Makita 14,4v naar 24v omvormen

Hallo allen,

De accu van mijn e-bike is al een tijdje kapot en deze reviseren kost zo'n € 300,-. Eigenlijk is mijn fiets dat niet meer waard. Nu heb ik al een tijdje de vraag in mijn hoofd of het mogelijk zou zijn om de fiets op Makita 14,4v 3.0ah accu's aan te drijven. Ik ben best wel een leek op elektronica gebied, maar acht het misschien mogelijk om d.m.v. een omvormer die 14,4v accu's 24v te laten produceren. Ik begrijp dat ik dan wat vaker de accu zal moeten wisselen, maar ik heb er daar toch genoeg van.

Denken jullie dat dit mogelijk is met een omvormer of kan ik dit idee beter uit m'n hoofd zetten?

Ik heb op internet al wel het e.e.a. hierover proberen op te zoeken, maar vind eigenlijk weinig info over dit idee. Daarnaast vind ik zo snel ook geen omvormer van 14,4v naar 24v.

De accu van de fiets betreft een qms-360 24v 13ah, hiervan zie je het typeplaatje op de foto.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en alvast dank daarvoor.

Gr Frank

vergeten

Golden Member

In theorie kan het in de praktijk ook maar door verliezen bij de relatief forse step-up converter zal je actieradius geschat nog maar 40% zijn.
Zo'n step up converter voor dat vermogen is ook niet echt goedkoop.
Die arme accu zal maar liefst 20 tot 30 ampere moeten leveren voor hetzelfde vermogen als bij 24v

De 14,4v accu zal dus heel erg snel leeg zijn.
Ik denk dat je de straat nog niet uit komt :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 6 september 2021 22:28:38 (23%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

zet 2 accu's in serie, dan heb je 28,8V en werkt het ook. wel 2 accu's van dezelfde leeftijd en model nemen dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die fiets accu is 350Wh

Je Makita accu doet ocharm 43Wh zonder conversie verliezen.

Ofwel, dat is een hopeloze oplossing je actieradius is niet 40% maar minder dan 10%

Hensz

Golden Member

Een stuk of 4 van die Makita-accu's en je heb de prijs van de revisie er al uit.
Waarom is je fiets dat niet meer waard? Fietsen gaan normaliter stukken langer mee dan de accu.

Don't Panic!

Een stuk of 4 van die Makita-accu's

Eerder een stuk of 8 of beter 10 accu's wil je een enigsinds vergelijkbaar actieradius hebben.

En evenveel laders uiteraard. Anders ben je week met opladen bezig.

Beetje begrotelijk kostenplaatje denk ik.

8 of 10 packs? 4 packs is genoeg, deze accu is al oud, 5Ah makita pack hebben al 4S2P dus met 4 packs heb je 8S4P. 72Wh per pack is dus 288Wh. en wat heb je aan een actieradius van zeg 180km als je die afstand toch nooit in 1 dag rijd. de originele cellen zijn 3Ah maar dat zijn die platte liion cellen doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is niks. Gezien het gewicht is dat ding helemaal geen 12Ah. Bovendien is het twijfelachtig of deze accu hoge stromen kan leveren.

En daarnaast kun je die goedkope Chinese meuk

a. Wel goedkoper krijgen dan bij tenten als Wish/Granado en andere Chinezen die doen alsof ze een NL webshop zijn
b. Beter uberhaupt niet scoren.

Maar los van de juiste spanning, vaak moet je die fietselectronica ook nog zover krijgen dat ie de accu accepteert.
Vaak zit daar de nodige lastigheid in (communicatie tussen bms en electronica)

Dat betekend of geluk hebben, of ook nog een losse motorcontroller + aansturing fixen

ga eens naar enerprof.de en koop daar een 24V accu.
zijn best betaaldbaar en beter alternatief dan makita batterijen (welke vele te duur zijn).
https://enerprof.de/fahrradakkus/softpacks/akkus-24v-7s/?p=1&o=3&a…
155€ voor 24V 10Ah of al 5,5x uw makita accu in capaciteit.

makita had vroeger een electrische vouwfiets dat met 2 batterijen werkte. heb er zo eentje gehad
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKD0T-PMHRRqEpawC-M2p8Ek2y9-RL74pM2GfzjFLXISNlRzhtPS9PIoHutnReIqtki8E&usqp=CAU

nu, het KAN wel hoor. voor 20€ koop je in china een 1800W DC/DC converter die het gewoon doet. ik rijd met een 48V 1000W scooter hiermee op een 36V li-ion accu. probleem is dat je 14,4V accu snel onderuit zal gaan.
https://www.aliexpress.com/item/1005002723866187.html

mijn scooter verbruikt 20A op 48V, dewelke een goeie 30A is op 36V.
een 250W fietsmotor (haalt piek meer dan 250W) zou op 14V al rond de 20A zitten. piek kan het makkelijk 40A en meer worden en dat haalt zo een makita volgens mij niet (een 3Ah is dan 2S). wil je zoiets doen, moet je naar RC batterijen gaan

