Problemen met Lora modules van Ebyte

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Mij is gevraagd om de communicatie uit te pluizen van zogeheten LORA RF modems van Ebyte, een chinese club.

Het gaat bijv. om de E90-DTU 433C30E.

Het idee is om 2 PLC's via 2 van zulke modules met elkaar te laten communiceren. Protocol is TCP/IP modbus.

Het probleem is dat deze modules onder m'n handen doorbranden.
De andere persoon had hetzelfde probleem met 2 modules. Bij inschakelen brandde het ding meteen door waarna het niets meer deed.
De laatste module was alleen op de voeding aangesloten, en brandde onder m'n neus spontaan door. Uiteraard met antenne aangesloten.

Ik heb de defecte modules opengemaakt en op alle modules is hetzelfde probleem te zien: het power ic'tje wat oververhit is.

Nu proberen we te acherhalen wat er nu fout gaat.
Doen we het zelf fout (op 2 locaties getest dus) of hebben we met een rotte batch te maken.

Voedingsspanning is oke (24VDC volgens spec)
Met de scoop de voedingslijn gecheckt, geen rimpel te zien
Antenne 50Ohm aangesloten
Vermogen op laagste stand gezet

Wat kan er aan de hand zijn hier?

Henk H.

Golden Member

Polariteit van de voeding is correct, van A tot Z? Hiermee bedoel ik van de adapter naar DC plug in de module tot aan de pinout van de power chip?

fripster

Golden Member

Er staan wel eens dikke fouten in de specs... Eens op 12V beginnen?

Deze website zegt 12V typical!:

https://alexnld.com/product/e90-dtu-433c30e-ethernet-to-radio-transmis…

[Bericht gewijzigd door fripster op vrijdag 3 september 2021 14:05:39 (59%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
mel

Golden Member

Ik heb niet veel vertrouwen in Chinese zooi, maar hij moet het toch op zn minst wel even doen..Zat de voeding erbij , of heb je die zelf erbij gezocht.?
Dan denk ik idd dat de voedingsspanning te hoog was,hoewel hij volgens de specs tot 28 V aankan..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Wat zegt de datasheet van het switcher IC'tje ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 3 september 2021 14:00:16 schreef Henk H.:
Polariteit van de voeding is correct, van A tot Z? Hiermee bedoel ik van de adapter naar DC plug in de module tot aan de pinout van de power chip?

De modules starten eerst gewoon goed op. Maar ze gaan daarna in rook op.

Op 3 september 2021 14:01:10 schreef fripster:
Er staan wel eens dikke fouten in de specs... Eens op 12V beginnen?

Deze website zegt 12V typical!:

https://alexnld.com/product/e90-dtu-433c30e-ethernet-to-radio-transmis…

De manual zegt 8 - 28VDC. Ik vertrouw er dan op dat de module goed zal werken op 24VDC.

Op 3 september 2021 14:34:14 schreef mel:
Ik heb niet veel vertrouwen in Chinese zooi, maar hij moet het toch op zn minst wel even doen..Zat de voeding erbij , of heb je die zelf erbij gezocht.?
Dan denk ik idd dat de voedingsspanning te hoog was,hoewel hij volgens de specs tot 28 V aankan..

Ze doen het ook wel even.
Maar mijn collega had er 2 die bij aansluiten meteen de geest gaven.
Terwijl met hetzelfde voedingssnoertje een ander type module wel werkten.

Op 3 september 2021 14:58:04 schreef bprosman:
Wat zegt de datasheet van het switcher IC'tje ?

Dat is een TD1457.
De datasheet zegt dat de input max. 40VDC aankan.
Het is een STEP DOWN converter, dus bij een hogere ingangsspanning moet hij meer vermogen kwijt, dan kan een oorzaak van verbranden zijn.

We zijn aan het kijken of we niet beter via een WIFI oplossing kunnen gaan werken. Het EByte spul geeft ons tenminste geen vertrouwen.
Stel dat het werkt, en het draait in het veld en het gaat kapot, daar zit niemand op te wachten natuurlijk.

