Sony e-bookreader beeld bevroren

Het gaat over een sony ebook reader PRS-T3.
Zoals op de afbeelding te zien is het beeld bevroren en zijn er ook vertikale strepen te zien.
Op het www is op de Sony website wel een en ander te vinden over reset en dergelijke, maar alle methodes hebben het ding niet op gang gebracht.
De reader wordt ook niet herkend door een laptop.
De kans is aanwezig dat de eigenaar in zijn slaap op het ding heeft gelegen.
Met dergelijke displays heb ik weinig ervaring, alleen weet ik dat ze een beeld onthouden, zonder enige spanning.
In het scherm zitten verder geen barsten of zo.
Ik heb het apparaatje nog niet open gehad, om te meten of de accu stuk is.
Heeft iemand nog tips.
Als ik de achterwand verwijder, moet ik dan nog ergens op letten
(bijv op een zebrastripje wat los kan raken)?
Wie weet het?

bprosman

Golden Member

Nou... de "strepen" op het scherm zijn wel vergelijkbaar met "barsten" in een LCD. o.a. ook net boven "de mast".
Ik denk inderdaad ook dat er iemand op gelegen heeft en dat het voor het scherm einde oefening is.
Gelukkig kosten e-readers nog maar een paar tientjes 2ehands, ook met backlight.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 5 september 2021 17:47:41 (28%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 september 2021 17:44:57 schreef bprosman:
Nou... de "strepen" op het scherm zijn wel vergelijkbaar met "barsten" in een LCD. o.a. ook net boven "de mast".
Ik denk inderdaad ook dat er iemand op gelegen heeft en dat het voor het scherm einde oefening is.
Gelukkig kosten e-readers nog maar een paar tientjes 2ehands, ook met backlight.

Blijft toch de vraag , waarom dat de PC de reader dan niet meer ziet.
Zou allemaal nog een compleet lege accu kunnen zijn (ijdele hoop, toeval?)
Ik kan de schroefjes aan de achterzijde eruit draaien, maar dan lijkt de achterkant toch nog ergens rondom vast te zitten.

bprosman

Golden Member

Zou allemaal nog een compleet lege accu kunnen zijn (ijdele hoop, toeval?)

Lijkt me sterk want een lege accu laad je juist op via de USB. Hij lag niet aan de oplader toen iemand er op ging liggen zodat de USB poort ook nog afgebroken is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij het laden gebruikt hij dan nog stroom.
Inderdaad verwacht je als het scherm defect is dat de usb interface het nog doet.

E-inkt displays zijn traag de crystallen laten zich minder snel omdraaien en volgens mij blijft het beeld erop staan ook nadat je de accu uit het apparaat haalt.
Als je er daarna met je vinger op drukt vervaagd de "tekening" op die plek en komt niet meer terug tot een volgende schrijf actie.

Ik vind de strepen te netjes voor drukpunten. M.a.w. Scherm nog heel?
En zou data verwachten, dus tijdens een actie batterij leeg of door drukken kortgesloten, opstarten weer kortgesloten zekering doorgebrand.

Vandaar mijn vraag, over het laden. Er zijn veel apparaten afhankelijk van de accu, zonder werken ze niet meer.

De display's zijn statisch, zoals TS correct vermeld. Het is geen LCD maar een elektostatische constructie. Ze houden het beeld zonder enige voeding vast.

Zoals ik ze ken zijn ze aangesloten met een gewone FFC, dat is niet zo spannend.
Mijn gok zou ook een voedingsprobleem zijn. Dat kan vervolgens problemen met de elektronica geven welke artefacten in het beeld achterlaat.

Op 5 september 2021 18:55:17 schreef Aart:
De display's zijn statisch, zoals TS correct vermeld. Het is geen LCD maar een elektostatische constructie. Ze houden het beeld zonder enige voeding vast.

Zoals ik ze ken zijn ze aangesloten met een gewone FFC, dat is niet zo spannend.
Mijn gok zou ook een voedingsprobleem zijn. Dat kan vervolgens problemen met de elektronica geven welke artefacten in het beeld achterlaat.

