser:
Hier staat alles:
[link]
..Ik zie dat de datasheet een beetje beperkt is.

Deze sheet verwijst zelf naar een andere, met volledige gegevens voor al deze buizen (waarvan alleen de voet verschilt). Dat is deze:
https://frank.pocnet.net/sheets/030/d/DCG5-5000GS.pdf

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

yes, dank voor de info, echter zoals ik al aangaf, geeft de datasheet geen antwoorden op mijn vragen.
Moet de gloeispiraal aan blijven staan na opstarten?
En hoeveel Henry moet de reactor spoel een beetje zijn voor een paar Ampere?

In de datasheet zie ik dat het wordt aangeraden een faseverschil tussen heater en gelijkrichter te zijn. Zou ik dat evt met een condensator of spoel kunnen bewerkstelligen?

Michel
Frederick E. Terman

Honourable Member

Uit die fase-aanbeveling blijkt al dat de gloeidraad dus aan blijft tijdens de werking.

De idee erachter is dat de gloeidraad dan spanning heeft op het moment dat de hoogspanning door nul gaat en weer opkomt. De geleiding start dan beter.
En de gloeidraad uit een wikkeling met middenaftakking voeden is beter omdat dan het veldsterkteverschil over de oppervlakte maar de helft is.

Echter, dit zijn aanbevelingen; desnoods kan het ook wel zonder.
En in jouw geval maakt het helemaal niet uit; je gaat tóch geen kilovolts bij amperes gelijkrichten.
Ik heb eigenlijk nog nooit gelijkspanningsvoeding gezien voor de heater, maar ik kan even niet bedenken waarom dat niet zou kunnen.

Of je een spoel nodig hebt, en hoe groot die dan moet zijn, hangt af van de toelaatbare rimpel. Als je dat niets uitmaakt, heb je ook geen spoel nodig; de buis werkt evengoed.
En anders wordt het rekenen; zie bijv. hier https://worldradiohistory.com/BOOKSHELF-ARH/Early-Radio-Technology/Pri…
blz. 92 en verder.

e: In geleiding is, volgens het datablad, de spanning over de buis 12 V. Bij hoeveel de buis start weet ik niet; de gloeidraad zal er wel voor zorgen dat dat niet zóveel hoger is, maar hoeveel weet ik niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Hier nog de foto van zo'n 866 van RCA

Het voordel van kwikdampgelijkrichters zonder de katodeafscherming is dat je direct zicht hebt op de hele plasmamwolk.
Die 866 wordt ook als 866A gproduceerd met kathode afscherming.
Niet te veel in di plasmawolk kijken, want het is voor ht merndel UV-B en -C !!

Als je op YouTube zoekt naar 'kwikgelijkrichter AND Toccata van Bach', krijg je een schittrende show te zien van een Philips PA-versterker, waarin je de glow ziet in het ritme van de muziek.

Naar mijn idee kun je die DCG5-5000 prima op 230V laten werken, met een gloeilamp als ballast. 100W Is voldonde.
De k-a spanning van kwikdamp lampen is c.a. 15V En de ontstekspanning ligt lager dan de piek van de 230V ac (c.a. 325V), dus ontstken zal hij zeker.
Als je hem op 3p wilt latn draaien kan je m.i. het beste iedere buis zijn eigen gloeilamp geven.

De gloeilampen branden op halve kracht omdat de onderste helft van de sinus niet meedoet. Voor volldige gelijkrichting moet je dus 6 van die buizen laten draaien en heb je een spciale trafo nodig, netzoals bij tweefasige gelijkrichting in een PSA zoals in de buizentechniek wodt gebruikt.

