ervaringen met tuinverlichting

Hallo allemaal,

Hier in de tuin heb ik 2 setjes met elk 3 12v tuinlampjes staan (deze https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tuinverlichtingsset-toronto-nik…)

Dat is eigenlijk maar even goed gegaan, al was er binnen een jaar al een g4 lamp stuk, waarop ik er overal led in gepropt heb. Dat heeft een jaar of 2 zo gewerkt en toen begon de ellende. In beide sets telkens lampjes stuk, nieuwe philips ledlampjes erin, ook weer snel stuk, trafo doorgebrand, vervangen etc etc. Nu brak er een lampje van zijn spies af (doorgerot) en was ik er wel echt klaar mee.

Maar nu is het wel erg donker in de tuin. Ik zou er graag weer wat lantaarntjes in hebben. Alleen wat is nou spul dat het een tijdje kan uithouden? Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben, met lampen die niet na 1 jaar al half vergaan zijn? En 12V of 230?

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Wat je ook doet, zorg ervoor dat er NOOIT een doos of mof ingegraven wordt,wat dat gaat gegarandeerd een keer fout.
En er zijn regelmatig aanbiedingen voor solarlampjes, dan heb je helemaal geen kabel nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 september 2021 06:35:18 schreef mel:
Wat je ook doet, zorg ervoor dat er NOOIT een doos of mof ingegraven wordt,wat dat gaat gegarandeerd een keer fout.
En er zijn regelmatig aanbiedingen voor solarlampjes, dan heb je helemaal geen kabel nodig.

solarlampjes hebben standaard hetzelfde probleem, in de winter is de accu veel te snel leeg omdat die niet laad door weinig zonuren en accu's houden niet van laden bij kou.

ik zou een stel goede alu prikspots halen, evt paar wcd's maken in de tuin op een paaltje. niet in moffen oplassen idd, doos op achterkant paaltje of in schuur op een doos en uitverdelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Ik heb hier ook alles op 12V. De voeding en het relayboard staan binnen.
Alle buitenverbindingen zijn met waterdichte stekkers gemaakt.

De lampen zijn onderdompelbare ledspots.
En dat gaat goed.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Persoonlijk heb ik ook liever 12v. Scheelt een hoop graafwerk, want die kabels hoeven niet perse 60cm diep. En er liggen nogal een boomwortels in het trace. En voordeel is dat als het mis gaat, niet de groep eruit gaat.

Ik zoek alleen geen spotjes, maar lampjes op een sokkel, die rondom schijnen. Daar is wel het een en ander voor te vinden, alleen vrees ik dat ik dat elke 2 jaar weer kan vervangen.
Helemaal als het met geïntegreerde led is, welke niet los te vervangen is. Vandaar dat ik hier naar ervaringen vraag :)

Spanning staat en stroom gaat!
Sine

Moderator

Ik heb al eens andere fittingen in bestaande lampjes gezet, dat werkt ook al jaren probleemloos.

En inderdaad op 12V AC, geen problemen met aardlek en opgevreten verbindingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar glazen lampen.
De plastic rommel uit de TS vergeeld in de zon.
Ik heb er zelf 12volt ac van gemaakt en las in een doosje.
De leds komen bij ali vandaan en zijn in siliconen gegoten. Ik gebruik ze op 9 volt ipv 12volt doormiddel van een 7809 dat geeft 3 voordelen
Ik heb overal 12 vac in de tuin.
De 7809 word lekker warm dus het vocht verdampt uit de lamp.
En de leds lopen niet op hun tenen en gaan lekker lang mee.

Evarist

Golden Member

Een voorbeeld van spots die ik gebruik. De mijn komen van Ali, maar die vond ik niet direct terug.

https://www.amazon.co.uk/Kasstino-Waterproof-Submersible-Underwater-Sp…

Al jaren geen probleem. Wel waterdichte verbindingen maken. Er zijn zelfs spots en verbindingen onder water en toch geen probleem.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

als ik de specificatie van uw Gamma-set lees maak ik daarop uit dat er 3 ledlampen van 12V inzitten.
Er is een trafo bijgeleverd las ik, dus die maakt van 230V ac 12V.