nu, RC is ook een optie als het goedkoop moet zijn: voor de prijs van zo een accu heb je net 1 makita:
22,2V 10Ah die 120A continue kan leveren (=2600WATT) voor 84€
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high-capacity-10000mah-6s-12c-mult…

goedkoper kan als je minder capaciteit aanvaardbaar vind. voor 35€ kan je al eens experimenteren met 22V 3Ah
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-battery-3000mah-6s-30c-lipo-pack-x…

je kan daar ook voor 175€ een 20Ah monster accu kopen waar je fiets verder mee kan dan de originele accu was.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high-capacity-battery-20000mah-6s-….
nadeel is hier wel dat die batterijen niet lang leven. normaal zouden die 300 laadbeurten aan kunnen voor ze snel achteruit gaan.
nuja, het is ook relatief. die dingen leveren enorm veel stroom (meer dan jij nodig hebt, maar in de RC helicopters trek je een accu leeg op minder dan 10min). ze gaan die hoge stromen na 300laadbeurten niet meer halen (dus nutteloos voor een rc helicopter), maar uw fiets verbruikt 1/10de van wat die dingen kunnen, dus zou je volgens mij over de 500 laadbeurten moeten kunnen. ik heb zelf zo een 36V 9Ah accu gebouwd voor mijn ligfiets ebike.
laad die wel op op een brandveilige plaats.

Oja, koop een NIEUWE passende lader voor die RC batterijen. uw fiets heeft een 24V lader (7S = 7 cellen in serie) terwijl deze accus 22V (6S) zijn. jouw lader is voor 7S batterijen terwijl deze RC met 6S zijn voorzien. de enerprof van hierboven zou je wel met je originele lader kunnen opladen
de enerprof accu's zouden ook een 500-1000 laadbeurten moet aankunnen. ikzelf rijd nu rond met een enerprof in mijn ebike (36V 20,4Ah en koste 300€)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 september 2021 09:21:34 schreef fcapri:
ga eens naar enerprof.de en koop daar een 24V accu.
zijn best betaaldbaar en beter alternatief dan makita batterijen (welke vele te duur zijn).

een 5Ah accu doet nog 70€ en een dubbele oplader nog minder als dat tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Als je een fietstas aan hebt kan je daar 2 12V 12Ah gel accu's in stoppen.
Met een aangepaste schakelaar zou je die voor het opladen parallel kunnen zetten wat het opladen eenvoudig maakt.

Op 7 september 2021 12:23:01 schreef testman:
[...]

een 5Ah accu doet nog 70€ en een dubbele oplader nog minder als dat tegenwoordig.

2 in serie, en nog 2 parallel om aan 10Ah te geraken, dan ben je al 280€ kwijt en met lader al evenveel dat revisie voor zijn huidige fietsaccu kost.
70€ voor 5Ah is gewoon veel geld. in de action 20V 4Ah voor 29€ voor AX power

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 september 2021 15:27:06 schreef fcapri:
[...]

2 in serie, en nog 2 parallel om aan 10Ah te geraken, dan ben je al 280€ kwijt en met lader al evenveel dat revisie voor zijn huidige fietsaccu kost.
70€ voor 5Ah is gewoon veel geld. in de action 20V 4Ah voor 29€ voor AX power

je maakt dit soort dingen met gereedschap accu's als je die al hebt natuurlijk. en om dit merk spul nou met oud ijzer van de action te gaan vergelijken waar de specs nogal breed genomen zijn 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

serieschakeling van 'verschillende' oude batterijen is ook niet aan te raden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

wie zegt verschillende oude batterijen? hoe denk je dat het 36V spul van makita werkt, ook 2 in van 18V in serie. van die packs weet je dat ze piekstromen van 100A kunnen leveren, en juist beveiligd zijn. dat heb je bij action spul niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Piekstromen die je op een fiets nooit nodig hebt en waarvoor je ook nog eens meteen de hoofdprijs betaalt.
fcapri had het al mooi samengevat:

Op 7 september 2021 15:27:06 schreef fcapri:
2 in serie, en nog 2 parallel om aan 10Ah te geraken, dan ben je al 280€ kwijt en met lader al evenveel dat revisie voor zijn huidige fietsaccu kost.
70€ voor 5Ah is gewoon veel geld.

Ik zou lekker voor de revisie gaan, er moet wel iets heel raars met die fiets aan de hand zijn dat ie niet minstens 5 jaar meegaat. Voor 300 euro heb je iig zeker geen nieuwe fiets.

Ik stel m'n vraag nog maar een keer: Waarom is je fiets dat niet meer waard? Fietsen gaan normaliter stukken langer mee dan de accu.

Don't Panic!