Je moet verder de buizen mistens een halve minuut voorverwarmen voor je de hoogspanning aan zet; het kwik moet eerst verdampen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

FET, ik denk dat als er gedurende geleiding slechts 12 a 15 volt over de buis staat, gelijkstroomvoeding van de gloeidraad uit den boze is, deel van de 5 V gloedraad wordt dan niet gebruikt. Wellicht is dat ook de reden van de aanbevolen faseverschuiving, op het moment van maximale anodestroom is de gloeispanning 0, en wordt dus de hele gloeidraad gebruikt voor de anodestroom.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Daar heb je wel een punt; natuurlijk gaat het om die lage overblijvende spanning over de buis.
(Zelfde als bij de kleine D-buisjes eigenlijk, waar het ook beslist uitmaakte hoe om de gloeistroombatterij zat.)

Voor een low-power proefje zal het geen kwaad kunnen, maar het verschil moet te zien zijn. Oók interessant.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 3 september 2021 17:56:51 schreef Dr Blan:
FET, ik denk dat als er gedurende geleiding slechts 12 a 15 volt over de buis staat, gelijkstroomvoeding van de gloeidraad uit den boze is, deel van de 5 V gloedraad wordt dan niet gebruikt. Wellicht is dat ook de reden van de aanbevolen faseverschuiving, op het moment van maximale anodestroom is de gloeispanning 0, en wordt dus de hele gloeidraad gebruikt voor de anodestroom.

Die snap ik niet helemaal, ben best aangelegd maar kwartje valt nog niet. Waarom op piek van anode stroom is de gloeispanning 0 dan?

En hoe zou ik makkelijk een faseverschuiving kunnen maken?

Michel
Frederick E. Terman

Honourable Member

De spanning Uak over de buis is de anodespanning minus de gloeidraadspanning.
Dus aan de kant waar de gloeidraad een hogere spanning voert, is de effectieve Uak lager. Het deel van de anodestroom door dat gedeelte van de gloeidraadoppervlakte is dus minder, of veel minder of zelfs nul.

In normaal bedrijf zou dat een groot nadeel zijn: de toelaatbare totaalstroom neemt daardoor af. Voor een test met kleinere stromen is het mogelijk juist interessant dit eens te onderzoeken.

--
Met 7 ampere verbruik is het 'niet' gemakkelijk zelf een faseverschuiving te maken. Omdat de datasheet het heeft over 90 +- 30 graden, kun je tot 120 graden gaan en dus een andere fase nemen, als je driefasen in huis hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Sorry begrijp het nog niet. Het lijkt wel alsof je zegt dat de gloei in serie staat met Uak.
Het zijn 2 aparte circuits.
De gloeispanning heeft daardoor toch niets met de kathode-anode spanning te maken?

Michel

Deze kwikdamp gelijkrichter heeft een direct verhitte kathode. Dat betekent in feite dat de gloeidraad zelf de kathode is. Over deze kathode staat de gloeispanning, eigenlijk altijd een wisselspanning. Hier moet dat 5V effectief zijn. Op de anode komt de gelijk te richten wisselspanning. De gelijkspanning wordt afgenomen van de kathode, hier dus de gloeidraad, waar zelf ook een wisselspanning over staat. Je kunt dan de gelijkspanning af nemen, van de ene kant van je 5V gloeivoeding, maar ook van de andere kant, of eventueel van een middentap. De brandspanning van de buis is gemiddeld zo'n 15V. Stel je neemt de middentap. Dan is de brandspanning tussen middentap en anode dus 15V, maar tussen de ene gloeiaansluiting en de anode 2,5V kleiner (12,5V), en tussen de andere gloeiaansluiting en anode 2,5V groter (17,5V). De gelijkstroom door de buis zal hierdoor dus niet homogeen verdeeld zijn over de gloeidraad/kathode. Zoals anderen reeds aangegeven hebben, kan het zelfs dat maar een deel van de kathode stroom voert. Door nu de gloeispanning 90 graden in fase te verschuiven ten opzichte van de anodespanning, zal de niet homogene stroomverdeling zich over de gehele periode van de wisselspanning verdelen van de ene kant van de kathode naar de andere kant. Over een hele periode wordt daardoor de stroom eerlijk verdeeld over de gehele gloeidraad. Dat is dus het beste voor de buis.