Het komt op mij tenminste over als niet heel erg betrouwbaar en robuust.
De manual spreekt ook over grounding.
Maar op de module zelf zit niet eens een aarde-aansluiting, of dat zou via de ethernet-kabel (afgeschermd dan wel) moeten gaan.

Bedankt voor het even meedenken in elk geval.

bprosman

Golden Member

Dat is een TD1457.
De datasheet zegt dat de input max. 40VDC aankan.
Het is een STEP DOWN converter, dus bij een hogere ingangsspanning moet hij meer vermogen kwijt, dan kan een oorzaak van verbranden zijn.

Bij de scootmobiel van mijn vader was het switcher IC'tje van het dashboard printje er uit geploft. Toen ik het er af soldeerde bleek dat ze zich niet helemaal aan de datasheet gehouden hadden mbt warmte afvoer, er zat ook gewoon soldeermasker over de thermal reliefs.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Michel, kijk es bij antratek.be
Die hebben leuke dingen op gebied van Lora

ASPA-tech.be
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 3 september 2021 16:02:25 schreef bprosman:
[...]
Bij de scootmobiel van mijn vader was het switcher IC'tje van het dashboard printje er uit geploft. Toen ik het er af soldeerde bleek dat ze zich niet helemaal aan de datasheet gehouden hadden mbt warmte afvoer, er zat ook gewoon soldeermasker over de thermal reliefs.

Ja dit bevestigt mijn gevoel over deze modules.

In mijn geval gaat m'n voeding in protectie en dan loopt er rustig 1,5 Ampere. Geen idee waar het dan fout gaat.

Op 3 september 2021 16:03:39 schreef bordje:
@Michel, kijk es bij antratek.be
Die hebben leuke dingen op gebied van Lora

Bedankt voor de tip Bordje. Volgens mij ken ik deze site wel.

het ic maakt er 3,3V van, dus 24V in lijkt me erg veel. zou ook eens met 12V beginnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 3 september 2021 20:11:58 schreef testman:
het ic maakt er 3,3V van, dus 24V in lijkt me erg veel. zou ook eens met 12V beginnen.

Dat wordt sowieso moeilijk, de werkspanning is 24VDC.

We zijn bezig om een draadloos systeem te vinden voor onderlinge communicatie tussen PLC's.
Als de deze modules geen 24Volt kunnen verwerken, vallen ze meteen af.

Het gekke is dat de fabrikant zegt dat dit nog nooit is voorgekomen in jaren.
Of ze liegen gewoon.
Of het is waar en gaat er iets bij ons mis.

https://www.anybus.com/products/wireless-solutions/wireless-bridge/any… lijkt mij wat beter dan die chinese zooi.

https://youtu.be/HBwhqP9pZU0 aansluiten en gaan.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 4 september 2021 09:09:06 (17%)

10-28V geven ze op voor dat chinese ding. echter heb ik ook al vaker converters gehad van china afkomst die hun specs niet haalden. ledspotjes die door spanningsval begonnen te roken, converter kon bij 9V de hogere stroom niet aan.

tja moet iets betrouwbaar zijn dan laat deze meuk maar liggen. ben zelf ook vaker bezig met lora spul, best wat uitval of problemen met software, maar die kan de fabrikant dan via iot weer updaten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog voordat anderen gevonden hadden dat ie "nominal 12V" zou zijn, dacht ik al aan "te hoge spanning voor de regelaar chip".....

De chinezen zijn nogal sterk met het copieren van "absolute max" waardes naar de "gewone specs".

Dus dan hebben ze hem ontworpen voor 12V, gebruiken een chip die "normaal bedrijf max 20V" aankan, maar "absolute max: 24V" heeft. En ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar een 24V systeem kan best wel eens een 26V bus-spanning hebben. Indien niet meetbaar met een multimeter, dan kan het best zijn dat er "zo nu en dan" pulsjes langskomen van meer dan 24V: Te kort om met een multimeter te zien, maar in het geval van "absolute max" is dat gewoon "te veel".