Die trafo's zijn vaak brol, allergoedkoopste troep uit China.
In bijna alle gevallen een (lichtgewicht) schakelende voeding.
Deze kunnen doorbranden, maar in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld valk voordat ze stuk gaan) kunnen ze teveel uitgangsspanning leveren, waarbij ze de aangesloten lampjes mee nemen in hun val...
Als er op die trafo staat maximaal 30W, dan zou ik daar zelf ZEKER geen 30W op aansluiten, maar eerder 20W....

advies:
Vervang de trafo door een "ouderwetse" transformator die van 230V 12Vac maakt. Die koop je met de kilo op rommelmarkten, of of marktplaats.

Ik denk dat als je DAN goede ledlampen erinzet, de zaak wel heel lang heel blijft.

Veel van die "oude" transformators zijn gewoon ingegoten en mag je dus buiten neerhangen.
De allerbeste montage is gewoon in de schuur, niet direct in de zon natuurlijk zou u hem buiten hangen, en niet vlak op de vloer leggen, maar ophangen ongeveer 20 cm boven de grond.
alhoewel waterdicht is het toch beter om te voorkomen dat hij onder water komt te staan, bv na een forse hoosbui.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op maandag 6 september 2021 11:46:29 (19%)

Er ist wieder da...

Het waren gewikkelde trafos die meegeleverd waren. De uitgangsspanning lag echter rond de 14-16v. Na 2 jaar gingen de ledjes steeds stuk. (Philips g4 insteekledjes waren zelfs binnen een maand deels gesmolten/zwartgeblakerd bovenop)
Even later was er ook een trafo doorgebrand waardoor de automaat in de meterkast eruit ging. Dus gewikkelde trafo zegt ook niet alles.

Ik weet nog steeds niet of die leds nu stuk gaan door een falende trafo, of door slechte kwaliteit icm vocht.

Spanning staat en stroom gaat!

Hier deels dezelfde ervaring / deels anders.
Een vrij dure set van Oase met 3 stuks onderwaterlampen aangeschaft zo'n 10 jaar geleden, was destijds halogeen 3 x 20W. Gevoed met 12V AC. Maar wat gingen die lampjes toch snel kapot steeds :-(
Daarom er toen LED lampjes in gedaan.
Maar die brandden nog steeds net zo vaak door als de halogeentjes...
Toen de transformator vervangen (gewoon een ouderwetse zware) door een nieuwe van hetzelfde merk en type.
Daarna nooit meer lampjes moeten vervangen!
Op de een of andere manier gaf de trafo soms een te hoge spanning af? Ik heb het nooit kunnen meten.

Trafowikkeling verdacht?

Ik heb hier al 20 jaar dezelfde trafo. Die schakelende voedi g gaan mijn inziens minder lang mee doordat de elco's uitdrogen. Hij moet toch elke dag werken. Die halogeenverlichting is na de eerste defecte lamp vervangen door led van eigen makelij. Robuust opgewassen tegen elke marteling of klunzigheid van mijn kant. Veels te duur per lampje maar het brand al bijna 20 jaar. :)

Jaren geleden kocht ik 12 volt AC pagode lampjes met PL buisjes. Ze waren stuk of brandden niet, altijd wat. Daana autolampjes erin gezet, die buisvormige dingen, waren binnen de kortste keren zwart gebrand. Daarna Led lampjes van de action, LSC steeklampjes 1,6W. Daarmee had ik binnen al goede ervaringen in leeslampjes. De leds hebben drie jaar elke dag gebrand. Op zeker moment alles uit. Een fitting met lampje was zelfs gesmolten.
Het bleek dat er in het toch vrij dikke snoer, na jaren breukjes in de isolatie zaten. Dat heeft vermoedelijk staan vonken en daar kan de bescheiden electronica in de lampjes schijnbaar niet tegen.. De kabel is gerepareerd en de nieuwe lampjes branden weer elke dag.

Op 6 september 2021 15:23:43 schreef tuxie: Die halogeenverlichting is na de eerste defecte lamp vervangen door led van eigen makelij.

Hoe heb je dat gemaakt?

