peroxide en zoutzuur

Na een uur nog niet gereed, wat gaat er dan fout. Of zijn die lui die beweren dat het in 5 minuten kan aan het fantaseren?
Een pindakaaspotdekseltje me twee eetlepels zoutzuur 30% en 1 eetlepel waterstofperoxide 30%. Printje van 2 x 4 cm. Regelmatig bewegen en beluchten. En het werkt nog supertraag. Hoe kan dat zo langzaam gaan.
Geen lullige adviezen graag over milieu, gevaarlijke dampen, laten maken in China, maar terzakedoende aanbevelingen, verklaringen worden zeer gewaardeerd..
Gr, Dirk

't Is mei sizzen net te dwaen..!
vergeten

Golden Member

Geen lullige adviezen

Toch zal je het ermee moeten doen, de adviezen die je krijgt bepaalt de adviesgever.
Waarschuwingen zijn soms best op zijn plaats, niemand weet of jij bekent bent met de gevaren van die vloeistoffen.
Dat je het wel weet kan je ook gewoon netjes laten weten, in plaats van dat meteen lullig te noemen.


Je hebt helemaal niet omschreven wat je aan het doen bent!

Of moeten we dat opmaken uit de gebruikte chemische vloeistoffen in topic titel, dan zal het wel een etsbadje zijn. :)

  1. Oppervlak niet goed ontvet?
  2. Te lage temperatuur?
  3. Te weinig vloeistof waardoor die snel verzadigd?
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Inderdaad, etsbadje. En alleen iemand die begrijpt wat er staat zou iets zinnigs kunnen zeggen. Wie het niet snapt komt waarschijnlijk met domme opmerkingen...
Printjes maken doe ik al heel lang, zelfs dubbelzijdige Elektor-printen. Vorig jaar nog een serie SMD-printjes gedaan.
Maar het lijkt wel of deze printplaat te veel koper heeft. Werd wel als FR4 verkocht door zo'n 3d-dozenschuiverij. Morgen lees ik het wel.

't Is mei sizzen net te dwaen..!
vergeten

Golden Member

Ik denk punt 3 van mijn vorige post!

Een pindakaaspotdekseltje me twee eetlepels zoutzuur 30% en 1 eetlepel waterstofperoxide 30%.

Valse zuinigheid?

De standaard dikte van de koperlaag is meen ik 35 µM, er bestaan dikkere lagen, 70 µM, 105 µM. dat duurt langer.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Lijkt mij ook. In plaats van het dekseltje zou je de hele pindakaaspot kunnen nemen.

Op 3 september 2021 22:37:07 schreef DirkF:
Vorig jaar nog een serie SMD-printjes gedaan.
Maar het lijkt wel of deze printplaat te veel koper heeft.

Effe nog een SMD-printje of een stukje van een SMD-printje etsen in je nieuwe etsbad. Dan weet je gelijk of het aan de nieuwe FR4-print ligt of aan je etsbad.

Ik ets ook op die manier, alleen ik ben niet zo precies met de doseringen.
Het middel zonder water gebruiken zal ik niet doen want dan is de oplossing veel te agressief.
Neem wat water zodat de print net onder dat niveau zit, ik gooi er een scheutje zoutzuur bij 30% en daarna ongeveer dezelfde hoeveelheid waterstof peroxide.
Als het proces te langzaam naar mijn zin gaat herhaal ik dat, maar altijd pas ik op dat de oplossing niet te sterk wordt, want dan krijg ik geen mooi resultaat.
Wat kan ik ervan zeggen, mengen en roeren op gevoel of zo iets.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Hoe snel het gaat hangt van de hoeveelheid af.
Ik heb vroeger wel eens een laagje in een emmer gedaan. Als je het printje erin gooide stond meteen het schuim tot aan de rand van de emmer.

Etsen was eerder seconden als minutenwerk... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 september 2021 22:14:38 schreef DirkF:
... twee eetlepels zoutzuur 30% ..

Zal die eetlepel ook fijn vinden :-)

- temp te laag
- volume te laag

ps, met zo'n arrogante houding een vraag stellen belooft niet veel goeds. Succes verder.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

De dikte van je printplaatkoperlaag heeft natuurlijk invloed.
Je zou naast een stukje nieuw plaat een overschotje van je oude beproefde printmateriaal kunnen in het bad leggen ter verificatie als je de dikte niet kunt zien of meten.

