Kwikdamp gelijkrichter testen

Die spoel is wel belangrijk, omdat een C daar hoge piekstromen geeft. Naarmate de gelijkstroom toeneemt in de load, kan de spoel kleiner worden.

Een dergelijke smoorspoel wordt een swinging choke genoemd.

Eeh, iemand tips waar ik een filament transformator kan vinden. Vind wel wat 6,3VCT maar dan niet 7A. En dan is tie ook nog eens 110VAC input…..
Zijn ze nog wel te vinden?
Iemand tips?
Misschien zelf wikkelen?

Michel

Voor een Ar laser, dat is een ander beest, maar het heeft ook een kathode van 3V / veel A, deed ik het ooit zo:

De blauwe installatiedraad wikkeling is 3V met center tap voor de kathode.

Niet van belang, maar voor de volledigheid;
De trafo zelf was 2x40V bij 10A+, er zijn extra hulpwikkelingen om een wat hogere uitgangsspanning voor de 115V fan te krijgen en een voor de voeding van de stroomregeling.
De ontlading was ongeveer 80V bij 8A.

Tidak Ada

Golden Member

AMROH had indertijd trafobouwpakketten waar de primair al was gelegd. Misschien kun je ergens zoiets opsnorren? 7A @ 5V is 35VA, dus eigenlijk niet zo vreselijk extreem...

Edit:
Oeps, je hebt 3 buizen te voeden. Da's natuurlijk andere koek...
Je zou een 120W 24V trafo kunnen omwikkelen.

Is er trouwens iemand, die mij aan gegevens en gebruiksdoel kan helpen van een Tunsram RG250/1000 ?

Sorry voor de slechte foto; ik heb hem dan ook niet zelf gemaakt.

Het enige wat ik weet is dat het een 1000V 250mA kwikgelijkrichter gaat en dat de gloeispanning 4V 3A bedraagt

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 5 september 2021 16:36:13 (34%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tunsram RG250/1000

Deze buis lijkt erg op de DCG1/250 van Philips. Die werd o.a. gebruikt in de wat zwaardere versterkers. Deze buis zal een soortgelijke toepassing gehad hebben. Mooi buisje overigens.

Eeh, iemand tips waar ik een filament transformator kan vinden.

Als trafo voor mijn kwikdamp gelijkrichter heb ik toevallig een Amroh zelfbouwtrafo (25W) gebruikt (zoals al gesuggereerd werd). Maar ze waren er ook voor 50W en 105W. Misschien een oproepje plaatsen?

Piet

Op 5 september 2021 16:02:53 schreef Tidak Ada:
AMROH had indertijd trafobouwpakketten waar de primair al was gelegd. Misschien kun je ergens zoiets opsnorren? 7A @ 5V is 35VA, dus eigenlijk niet zo vreselijk extreem...

Edit:
Oeps, je hebt 3 buizen te voeden. Da's natuurlijk andere koek...
Je zou een 120W 24V trafo kunnen omwikkelen.

Is er trouwens iemand, die mij aan gegevens en gebruiksdoel kan helpen van een Tunsram RG250/1000 ?

[bijlage]
Sorry voor de slechte foto; ik heb hem dan ook niet zelf gemaakt.

Het enige wat ik weet is dat het een 1000V 250mA kwikgelijkrichter gaat en dat de gloeispanning 4V 3A bedraagt

ah dat is mijn faforiete

Tidak Ada

Golden Member

Ha robt797,

Die buis of die Amroh trafo?

De RG250/1000 lijkt nogal schaars; ook w.b.t. datasheet

Gr.,
T.A.

edit:
@Piet1959:

Er komt bij mij nu een vage herinnering boven, dat er kortgeleden een verwijzing hier op CO is geweest naar en Duitse firma, die ook sets voor trafo's levert, die je zelf secundair kunt wikkelen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 5 september 2021 21:00:26 (49%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

oeps
de buis

en voor jullie questie met de gloeitrafo
gebruik een magnetron trafo
secondair eraf
en dan is normaal gesproken 1 wikkeling 1 volt
mooi dik draad en 4 keer wikkelen

Tidak Ada

Golden Member

Bij die magnetrontrafo wel de magnetische shunt met en slijptol verwijderen !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat heb ik tot nu toe nooit gedaan
en ze werken altijd prima XD

Dok

Golden Member

Voor die MOT heb je geen slijptol nodig, je tikt het spul er zo uit.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Tidak Ada

Golden Member

Ik ken ze alleen waarbij het platenpakket met een lasstreep is kortgesloten

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Die las is een vrij normale methode van monteren van de I op de E van de kern.