Dan de vraag, hoe ik hem netjes open maak. Als de 7 schroefjes aan de achterzijde er uit zijn komen de helften niet los.

bprosman

Golden Member

Op 5 september 2021 19:23:22 schreef buzzy:
[...]Dan de vraag, hoe ik hem netjes open maak. Als de 7 schroefjes aan de achterzijde er uit zijn komen de helften niet los.

https://www.youtube.com/watch?v=F2S1LrCvwEs

Op het filmpje draaien ze er 10 uit.

Blijft toch de vraag , waarom dat de PC de reader dan niet meer ziet.

Normaal als je een e-reader aan de USB hangt moet je dat op het scherm bevestigen, pas dan ziet de computer de e-reader. Als het scherm dood is , of de processor lukt dat bevestigen natuulijk niet.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 5 september 2021 20:24:05 (32%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 september 2021 20:19:10 schreef bprosman:
[...]
https://www.youtube.com/watch?v=F2S1LrCvwEs

Op het filmpje draaien ze er 10 uit.

[...]Normaal als je een e-reader aan de USB hangt moet je dat op het scherm bevestigen, pas dan ziet de computer de e-reader. Als het scherm dood is , of de processor lukt dat bevestigen natuulijk niet.

Als ik mijn eigen reader aansluit, zie ik die meteen in de lijst van drives etc.

Niks doet het. De x-taloscillator van de CPU zal niet werken.
Ze kosten (tweedehands) niet zoveel, dus ik zou zeggen. De 7 schroefjes los. Koevoet tussen voor- en achterkant zetten en openbreken. Daarna foutzoeken op het motherboard. Na reparatie voor- en achterkant vastschroeven en -lijmen.

bprosman

Golden Member

Op 5 september 2021 23:03:58 schreef ohm pi:
Niks doet het. De x-taloscillator van de CPU zal niet werken.
Ze kosten (tweedehands) niet zoveel, dus ik zou zeggen. De 7 schroefjes los. Koevoet tussen voor- en achterkant zetten en openbreken. Daarna foutzoeken op het motherboard. Na reparatie voor- en achterkant vastschroeven en -lijmen.

Ik zou die 3 andere schroefjes (totaal 10) ook losmaken :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 september 2021 08:28:20 schreef bprosman:
[...]
Ik zou die 3 andere schroefjes (totaal 10) ook losmaken :+

De video op youtube gaat denk ik over een telefoon T3

bprosman

Golden Member

Op 6 september 2021 12:39:49 schreef buzzy:
[...]
De video op youtube gaat denk ik over een telefoon T3

Heb je er ueberhaupt al op geklikt ?
Als ik de video bekijk lijkt het toch verdacht op een E-reader :+
En de titel zegt ook :
Sony PRS-T3 screen (display) replace / sustituir pantalla ED060XC5(LF)T1-01 [Solved]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

E-inkt displays zijn traag de crystallen laten zich minder snel omdraaien

E-ink heeft geen kristallen, maar in vloeistof 'zwemmende' gekleurde bolletjes. Is inderdaad heel traag.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 september 2021 13:01:14 schreef bprosman:
[...]
Heb je er ueberhaupt al op geklikt ?
Als ik de video bekijk lijkt het toch verdacht op een E-reader :+
En de titel zegt ook :
Sony PRS-T3 screen (display) replace / sustituir pantalla ED060XC5(LF)T1-01 [Solved]

Even zien of het een andere video is.

Is een andere video. Ik heb de textfolie niet losgehaald. Daaronder zit de batterij meteen bereikbaar.
De rode en zwarte draad van de batterij staat 3,9V op.. Er is ook nog een grijze draad die meet t.o.v. de rode draad 3,88V
(Rood aan + van de meter)Twee van de drie draden even los gesoldeerd, maar de laptop vindt na het terug vastsolderen het readertje niet.

bprosman

Golden Member

Als ik mijn eigen reader aansluit, zie ik die meteen in de lijst van drives etc.