Ik ben zelf een versterker aan het bouwen (die is overigens bijna gereed), waarin een DCG4/1000 als gelijkrichter is toegepast. Omdat deze buis gemiddeld slechts een geringe gelijkstroom behoeft te leveren, heb ik over de gloeispanning een middentap gemaakt met weerstanden. De brandspanning van deze buis is ook tussen de 15 en 20 V. Ontsteken doet hij al bij hoogstens 30V.

In jou geval kun je, denk ik, ook met een lage voedingsspanning volstaan, als het alleen maar om het blauwe licht te doen is. En dan een serieweerstand opnemen, om de stroom te begrenzen. Je zou dan bijvoorbeeld 30V voeding kunnen nemen. Dan staat er 15V over je buis, en 15V over de weerstand. Bij 100mA kun je al aardig licht hebben. De gloeispanning behoeft niet in fase verschoven te worden, bij zo'n lage belasting. Maar de gloeispanning zou ik wel met wisselspanning doen, omdat anders de stroomverdeling in de buis erg eenzijdig wordt.

Ik heb nog een fotootje van een testopstelling van de buis.

Piet

Dank voor je uitleg. Ik kan er dit weekend verder niet aan werken/nadenken :-), maar ik begrijp het nog niet, ik voel me zo dom. Ik repareer/meet van alles maar ik kan niet met mn hoofd er niet bij dat je een nauwkeurige 5VAC over de kathode moet zetten maar dat je daar ook je hoge gelijkrichte dc spanning uit kan halen…. Mijn snappertje werkt even niet mee. Na het weekend even verder nadenken.

Kijk even naar de bijlage, hier is 1 zijde van de kathode los, hoe breng je dan de gloeispanning aan? Ik snap t nie…..

Michel
Frederick E. Terman

Honourable Member

Naar dié plaatjes moet je niet teveel kijken; ze zijn onnauwkeurig voor jouw geval. En neem nu bijvoorbeeld die linkse schakeling: een enkelzijdige gelijkrichter met een smoorspoel - dat kan helemaal niet. Wat zou er in de andere halve fase met de spanning voor de spoel gebeuren? :)

--
In jouw buizen vormt de gloeidraad de kathode. Over de lengte van de kathode is dus een spanningsverloop, bijvoorbeeld van 0 naar +5 V.
Stel nu dat de buis geleidt, en dat op de anode 15 V staat.

De spanning tussen de anode en het ene uiteinde van de kathode is dan 15−0=15 V, en tussen de anode en het andere uiteinde 15−5=10 V.
Naar het 5V-einde van de kathode (=gloeidraad) gaat dus minder stroom lopen (want dat einde verschilt maar 10 V met de anode) dan naar het 0V-einde (dat 15 V met de anode verschilt).

Een halve periode later is de zaak omgekeerd; er staat nu niet +5, maar −5 V op dat uiteinde, en de stroom is nu aan die kant juist groter dan aan de andere kant. Zo zorgt de wisselspanningsvoeding ervoor dat gemiddeld de kathode toch gelijkmatig wordt gebruikt.

Door voeden uit een trafo met middenaftakking wordt het spanningsverschil t.o.v. nul de helft, en door faseverschuiving vallen de tijdstippen van de maxima minder ongunstig, vandaar die bijkomende aanbevelingen in de datasheet.

e↓: @Piet1950, top!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb in je schema even een trafo bijgetekend, voor de gloeispanning van de kathode. En de spoel weggelaten.

Piet

Ok, ok, het begint te komen/dagen. Ik heb een 250VA scheidingstrafo voor de bovenste trafo in het schema. Neem aan dat je dat niet direct uit het net moet nemen. Vervolgens een 70-90W lamp in serie.

Voor de onderste trafo dus een 2x 2,5VAC @ 7A nemen?
Maar dat krijg je toch nooit precies 5VAC wat de datasheet zegt. Het moet erg nauwkeurig?……

Maar eeh een 5VAC /7A trafo das best een aparte, zijn er nog trucs met een spanninsdeler? Dient er wel aardig wat vermogensweerstanden tussen….

Michel

-excuus- dubbele post op de 1 of andere manier.