De magnetische shunt zit tussen de primaire en secundaire wikkeling.

Op 5 september 2021 21:39:28 schreef Tidak Ada:
Ik ken ze alleen waarbij het platenpakket met een lasstreep is kortgesloten

Daar heb je geen last van. In die kortgesloten winding is geen (eigenlijk bijna geen) wisselend magnetisch veld, dus daarin loopt geen (eigenlijk bijna geen) stroom. Met een beetje mazzel wordt door die lassen het strooiveld verminderd.
Waren die lassen aan de binnenkant van het pakket aangelegd (theoretisch, want hoe je die lassen dan moet aanleggen is mij een raadsel), dan zou er wel een grote kortsluitstroom lopen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 5 september 2021 22:36:35 (18%)

Tidak Ada

Golden Member

Ah, dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Moet die shunt er nu toch wel uit voor TS?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat is het idee van het aansluitbordje waar de 3 buizen op staan, dat alle 3 de anodes met elkaar in verbinding staan, zie foto.
Hoe zou het schema er uit hebben gezien? Ik zie alleen maar schema's voorbij komen dat het naar een ster trafo opstelling dient te gaan.

Michel

Op 6 september 2021 09:09:40 schreef Tidak Ada:
Moet die shunt er nu toch wel uit voor TS?

Op 5 september 2021 21:03:20 schreef Tidak Ada:
Bij die magnetrontrafo wel de magnetische shunt met en slijptol verwijderen !!

Denk het wel.

Op 6 september 2021 10:01:25 schreef Hoihoi:
Wat is het idee van het aansluitbordje waar de 3 buizen op staan, dat alle 3 de anodes met elkaar in verbinding staan, zie foto.
Hoe zou het schema er uit hebben gezien? Ik zie alleen maar schema's voorbij komen dat het naar een ster trafo opstelling dient te gaan.

Dit lijkt op een simulatie van een nep-driefasenet. De beste man van de foto had gewoon de beschikking over drie buizen. Als je ook drie buizen hebt, dan kan je de gloeidraden parallel zetten en in serie met iedere anode een geschikte weerstand plaatsen. Als je de anoden parallel zet, dan krijg je een ongelijke stroomverdeling over de buizen met de bijbehorende ongelijke lichtopbrengst.

Is een strobotron iets leuks om er bij te hebben? Heb een NOS 1D21/SN4 op de kop weten te tikken voor 3 tientjes. Of zijn ze niet zo bijzonder?

Michel

Hoe zou het schema er uit hebben gezien? Ik zie alleen maar schema's voorbij komen dat het naar een ster trafo opstelling dient te gaan.

Wanneer je alle drie de buizen wilt gebruiken, zou je onderstaande schema kunnen proberen. Van de bovenste en de onderste buis, kun je de gloeidraden parallel leggen, van de middelste niet.
Het is een goed idee om de secundaire van een MOT te gebruiken voor de voeding(en) van de gloeidraden.

[Bericht gewijzigd door Martin V op dinsdag 7 september 2021 02:20:57 (28%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik zal eens kijken naar een oude magnetron trafo. Bij ons op het milieupark doen ze heel moeilijk om wat mee te nemen. Ik moet het hebben van sloopcontainers waar een keuken in is gegooid ofzo.
Anders een 50VA tinkerntrafo de secondaire afwikkelen totdat ik 5v heb.

Edit; zit secundair aan de buitenzijde van de toroid bij ringkern? Dus kan ik hem aan buitenzijde afwikkelen?