Je schrijft dat je al heel lang printen maakt.

Hoe oud zijn je gebruikte producten?

In de detailhandel vrij verkrijgbaar zoutzuur is doorgaans 23%.
Zoutzuur is in tegenstelling tot azijn en zwavelzuur een gas en de oplosbaarheid in water is dus gelimiteerd en de concentratie daarmee ook. Je zult nooit zoutzuur ergens kunnen kopen van 70% of 90% voor die reden.
Hogere concentraties dan 20-30% zijn dus instabiel en geven agressieve dampen af.
Maar het zuur uit de DHZ of supermarkt blijft door de tot 23% beperkte concentratie lang zn eigenschappen houden.

Waterstofperoxide daarentegen is uiterst onstabiel.
De medische concentratie is doorgaans 3% en daar gaat zo'n halve tot één procent per jaar vanaf bij een nieuwe gesloten fles , een geopende fles wordt sneller onbruikbaar , zeker als er zelfs miniscule verontreiniging optreedt door onzorgvuldig gebruik, wattenstaafjes of doekjes in de fles dopen enzo....

30% peroxide is een agressieve en gevaarlijke vloeistof die veel sneller degradeert. Dus na enkele maanden is het al voor een groot deel onwerkzaam.

Als het een fles is die al enkel jaren in je kast staat kun je het beter in je strijkijzer gooien.

De meeste andere factoren zoals ontvetten enzo, zul jij als zeer ervaren printenmaker wel zelf al aandacht aan besteed hebben.

Misschien nog 1 tip, al zul je dat zelfook wel al weten, Het gevormde koperchloride blijft door het zwaardere gewicht op het resterende koperoppervlak liggen en vertraagt de verdere omzetting.
Het is dus belangrijk dat de vloeistof in het etsbakje beweegt.
Daar zijn meerdere oplossingen voor, maar in een
dekseltje van een bokaaltje lijkt me dat moeilijk tenzij je er bij blijft en met een stokje regelmatig het printje verplaatst.

Bij gebruik van ijzerchloride als etsmiddel lukt het goed met zo'n typische aquariumverwarming + thermostaat in een buisje en een luchtpompje met uitstromer.

Bij gebruik van zoutzuur had ik onder het bakje een klein ventilatortje gemonteerd met een staafmagneetje op de rotor gekleefd.
In het bakje lag de print op een roostertje en onder dat roostertje een ingegoten los staafmagneetje dat vrolijk meedraaide met de ventilator. Ik gebruikte daar geen verwarming, waterstofperoxide ontleedt bijzonder snel bij 60°C

Je kunt dergelijke systemen kant en klaar kopen, deze methode word vaak gebruikt om chemicalien in een chemielabo te mengen, maar voor beperkt hobbygebruik een beetje duur.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken. Denk dat ik tegen de minimale benodige hoeveelheid etsmiddel ben aangelopen en dat de H2O2 uitgewerkt was.
Heb trouwens net als vroeger weer 'borrelnootjes' besteld. Dat mislukte eigenlijk nooit. Dan meteen die sponsmethode maar eens proberen: https://pcbfx.com/main_site/pages/tech_support/no_etching_tank.html

't Is mei sizzen net te dwaen..!

Op 4 september 2021 11:35:39 schreef grotedikken
30% peroxide[...] Als het een fles is die al enkel jaren in je kast staat kun je het beter in je strijkijzer gooien.

In ieder geval gaat dat zeker je kalkaanslag oplossen..

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 4 september 2021 14:14:06 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 4 september 2021 13:50:15 schreef Hoeben:
[...]
In ieder geval gaat dat zeker je kalkaanslag oplossen..

Hoezo zou waterstofperoxide kalkaanslag oplossen?

Dat strijkijzer was beeldspraak om de onbruikbaarheid van oud zuurstofwater wat te illustreren.
Wat ik bedoelde is dat 30% oplossing nog veel onstabieler is dan de 3% medische oplossing en vrij snel ontleedt en dat je dan hoofdzakelijk gedistilleerd water overhoudt en wat zuurstofgas dat ontsnapt als je de fles opent. Er zal uiteraard nog wel wat peroxide over zijn, maar véél minder dan de verwachte 30%.
Dus een restje van meer dan een jaar oud is niet meer bruikbaar als etsmiddelcomponent.

Als het al 30% oplossing was, want door de beperkte houdbaarheid is dit niet zo courant te verkrijgen.

't Strijkijzer wordt hier alleen nog gebruikt voor toner transfer sinds ik al m'n pakken heb weggedaan. Met een vers flesje 3% van de DA lukte het uiteindelijk wel, beste grotedikken, dat was prima opgemerkt. Zal die laagdikte nog eens meten, want een half uur vind ik nog lang.
Enfin, een 150x150mm pcb-heatbedje en drie Hall-sensor-smd-printjes klaar met (in) een vloek en een zucht, dat allemaal voor een i2-tje van Simon Day, https://openbuilds.com/builds/indie-i2.1976/.

't Is mei sizzen net te dwaen..!
harry64

Golden Member

Op 4 september 2021 17:26:16 schreef grotedikken:
[...]
Hoezo zou waterstofperoxide kalkaanslag oplossen?

Dat strijkijzer was beeldspraak om de onbruikbaarheid van oud zuurstofwater wat te illustreren.
Wat ik bedoelde is dat 30% oplossing nog veel onstabieler is dan de 3% medische oplossing en vrij snel ontleedt en dat je dan hoofdzakelijk gedistilleerd water overhoudt en wat zuurstofgas dat ontsnapt als je de fles opent. Er zal uiteraard nog wel wat peroxide over zijn, maar véél minder dan de verwachte 30%.
Dus een restje van meer dan een jaar oud is niet meer bruikbaar als etsmiddelcomponent.

Als het al 30% oplossing was, want door de beperkte houdbaarheid is dit niet zo courant te verkrijgen.

Zoutzuur wel, gaat als een malle met kalk. Ook op het RVS van je strijkijzer overigens. :P

Ik kreeg destijds als bewaar tip voor m'n 30% waterstofperoxide om het in de koelkast te bewaren, koel en donker.

Zie net dat 30% niet meer verkocht wordt aan particulieren. Iets met terreur en drugs. 12% is de hoogste concentratie. Daarboven KVK, vergunning en legitimatie plicht.

Ik heb 30% zoutzuur en ook waterstof peroxide 35%, gaan probleem gewoon verkrijgbaar.
Laatst heb ik nog zwavelzuur 96% (loog) gekocht als ontwikkelaar.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Op 4 september 2021 23:29:38 schreef Martin V:
Ik heb 30% zoutzuur en ook waterstof peroxide 35%, gaan probleem gewoon verkrijgbaar.

Dat is goed mogelijk. Ik merkte enkel op dat 30% waterstofperoxide minder courant is en niet goed houdbaar.

Laatst heb ik nog zwavelzuur 96% (loog) gekocht als ontwikkelaar.

Dat moet je eens uitleggen , Zwavelzuur lijkt me net het tegenovergestelde van loog.

Je bedoelt waarschijnlijk natriumhydroxide.

Ik denk als je je print in 96% zwavelzuur zou dompelen dat die dan gewoon verkoolt.
Heb je wel een idee wat dat is? Ik heb er ooit nog mee gewerkt lang geleden. Als je dat op je hand morst heb je voordat je het kunt afspoelen al een 3e graads brandwond met een litteken achteraf die je de rest van je leven blijft zien.
Ik heb de proef zien doen. Een geut geconcentreerd zwavelzuur 96% op een opgevouwen handdoek gegoten. Dat brandde onmiddellijk een gat er dwars door met een verkoolde rand. In die concentratie is het een zeer sterke oxidator.
Niet bepaald een goedje voor de hobbysfeer.

Je bedoelt waarschijnlijk natriumhydroxide.

Dat bedoelde ik inderdaad, foutje van mij.
Ik heb even de fles gepakt waar het inzit om dat te controleren en het staat er inderdaad op.
Het bijzondere is dat het geen vloeistof is maar korrels, het lijkt op kunstmest.

Ik heb de rode tekst niet goed gelezen, kleine vergissing.