Je kan overwegen om zo'n mini DCDC convertertje er in te plaatsen:
https://www.aliexpress.com/item/1005002366265315.html

Ik heb er gekocht en getest die ook "max 24V" waren, maar in de praktijk met hogere ingangsspanning wat minder stroom konden leveren dan normaal. Bij ongeveer 36V stopte ie met werken. Ik heb hem niet "kapot getest": hij deed het gewoon weer zodra de spanning onder de 35V kwam.

Maar goed, Zo'n ding wat "max 24V" specificeert op 24V gebruiken daar ben je al een keer door nat gegaan... Dus verstandiger is om even door te zoeken naar zo'n dcdc ding die wel officieel meer dan 24V aankan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 september 2021 09:02:13 schreef M-i-c-h-e-l:
...Dat wordt sowieso moeilijk, de werkspanning is 24VDC.
...
Als de deze modules geen 24Volt kunnen verwerken, vallen ze meteen af.

Je wilt toch weten wat het probleem is? Dan lijkt me het experiment om eens op 12V te kijken toch wel zinnig. Als die hoge 24V het probleem vormt, dan weet je tenminste wat je eraan kunt doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 4 september 2021 11:01:00 schreef flipflop:
[...]
Je wilt toch weten wat het probleem is? Dan lijkt me het experiment om eens op 12V te kijken toch wel zinnig. Als die hoge 24V het probleem vormt, dan weet je tenminste wat je eraan kunt doen.

Het testen ligt nu stil omdat

  1. De modules op waren
  2. Nieuwe modules bestellen een maandje duurt
  3. Het probleem nu door Ebyte wordt onderzocht en wij er nu geen tijd meer in willen steken.

Ik wilde graag een mening horen, en die heb ik gekregen.
Daardoor voel ik me bevestigd in mijn eigen vermoedens.
Daarvoor bedankt allemaal!

Een eerste indruk is belangrijk zegt men.
Onze eerste indruk van deze modules is dusdanig slecht dat we hoogstwaarschijnlijk niet door zullen gaan met dit merk, ondanks dat ze op 12VDC misschien wel goed zouden werken.

Arco

Special Member

Er is in ieder geval wat mis met het apparaat, zo'n klein zendertje kan nooit meer als 3A gebruiken bij max. 500mW vermogen... (ontwerpfout?)
LoRa mag sowieso niet op 433MHz in Nederland, alleen op 868MHz (op 433MHz is het max. vermogen 25mW)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 7 september 2021 10:44:05 schreef Arco:
(op 433MHz is het max. vermogen 25mW)

Wedden dat ik 100 Watt maak op 70? ;) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

ISR?

Op 7 september 2021 10:44:05 schreef Arco:
(op 433MHz is het max. vermogen 25mW)

Niet raden... opzoeken :). Er is geen enkele 25mW-toelating rond 433 MHz.

LoRa valt in NL onder
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28#Bijlagen
subcategorie 11, regels H1..H7.

Voor @TS maakt het niet uit; zijn toestel voldoet aan geen enkele toelating.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Voor @TS maakt het niet uit; zijn toestel voldoet aan geen enkele toelating.

Heeft dat alleen te maken met het vermogen wat deze modules kunnen leveren?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is inderdaad geen categorie waarin dat vermogen past.
Als je, bij wijze van spreken, een verzwakkertje in de zenderuitgang zou zetten, zou niemand last van je hebben, en zou er vermoedelijk heel lang geen haan naar kraaien. :)

(In de praktijk is dat lastig.
In de kabel of bij de plug is gemakkelijker, maar dan zit de verzwakker ook in de ontvanger, da's weer zonde.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Oke, da's helder F.E.T.

Dank je wel.

Even terug naar het beginprobleem:
Ebyte heeft aan de hand van serienummers geconstateerd inderdaad met een rotte batch te maken te hebben.
Nieuwe exemplaren worden toegestuurd.

Behalve dat heb ik in dit topic weer wat geleerd, dank daarvoor!

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op donderdag 16 september 2021 15:59:01 (76%)