[Bericht gewijzigd door Hoihoi op maandag 6 september 2021 20:55:30 (18%)

Michel
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 september 2021 19:09:55 schreef Martin V:
[...]
Wanneer je alle drie de buizen wilt gebruiken, zou je onderstaande schema kunnen proberen.
[bijlage]

Wel die middelste buis aan een aparte (geïsoleerde) gloeistroom voorziening leggen. Anders krijg je als ik het goed zie een flinke sluiting....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 september 2021 20:51:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]De clou van de spoel is dat hij de stroom afvlakt. Net zoals bij een afvlakcondensator de spanning niet naar nul duikt maar rond het gemiddelde rimpelt, hoe groter C hoe kleiner de rimpel, - zo zal ook met een afvlakspoel de stroom niet naar nul duiken, maar rond het gemiddelde rimpelen; hoe groter L, hoe kleiner de rimpel.

3. Bij de enkelfazige gelijkrichter zou de stroom in de spoel ook door willen blijven lopen, maar dat kan niet: in de andere helft van de sinus is er geen geleidend pad. De stroom in de spoel moet dus plotseling nul zijn. Ten eerste kan dat niet, want: spoel; maar bovendien is dat ook precies wat je niét wilt, want je wilt juist een afgevlakte stroom.
In de praktijk zal de schakeling zich anders gaan instellen. Praktisch de hele wisselspanning zal nu over de spoel vallen, en de uitgangsspanning wordt heel klein; hieronder in rood.
[bijlage]

bij smoorspoel en enkelfazige gelijkrichting moet je niet proberen de stroom over de hele periode uit te smeren, dan gaat het natuurlijk fout, omdat de gemiddelde waarde van de spanning te laag gaat uitvallen. Je kan de stroompiek wel met succes wat uitsmeren over verscheidene msec, wat de buis ten goed komt. Het gaat ook met een weerstand, maar dan stook je vermogen op in warmte. Met een spoel krijg je de opgeslagen energie terug, vanaf het moment dat je de piek van de spanning voorbij bent.

Een goedkope trafo zou ook een halogeen trafo kunnen zijn. Die zijn goedkoop (zie marktplaats), en eenvoudig aan te passen. Het moet dan wel een verzie zijn, met een ringkerntrafo. Ik heb zelf een testtrafo gemaakt, die 12,6 Volt levert. Hiermee worden de gloeidraden van twee 6C33C buizen gevoed.

Piet

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 september 2021 23:51:27 schreef kris van damme:
Je kan [met een spoel] de stroompiek wel met succes wat uitsmeren over verscheidene msec, wat de buis ten goed komt.

Akkoord, maar de spoel is dan veel kleiner dan in het geval van de smoorspoel.
(De spoel laat de stroom wat langzamer afbouwen terwijl de polariteit van de wikkeling al is omgedraaid. Dat is grappig, als je erbij stilstaat, omdat gedurende die korte tijd de trafowikkeling dus vermogen opneemt uit de spoel.)

Mijn bezwaar was dat de tekenaar een dubbel- en een enkelfazige gelijkrichter, beide met spoel, zonder meer naast elkaar zette.

Op 6 september 2021 20:40:06 schreef Hoihoi:
zit secundair aan de buitenzijde van de toroid bij ringkern? Dus kan ik hem aan buitenzijde afwikkelen?

Vaak wel; maar waarom zou je hem afwikkelen? Voor die paar windingen voor de gloeidraad is vast nog wel ruimte, toch?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 september 2021 12:45:00 schreef Frederick E. Terman:
Dat is grappig, als je erbij stilstaat, omdat gedurende die korte tijd de trafowikkeling dus vermogen opneemt uit de spoel.)

Dat nu ook niet, want de spanning op de secundaire van de trafo is nog steeds positief (en de stroomzin is niet gewijzigd). de trafospanning en de spoelspanning staan na de spanningspiek even in serie en de somspanning is hoog genoeg om de elco nog even te blijven bijtanken (enkele msec maximum). Mocht de spoel energie blijven leveren als de alternatie terug negatief geworden is, dan zou er idd teruggeleverd worden, ondanks de diode. Maar zoals reeds besloten mag de spoel zo groot niet zijn, omdat de gemiddelde spanning dan veel te laag wordt.