Wat klopt hier niet? Krachtstroom stofafzuiger

Hallo,

Ik heb al een tijdje een stofafzuiger staan (van marktplaats) en het viel me op dat deze nauwelijks zuigkracht had, 1 fase omgedraaid en nu heeft hij veel meer zuigkracht. Het viel me echter ook op dat de drie fases en aarde verbonden zijn zoals het hoort (blauw is gebruikt als fase maar dat maakt voor nu niet uit) er komen echter nog 3 gelijkkleurige kabels uit de motor en deze zijn nergens op aangesloten, hebben deze nog een functie?

Zijn dat de drie draden met het witte einddopje erop?
Dat is het sterpunt van de drie motorspoelen.

Er ontbreekt een aansluitblokje zodat deze motor alleen in ster te gebruiken is.

Nav vraag hieronder.
Die moet je nergens op aansluiten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 6 september 2021 18:18:57 (14%)

Inderdaad die 3 draden met de witte dop. Moet ik deze nog ergens op aansluiten?

Sine

Moderator

Dat is het sterpunt van je motor wikkelingen, de motor staat nu dus in ster, en dat is correct voor 400V

Als je voedingsspanning thuis 3x400v is dan is de aansluiting ok. Woon je in achtergebleven gebied of België dan kun je nog wel eens 3x230V hebben, en dan moet deze in driehoek.

De motor is nu aangesloten volgens het schema rechts onder op het typeplaatje.

Aan de grote van de aansluitbak te zien hoort hier een motor klemmenbordje in te zitten zoals iemand al opmerkte.

Er zat ooit een aan uit schakelaar (0 / 1 klikschakelaar) in maar die is ooit gesmolten dus die heb ik er tussen weggehaald (stekker in stopcontact is aan) ik heb normaal Nederlands krachtstroom (dat is toch 3x230?) Staat hij nu aangesloten zodat hij het meeste vermogen heeft?

vergeten

Golden Member

Op 6 september 2021 18:09:40 schreef Jonas2000:
Hallo,

Ik heb al een tijdje een stofafzuiger staan (van marktplaats) en het viel me op dat deze nauwelijks zuigkracht had, 1 fase omgedraaid en nu heeft hij veel meer zuigkracht.

Dan draaide hij voor die wisseling vermoedelijk de verkeerde kant op!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

En die drie extra draden, zijn niet nergens op aangesloten, maar op elkaar. Inderdaad een sterpunt. We hebben in Nederland 3x400V (spanning tussen de fasen gemeten, en 230V naar de nul), dus dan klopt dat.

Bij een 3x230V net heb je 130V tussen fase en nul, dat is met de jaren steeds zeldzamer geworden en komt in de praktijk niet meer voor. Daarvoor zou je de doorverbinding los moeten nemen en de motor in driehoek moeten aansluiten. Als je een enkelfasig 230V net en een frequentieregelaar hebt, kun je die truuk ook nog wel gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog wat anders: het lijkt er sterk op dat er installatiekabel is gebruikt op de stekker. Ik zou dat vervangen door een stuk soepel snoer. Er gaat vroeg of laat een breuk optreden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

er zit ymvk aan, geen trekontlasting, geen schakelaar, geen beveiliging aanwezig. dit is er zo een uit het boekje van hoe het niet moet. een motorbeveiliging ertussen zetten welke meteen een schakelaar is, want schakelen met een stekker is frotwerk. stukje 4x 1,5 rml tussen stekker en machine..

zoeen kwam ik pas nog 1 tegen, stekker direct op een motor aangesloten waar boomstammen mee op plankformaat werden gezaagd, zeer veilige situatie 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

De vraag van één miljoen is echter :
Is de draairichting nu correct, of was die vroeger (met de lagere zuigkracht) correct....

die zal nu correct zijn. de draairichting van de zuigschoep is wel belangrijk in deze.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Een stofzuiger kan toch nooit te hard zuigen! _/-\o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hensz

Golden Member

Zelfs een huis-tuin-en-keuken stofzuiger kan dat. Soms zuigen ze zó hard dat je de zuigmond/voet niet meer over de vloer kunt schuiven of dat ze het gordijn met planten en al van je vensterbank rukken. 8)7

Don't Panic!

Hij draaid nou goed. Kabel zat er al aan maar er komt in de nabije toekomst een inschakelautomaat aan zodat hij tegelijk met de zaag aan gaat, stekker hoeft er dan niet meer in en uit

Op 6 september 2021 18:51:52 schreef Jonas2000:
ik heb normaal Nederlands krachtstroom (dat is toch 3x230?)

Nee, dat noemen we 400V omdat er 400V tussen de fasen staat.

Je hebt gelijk dat er ook 230V uitgehaald kan worden: Tussen iedere fase en de nul staat 230V.

Maar in belgie (en 20+ jaar geleden nog op enkele plaatsen in Nederland) kan je ook 3x230 krijgen. De spanning tussen de nul en de fasedraden is dan iets van 137V, ieder stopcontact heeft dan niet een nul en een fasedraad (230V) maar twee fasedraden die alletwee spanning voeren t.o.v. nul en aarde, maar onderling dus wel 230V aan spanning voeren zodat je TV, koelkast en laptop daarmee kunnen werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat worden/werden er trouwens in BE voor kleuren draad gebruikt in een 3x230V net? Nooit hier voorbij zien komen volgens mij.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.