frequentieregelaar gezocht

Ik ben op zoek naar een frequentie-regelaar met
Vin 230V 50Hz
Vout 3 maal 230V (3-phase)
Outputpower minimaal 2.5kW, maar liever 3kW.

Ik ben niet thuis in frequentie-regelaars.
Ik vond niets groter dan 1.5kW, daarboven krijg je ze alleen nog maar in 400V ac in uitvoering.

Tips?
Webshops?
Iemand nog wat liggen?

Er ist wieder da...
vergeten

Golden Member

Perfecte vraag voor de advertentie rubriek Vraag en aanbod daar is dat voor!

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 4 september 2021 00:27:11 (10%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

CT heeft er wel een in het programma zo te zien C200-04200133A10100AB100 doet 3 kW
https://www.nidec-netherlands.nl/media/4499-frequentieregelaars-comman… bladzijde 19.

Vraag GJ hier maar eens, ik moet tegenwoordig Danfoss gebruiken.

2k2: https://elektromotorshop.com/fuji-frequentieregelaars%20-tekoop-1-3-fa…

3kW: https://www.conrad.nl/o/frequentieomvormers-1101123?ATT_NUM_INPUT_VOLT…

Misschien bij een draaibankverkoper.
Ik heb bij HBM Gouda ooit een regelaar gekocht samen met een 380 motor. Voor een draaibank op 1 fase 230.

GJ_

Moderator

Op 3 september 2021 23:42:55 schreef hobby-ist:
Outputpower minimaal 2.5kW, maar liever 3kW.

Ik ben niet thuis in frequentie-regelaars.
Ik vond niets groter dan 1.5kW, daarboven krijg je ze alleen nog maar in 400V ac in uitvoering.

Frequentieregelaars op 230Vac zijn er tot 75kW, echter, dat is met een 3x230V voeding.

Met 1x230V gaat het maximaal tot 3kW. Logisch, want de opvolgende maat motoren is 4kW en die zijn vrijwel alleen maar leverbaar in 400/690V.

Control Techniques heeft ze in alle soorten gewoon tot 3kW, voorzien van alle moderne snufjes, standaard met PLC, remchopper enz enz. Zelfs de goedkoopste kunnen nog gedurende enige tijd tot 175% overbelast worden. Als je bijvorbeeld een lintzaag hebt wil je daar geen goedkope drive voor zetten, die krijg je niet aan het draaien.

Bruto excl BTW moet je denken aan ergens rond de 600 euro, maar daar kan nog wel het e.e.a. aan gedaan worden.
Een gebruikte vinden zal niet mee vallen. Boven de 1,1kW gebruik worden meestal gewoon drie fasen voedingen gebruikt.

3 stuks Danfoss VLT 2030 gekocht. 3.12 kVA out.

Nu ben ik nog op zoek naar een 3 fasen transformator:
minimaal 3.0 kVA, liever 3.5 kVA.
inpunt 3 keer 230V ster.
output 3 keer 400V (liefst met nul).
Ik ben geschrokken van de prijzen van dergelijke klompen koper en ijzer. Alsof de wikkelingen van gouddraad zijn...

Als een drie-fasen trafo te duur is, dan overweeg ik 3 stuks eenfase-trafo's a 1kVA 230V naar 400V.

Op de site van Amplimo zag ik dat een dergelike ringkern 220 euro kost inkl BTW. Voor een heel stuks. Dat is ook niet misselijk.

Iemand hier tips over de trafo, en waar ik het beste deze kan kopen?

Er ist wieder da...
GJ_

Moderator

Ik dacht dat je 3kW zocht. Dit is 1,5kW.

Ik kan je niet helemaal volgen.
Je vraagt om een frequentieregelaar met voeding van 1 x 230 Vac van 2.5-3.0 kW.
Weet zo niet wat je huidige Danfoss typen nodig hebben.
En dan komt de vraag voor een transformator van 3x230 naar 3x400Vac ?
Dus dan heb je al een 3 fase stelsel van 3x230Vac zitten, erg zeldzaam voor Nederland.

GJ_

Moderator

Ik ben ook even de weg kwijt. Want gewoon 3x230 in zijn ze normaal tot 75kW goed te krijgen, dus ik ging ook uit van 1x230V.

En nu zit ie ook nog eens met een FO die maar het halve vermogen kan leveren van het gevraagde.

Op 3 september 2021 23:42:55 schreef hobby-ist:
Ik ben op zoek naar een frequentie-regelaar met
Vin 230V 50Hz
Vout 3 maal 230V (3-phase)
Outputpower minimaal 2.5kW, maar liever 3kW.

Ik ben niet thuis in frequentie-regelaars.
Ik vond niets groter dan 1.5kW, daarboven krijg je ze alleen nog maar in 400V ac in uitvoering.

Tips?
Webshops?
Iemand nog wat liggen?

Je kan een 3x400Vac in aan de uitgang instellen op 3x230Vac, moet je alleen opletten dat de regelaar ook de benodigde stroom kan leveren.
Een 3x400Vac wordt voor zijn vermogen ook bij 400Vac gespecificeerd.

GJ_

Moderator

Op 6 september 2021 18:00:20 schreef HD13:
[...]

Je kan een 3x400Vac in aan de uitgang instellen op 3x230Vac, moet je alleen opletten dat de regelaar ook de benodigde stroom kan leveren.
Een 3x400Vac wordt voor zijn vermogen ook bij 400Vac gespecificeerd.

Dan stel je de nominale frequentie in op 87Hz. Op de uitgang staat uiteraard alleen de nominale spanning bij de nominale frequentie. Daar onder moet ook de spanning lager.

Maar ik ben nu eerst benieuwd wat eigenlijk het plan is. TS wilde een 3kW drive en koopt 1,5kW drives. Gefopt door rare Danfoss datasheets.

Shiptronic

Overleden

ik vermoed dat TS:

1x230 naar de frequentie regelaar wil daar komt dan 3x230 uir en die dan naar de trafo zodat je van 3x230 narr 3x 400 kan.

Aan sluiting van 1F naar 3F omzetten is goedkoper, vastrecht blijft hetzelfde.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

87Hz, was ikzelf niet opgekomen om het voor deze situatie te gebruiken.
Weer wat geleerd.....

GJ_

Moderator

Als je ergens 87Hz ziet staan weet je dat er iets fout is gegaan bij de engineering ;-)

Hmmm.

Via marktplaats was een foto gemaakt van de sticker /typeplaatje dat op de omvormer stond.
Daar stond op Danfoss 2030 3.12 kVA
Te snel verondersteld dat dit het vermogen aan de output was ben ik bang..............

Ik heb kontakt opgenomen met de verkoper.

Er ist wieder da...
GJ_

Moderator

Met Danfoss ook oppassen voor HVAC drives. Die hebben een kleiner vermogen dan vermeld. Dat is nomaal, maar er zijn heel veel Danfoss HAVC drives te koop.

Hobby-ist, je begint met een eenvoudig "ding wat je wilt hebben".

Prima dat kan beantwoord worden. Maar gezien de vervolg vraag... lijkt het er sterk op dat je een heel ander probleem had.

Iets van de orde van: Ik heb een 1x230V aansluiting en wil een 400V motor laten draaien. Als je daarmee begint, dan wordt het veel makkelijker om zinnig advies te geven.

Eigenlijk kan je beter nog verder teruggaan: iets van: "ik wil een brug hebben zodat ik aan m'n auto kan werken, maar alle bruggen die ik zie zijn 400V, maar dat heb ik niet: Ik heb 1x230x35A".

Waar het nu heengaat is dus dat je voor een paar tientjes de gevraagde FO hebt gekocht, en vervolgens 600+ euro aan trafos moet uitgeven.

(verder weet ik niet of trafos op een FO uitgang wel zo'n strak plan is. De mensen die meer met FOs werken zullan daar advies over kunnen geven).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 7 september 2021 09:40:04 schreef rew:
Waar het nu heengaat is dus dat je voor een paar tientjes de gevraagde FO hebt gekocht...

niet eens. De vraag was 3kW, hij heeft nu 1,5kW.
Trafo's zet je inderdaad voor de FO, niet er na. Bij kleintejs is een spanningsverdubbelaar nog een optie (bij bv 110V voeding)

Op 6 september 2021 11:28:16 schreef hobby-ist:
Ik ben geschrokken van de prijzen van dergelijke klompen koper en ijzer. Alsof de wikkelingen van gouddraad zijn...

Koper is duur, trafo's zijn zwaar. Simpel.
Ik heb hier nog een prijsopgave liggen voor een 4,5kW machine: een 6300VA spaartrafo voor ruim 1.300 euro bruto ex. Ik vond het nogal meevallen eerlijk gezegd. Maar voor een hobbieproject is het natuurlijk wat aan de prijs.