[Bericht gewijzigd door Hoihoi op zaterdag 4 september 2021 11:12:36 (91%)

Michel
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het enige belangrijk is, dat er uiteindelijk 5V (of 4,75V, volgens het datablad) op de buisvoet terechtkomt. Meet het daar ter plaatse na!
Wat je teveel hebt, kun je droppen over een flinke weerstand. Bijvoorbeeld door niet te dik draad te nemen... je hebt het bij een 6,3V-trafo dan over een paar tienden ohm.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 september 2021 09:09:47 schreef Frederick E. Terman:
Naar dié plaatjes moet je niet teveel kijken; ze zijn onnauwkeurig voor jouw geval. En neem nu bijvoorbeeld die linkse schakeling: een enkelzijdige gelijkrichter met een smoorspoel - dat kan helemaal niet.

Waarom niet?

Wat zou er in de andere halve fase met de spanning voor de spoel gebeuren? :)

Volgens mij niet echt spannends. Kan nooit meer dan 650V overheen staan als de spanningsbron 230Vac is. (2x230xV2 Volt)
Tekening van de stroom in het linker plaatje klopt niet, of de zelfinductie van de smoorspoel is 0H. Ik mis de faseverschuiving en de niet-lineaire vervorming tgv de zelfinductie.

Jeetje, ik heb wel problemen om een 40VA 2x 3VAC trafo te vinden zeg....

Michel
Frederick E. Terman

Honourable Member

Waarom niet?

De clou van de spoel is dat hij de stroom afvlakt. Net zoals bij een afvlakcondensator de spanning niet naar nul duikt maar rond het gemiddelde rimpelt, hoe groter C hoe kleiner de rimpel, - zo zal ook met een afvlakspoel de stroom niet naar nul duiken, maar rond het gemiddelde rimpelen; hoe groter L, hoe kleiner de rimpel.
Zie de voorbeelden hieronder en in de schema's. De bronnen zijn bijv. trafowikkeingen, van steeds 230 Vrms.

1. Bij de dubbelfazige gelijkrichter wordt die vrijwel constante stroom beurtelings door een van de twee gelijkrichters geleverd. In de spoel loopt dus constant stroom. De uitgangsspanning is hieronder in blauw geschetst.

2. Je zou zelfs de ene bron (trafowikkeling) weg kunnen laten, als je de diode maar laat zitten. De anode daarvan komt dan aan de nul. Ook hier kan altijd stroom lopen, maar de gemiddelde spanning halveert zo natuurlijk wel. Uitgangsspanning hieronder groen getekend.
Je ziet deze schakeling wel in schakelende voedingen.

3. Bij de enkelfazige gelijkrichter zou de stroom in de spoel ook door willen blijven lopen, maar dat kan niet: in de andere helft van de sinus is er geen geleidend pad. De stroom in de spoel moet dus plotseling nul zijn. Ten eerste kan dat niet, want: spoel; maar bovendien is dat ook precies wat je niét wilt, want je wilt juist een afgevlakte stroom.
In de praktijk zal de schakeling zich anders gaan instellen. Praktisch de hele wisselspanning zal nu over de spoel vallen, en de uitgangsspanning wordt heel klein; hieronder in rood.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Weer wat geleerd.
Ik snap het. In mijn gedachte had ik het gedrag van de schakeling met de vrijloopdiode in beeld. Alleen hier ontbreekt de vrijloopdiode. Daardoor kan de spanning aan de diodekant van de spoel negatief worden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu ik de zaak zelf eens overdenk, snap ik ook waarom ik als kleine jongen die 6V-gelijkspanningsrelais niet goed aan het werk kreeg.
Ik had keurig een (selenium!-)diode in serie met mijn trafo (een 6,3V gloeistroomtrafootje), maar ik had twee diodes moeten nemen. Of de helft van een brugcel.
Goh, dat was ik helemaal vergeten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

als je echt wil lachen dan moet je deze eens bekijken

een 1177 buis

gloeidraad 1.9v op 60A