@roland11: ja dat had ik dus ook. Hoewel ik het nooit heb zien gebeuren of kunnen meten, kwam het misschien voor dat een primaire wikkeling af en toe sluiting maakte. En dat geeft dan kortstondig een piek op de uitgang.

Maar aan de andere kant, die insteekleds gingen langzaam steeds verder stuk. Per insteekmodule zaten er 2 series met leds. Vaak viel de helft van het insteeklampje uit. En soms begon het weer te branden. Soms gingen ze slechts gloeien, en dat ging door als je ze eruit trok. Dus op die module zelf waren er ook vooral losse verbindingen een probleem.

Spanning staat en stroom gaat!
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 september 2021 07:15:59 schreef testman:
[...]
[....] niet in moffen oplassen idd, doos op achterkant paaltje of in schuur op een doos en uitverdelen.

Ook geen professionele gietmoffen? Zit er bij mij al +40jaar in, maar de problemen ontstaan bij inregenen van 'waterdichte' WCD's, e.d.
Als je het echt goed wilt doen zou ik als contact materiaal IP68 materiaal nemen, o.a. serie Buccaner van Bulgin.
Je zit er dan wel mee dat je ook de stekkers van je tuingereedschap moet aanpassen, of dat je een verloopsnoertje moet gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb persoonlijk zeer goede ervaring met Gardenlights op 12V. Al jaren in de tuin, nog geen enkele kapot gehad.

Op 8 september 2021 08:40:11 schreef meander:
[...]

Hoe heb je dat gemaakt?

.

Ik heb losse warmwitte leds gekocht.
Die in een "maiskolf" achtige manier op printstrookjes gesoldeerd en per string van 3 in serie afgeregeld op 15ma. Met een stroombron schakeling.
Dus een lampje bestaat uit een gelijkrichter en een condensator plus meerdere stroomregelingen en een ledmaiskolf.

Tegenwoordig koop je warmwitte ledlampjes in alle soorten en maten bij ali. En ik heb de uitbreiding nu ook anders aangepakt door lampjes bij ali te kopen en deze naar mijn zin af te regelen zodat ze niet voluit branden en dus niet te warm worden.
Spaarlampen houden niet van kou, leds houden niet van hitte 8)7
Het is de kunst om ze niet tot het uiterste te drijven zoals dus vaak gebeurt.
Leds hebben een sweetspot waar ze veel licht geven tegen weinig stroom. Om een beetje meer licht te krijgen moet je relatief veel extra stroom door de led sturen.

De leds verbranden en slaan door of worden een sluiting, in het laaste geval worden de andere leds ook geroosterd.

Op 8 september 2021 09:11:16 schreef Tidak Ada:
[...] Ook geen professionele gietmoffen? Zit er bij mij al +40jaar in, maar de problemen ontstaan bij inregenen van 'waterdichte' WCD's, e.d.
Als je het echt goed wilt doen zou ik als contact materiaal IP68 materiaal nemen, o.a. serie Buccaner van Bulgin.
Je zit er dan wel mee dat je ook de stekkers van je tuingereedschap moet aanpassen, of dat je een verloopsnoertje moet gebruiken.

die dingen werken wel, maar bij een storing ergens in je tuin kun je er met pech diverse uit knippen. dan houd maar rekening alvast door 1mtr lus van elke aftakking bij de moffen te leggen.

wcd's zijn geen punt in een tuin, maar wel niet 6cm boven het zand, dat levert op termijn mieren en vocht op als de tuin omhoog komt, onkruid enz. bouwmarkt spul blijf van weg, dat haalt de 10 jaar nog niet als er zon op staat. beste goed spul nemen op een paaltje zetten en een dakje erop maken van een stukje plank op de kopse kant van het paaltje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb de meest kritische WCD vervangen door een IP68 van Gira. Duur maar het werkt. Die heeft een bajonet dop met rubber ring voor afdichting indien niet in gebruik.

Volgende keer misschien dat Buccaneer materiaal van Bulgin® en een verloopsnoertje. Dat is een stuk voordeliger

Spinnen en slakjes zijn erger dan mieren, maar meestal sloeg de ALS af bij (stort)regen en harde ZW-wind.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †