elex 50-900 Mhz ontvanger

Bij het snuffelen in oude kasten vond ik een kastje dat in ca 1992 gemaakt was. Ik herinner me dat er toen een ontvanger werd beschreven in elex, gebaseerd op een tunertje en wat gedoe erom heen waarmee een ontvanger van 48 - 900 Mhz tot stand kwam.
Toen ik hem aanzette deed het ding wel wat, maar de frequentiestabiliteit (apart display met de freq erop) liet wat te wensen over, dat wiebelde met vele Mhz tegelijk heen en weer, m.a.w. er is iets kapot.
Ik kon alleen de oude beschrijving met geen mogelijkheid vinden, dus voor ik ga kijken of het wat is/kan worden de vraag of iemand het ding herkent ervaring heeft en iets schemaachtigs heeft

grjanS

Hugo Welther

Moderator

Die heb ik zelf ook nog. Leuk project indertijd.
Ik moet de mijne ook weer eens aanzwengelen.
Helaas heb ik de frequentiecounter er niet bij.

Zie je meeldoos.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

kan de elex VHF-UHF-ontvanger geweest zijn.

daar zat een UV615 of UV616 tunerblikje in.
Als de frequentie op de teller 'springt' kan dat meedere oorzaken hebben, een niet-stabiele afstemspanning op de tuner is de eerste. Ook kan de 5 volt voeding van de prescaler in de tuner niet in orde zijn (je moet dan wel een UV616 tuner hebben) of het pennetje wat het deeltal instelt (in de tuner zit een SAB6456 die door 64 en door 256 kan delen.)

Tevens zou je de oorzaak in de teller zelf kunnen zoeken.

Een schema is o.a. op de elex DVD te vinden, misschien zelfs bij elektor op de website te verkrijgen.

De artikelen in PDF-formaat (gescande Elex bladzijden) zijn te groot om te posten of te versturen via E-mail.

Veel 'HF' zat er zowiezo niet in de ontvanger, dat was slechts een filter op 38.9 MHz, een mixer om naar 10,7 te mixen en een FM/AM detector (SA605/SA615, weet even niet uit het hoofd.)

fzwart

Golden Member

Is denk ik uit Elex januari 1992.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Op 5 februari 2009 15:47:23 schreef Hugo Welther:
Helaas heb ik de frequentiecounter er niet bij.

Ik heb de counter ook nog, de ontvanger zelf alweer eens gesloopt. Een nadeel van deze ontvanger is het breedbandig middenfrequent.

Ik was van plan het filter omschakelbaar te maken tussen 15kHz (x-tal filter) en 160kHz (standaard keramisch filter), maar dat is in de ontwikkelfase blijven hangen.

Tuner moet nog steeds in een SA.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Ik denk dat ik de print maar een keer laat maken en dan er bij bouwen.
Of was het een aanbod?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dank, ik heb inmiddels de schemas van Hugo W, waarvoor dank. Ik ga der eens naar kijken, ik dacht zelf dat - als het ding tot een aanvaardbaar leven komt - de middenfrequent (10.7) te geleiden naar mijn elektuur SDR doos en eens te kijken wat voor elementaire signaalverwerking daarop los te laten is
grj

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

doetut

Het leggen van een extra draadje waar ik dacht dat er een aardverbinding op de print liep deed wonderen. Nu nog een aftakking op 10.7 maken

Hugo Welther

Moderator

Gefeliciteerd!
Het beruchte aardraadje, wat een aantal uitgaven later een keer aan de orde is geweest.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@Hugo
"Gefeliciteerd!
Het beruchte aardraadje, wat een aantal uitgaven later een keer aan de orde is geweest."

Nu beschik ik ook over een bestuckte print en de Freq reader (werkend) maar de ontvanger zwijgt in alle talen.
Ik ga de gehele print nog eens nalopen en hopelijk vinden we de makke waarom hij niet werkt.
Vraag: Wat is het gedoe met dat aarde draadje en waar kan ik dat vinden in de ELEX uitgave?
Hulp zou zeer op prijs gesteld worden

---------------
Even zoeken en gevonden
uitgave 7 (Juli) 1992 Blz. 47
Als ik mag aannemen dat het hierom gaat.

[Bericht gewijzigd door Martin01 op vrijdag 17 juli 2020 11:13:43 (24%)

Domme vragen? Niet vragen dat is dom.
Hubie

Special Member

Dat was de Philips UV-616 tuner.
Het heeft in Elex gestaan en ook in Elektuureluur.
Die ontvanger was iid wat "breedtbandig",dat is een TV-Tuner zo ie zo al. ;-)

Ha Hubie,

Filtertje erbij ;) elke spectrum analyzer is breed aan de ingang.
Maar je schetst het punt goed een kanalenkiezer is op een geheel andere leest geschoeid.
Ik moet er nog een hebben van DL6xx ik ben het even kwijt maar die is niet op een kanalenkiezer gebaseerd maar een convertor met balans mixer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Er zat ook een 38,9 MHz SAW filter in meen ik mij te herinneren. ;-)
Edit\ Kan je na gaan hoe lang dat geleden is,ik wist niet eens meer wat een SAW filter is.Heb het ff op moeten zoeken met Googhel ;-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_acoustic_wave

Kunnen jullie iets meer vertellen over het beruchte aarde-draadje, ik heb de ontvanger met frequentieteller ook nog een poosje geleden helemaal opgeknapt en werkt prima. de schema's en het gehele artikel heb ik nog bewaard.

Iets dat ik wel heb veranderd aan het oorspronkelijke ontwerp is dat de voeding van de audioversterker nu op 6 volt staat in plaats van 12 volt. Het Philips ic werd nogal warm.