Jammer dat kan ik tegenwoordig ook niet meer bestellen, tenzij ik mij als bedrijf laat inschrijven bij de kamer van koophandel.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Martin, als je dat soort dingen door mekaar haalt, dan is "chemie" niet jou vak. Als in: de kans op ongelukken zodanig dat je er maar beter met een grote boog omheen kan lopen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat klopt Rew, chemie is niet mijn ding,
elektronica dan weer wel. ;)

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Gewoon mis typed dan? Overkomt ons allemaal wel eens ;-)

Het is normaal dat het korrels zijn.
Puur NaOH is een vaste kristallijne stof die sterk water aantrekt en dan vervloeit.
In verdunde vorm zoals ontstopper is het natuurlijk vloeibaar.

Enkele raadgevingen :

Al is natriumhydroxide minder gevaarlijk dan geconcentreerd zwavelzuur, het is toch geen onschuldig goedje. Het kan irritatie en brandwonden veroorzaken. Dus rubber handschoenen en veiligheidsbril zijn geen overbodige luxe noch bangmakerij.

Let op als je de kristallen oplost in water komt er vrij veel hitte vrij,wat spatten kan veroorzaken.

Doordat het water aantrekt is het niet verstandig om het te bewaren in het originele plastic zakje met een hoekje afgeknipt. Het kan er na een tijdje uitlopen.

Bewaar de rest in een glazen potje met afsluitbaar deksel.
Als het in contact staat met de lucht neemt het CO2 en water op en vermindert de werkzaamheid na enige tijd.
(Het tast zelfs glas aan, maar niet in die mate dat je bokaaltje zal wegsmelten. Het glas zal gewoon mat worden.)

En zie je wel dat dit geconcentreerde waterstofperoxide niet meer makkelijk kan verkregen worden. Als jouw voorraad bijgevolg al jaren oud is, vrees ik voor de goede werking.
Het is al zo lang geleden dat ik nog printen gemaakt heb dat ik niet zo uit het hoofd meer weet hoe groot de aanbevolen concentratie is.
Als het met 3% ook gaat, dan kun je nog altijd bij de drogist terecht.
En was het wel 30% wat je aangeschaft had, of heb je inderhaast mislezen? ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 5 september 2021 17:10:48 (18%)

En was het wel 30% wat je aangeschaft had

Ja op de fles staat zelfs 35%.
Wel een paar jaar oud, maar ik bewaar het op een donkere plaats, ik zou het zelfs in de koelkast kunnen bewaren.
De stof is nog goed werkzaam, vorige week heb ik ermee nog een printplaatje mee geëtst.
Wanneer je zoutzuur 30% en waterstof peroxide, direct dus onverdund op koper/printplaat doet, dan gaat het enorm schuimen en krijg je een heftige reactie.
Van het koper blijft dan niet veel over.
Vandaar dat ik het altijd verdun met water, anders is de oplossing te agressief
En zo kan ik testen of de peroxide nog werkzaam is.

Tijdens ontwikkelen van de foto printplaat gebruikte ik natriumhydroxide.
Ik ging daar zonder handschoenen in en het middel was veel te sterk. Mijn sporenplan verdween gewoon weer, ik vroeg me af hoe dat kon.
Die korrels natriumhydroxide, daarvan heb je maar een hele kleine hoeveelheid van nodig, anders wordt het te sterk, heb ik ontdekt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Wanneer je zoutzuur 30% en waterstof peroxide, direct dus onverdund op koper/printplaat doet, dan gaat het enorm schuimen en krijg je een heftige reactie.

Zolang ik al printjes maak, ook met 30% HCL en 30% H2O2, heb ik dit nog nooit meegemaakt, zie het eerste bericht en ik geloof er dan ook niets van. Misschien dat destijds de DA-drogist die de peroxide in een flesje tapte me toen heeft belazerd en ik 3% heb gekregen.

't Is mei sizzen net te dwaen..!

Bij de drogist kun je maar 3% kopen.
Dus daar zal het aan liggen.
Zelf durf ik het niet aan, een keer gebruikte ik het zonder verdunning met water.
Een heftig bruisend goed was het, in paniek gooide ik direct de keukendeur open.
Ik vond het maar gevaarlijk, zoals dat ging.

Telefunken Sender Systeme Berlin