Dat is ook een Sony ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Na insteken van de usb zou er een hogere spanning op de accu moeten komen.
Het laden.
Het kan natuurlijk even duren voordat je het meet. zie je dat wel?
Kun je ook op andere punten op de pcb meten.

Hensz

Golden Member

Volgens mij moet je zo'n ding toch ook echt wel kunnen resetten c.q. uit- en weer aanzetten. Bij het aanzetten wist hij het display of zet er in ieder geval iets anders op. Als dat niet wil, is er veel meer defect dan alleen het display en wordt het toch echt enkele reis e-waste-berg.

Don't Panic!

Op 6 september 2021 14:45:34 schreef bprosman:
[...]
Dat is ook een Sony ?

Nee, dat is een Tolino e-reader.(Volgens mij is dat ook KOBO)
Ik heb nog geprobeerd om de Sony e-reader software op een laptop te installeren, maar de installatie loopt vast. Misschien zou die sw nodig zijn om de Sony te herkennen, dat weet ik niet. De Sony laadlampjes gaan wel aan, maar toen heb ik er niet aan gemeten.

Op 6 september 2021 15:29:13 schreef tuxie:
Na insteken van de usb zou er een hogere spanning op de accu moeten komen.
Het laden.
Het kan natuurlijk even duren voordat je het meet. zie je dat wel?
Kun je ook op andere punten op de pcb meten.

Meten aan de print is nauwelijks mogelijk. Wat moet je waar meten, als je bovendien nergens bij kunt komen. Ik was al blij dat ik de drie soldeerpunten van de accu kon bereiken.
Het ziet er steeds hopelozer uit.De reader is mee op vakantie geweest. Zou statische lading van bijv. (nylon) dekens de oorzaak kunnen zijn?
Aan de reader is geen enkele mechanische schade te zien.

bprosman

Golden Member

Aan de reader is geen enkele mechanische schade te zien.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat ik vanuit hier kan zien is dat toch echt "drukschade".

Waarom niet die 3 extra schroefjes er uit en het display er uit om te controleren ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 september 2021 15:56:04 schreef bprosman:
[...]
Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat ik vanuit hier kan zien is dat toch echt "drukschade".

Waarom niet die 3 extra schroefjes er uit en het display er uit om te controleren ?

[bijlage]

De drie schroefjes zijn er uiteraard uit, ze zaten onder de plakfolie..
Wat het ook is, schade aan het display, dan wordt het ding weggekieperd. Als de electronica defect is zal dat op hetzelfde uitdraaien vrees ik.
Ik heb nog een poging gedaan om de originele software te installeren om te controleren of de computer de reader dan wel herkent, maar dat liep telkens vast, ook op een computer met VISTA sp2 uit de tijd dar de reader nieuw was (2014) Feit is nu dat de computer zonder die software in elk geval het ding niet vind. Een extra handicap is ook nog dat aan het USB kabeltje een stekertje zit dat weer apparaat specifiek is. Even een andere kabel gebruiken lukt dus niet. Ik moet nog wel aan de eigenaar vragen of die het apparaat na terugkeer van vakantie verbonden heeft met zijn computer, maar dan is de mogelijkheid aanwezig dat hij altijd via wifi boeken heeft geïnstalleerd.
Overigens is de Sony overgegaan naar KOBO en daar is de ondersteuning voor onder meer het downloaden van boeken in 2019 gestopt.

Ik heb het hele filmpje afgekeken op Youtube. Daar blijkt dat een scherm aan de achterzijde gekraakt is, zonder dat dat aan de voorzijde te zien is. Het apparaatje moet dan wel ver gesloopt worden.
Kun je een nieuw display kopen, maar op het ogenblik is het helemaal niet zeker of de elektronica werkt. Na een reset knippert het laadlampje geel en stopt dan. Dat zou aangeven dat het apparaat probeert te starten, maar dat dat niet lukt. Kan dat weer een gevolg zijn van een defect display?
De prijzen die links en rechts gevraagd worden voor een nieuw display maken je ook al niet vrolijker, als ze tenminste nog geleverd worden.