Spanning op LED module

Hallo,
Ik ben een tijdje bezig met designen van een indoor garden voor kruiden en bladgroenten in mijn woonkamer. Voor de belichting heb ik gekozen voor led strips die aangesloten zijn op een constante ampère led driver. De strips zijn serieel bedraad. Nu valt mij op dat de contactloze spanningszoeker afgaat bij de eerste strips en niet bij de laatste strips. IS dit gevaarlijk? Welke stappen kan ik ondernemen om te achterhalen wat aan de hand is?

Die contactloze dingen reageren op bromspanning en zijn redelijk onbetrouwbaar voor een test op gevaarlijke spanning. Afhankelijk van de stroomvoorziening, kan de spanningszoeker op de hele serieketen reageren of een deel daarvan. Stel dat een uiteinde een vaste (capacitieve)koppeling heeft met de nul van het net, dan staat aan het begin van de serieketen wel een spanning. Die is bij witte leds gelijk aan het aantal leds maal een volt of drie en kan dus best tegen de 100 volt lopen. Niet direct erg levensgevaarlijk, omdat de uitgang van de adapter waarschijnlijk netgescheiden is.
Zou je beide polen van de adapter gelijktijdig aanraken, kun je wel wat voelen. Evenwel is de uitgangsspanning een pulserende gelijkspanning op een tamelijk hoge frequentie. Daardoor zal zoals bij 50Hz geen hartfribrillatie optreden en daarvoor geen dodelijk gevaar te duchten.

Het zou zelfs kunnen zijn dat de (laagspannings!) stroombron ook nog ge-PWM-ed word. En dan zie je een grote spannings-swing aan 1 kant van de keten en weinig aan de andere kant. (niets aan het uiteinde).

Zo'n contactloos ding kan je zien als "mogelijk is hier iets aanwezig" als ie afgaat, maar hij vertelt niet wat. Sure, bij 230V zie je hem meestal wel afgaan, maar dat wil niet zeggen dat ie bij 229V niet afgaat. En omdat ie eigenlijk bij 230V 3x verder weg ook nog af moet gaan zal ie ongever 24V 3x dichterbij waarschijnlijk ook wel zien!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 september 2021 10:55:52 schreef buzzy:
Die contactloze dingenreageren op bromspanning en zijn redelijk onbetrouwbaar voor een test op gevaarlijke spanning. Afhankelijk van de stroomvoorziening, kan de spanningszoeker op de hele serieketen reageren of een deel daarvan. Stel dat een uiteinde een vaste (capacitieve)koppeling heeft met de nul van het net, dan staat aan het begin van de serieketen wel een spanning. Die is bij witte leds gelijk aan het aantal leds maal een volt of drie en kan dus best tegen de 100 volt lopen. Niet direct erg levensgevaarlijk, omdat de uitgang van de adapter waarschijnlijk netgescheiden is.
Zou je beide polen van de adapter gelijktijdig aanraken, kun je wel wat voelen. Evenwel is de uitgangsspanning een pulserende gelijkspanning op een tamelijk hoge frequentie. Daardoor zal zoals bij 50Hz geen hartfribrillatie optreden en daarvoor geen dodelijk gevaar te duchten.

Mijn kennis is te beperkt om jouw tekst te begrijpen. Welk apparaat kan ik gebruiken als betrouwbare bron? Multimeter? Ik heb in het verleden vaker deze opstelling gebruikt. Dus zelfde led strips met diodes en led driver en toen is die meter niet afgegaan. Dus ik maak mij hier wel een beetje zorgen over.

3 september 2021 16:14:25 schreef Ledlux:
[...]

Mijn kennis is te beperkt om jouw tekst te begrijpen. Welk apparaat kan ik gebruiken als betrouwbare bron? Multimeter? Ik heb in het verleden vaker deze opstelling gebruikt. Dus zelfde led strips met diodes en led driver en toen is die meter niet afgegaan. Dus ik maak mij hier wel een beetje zorgen over.

Zoals ik al aan gaf, geeft zo'n draadloze spanningszoeker net als een spanningszoeker met een neonlampje, zeer summiere informatie, er is wat, maar je weet verder niets..
Een led is in principe een stroomgestuurd element. Met het verhogen van de spanning van nul af aan, zal de spanning over een led toenemen, tot een zekere hoogte. Bij een witte led is dat vaak drie volt. Zou je de spanning hoger maken, dan neemt de spanning over de led nauwelijks toe, maar de stroom wordt onevenredig veel groter.
Bij een simpele toepassing wordt die stroom begrensd door een voorschakelweerstand. In plaats van een weerstand, kun je de led ook laten branden op een zgn stroombron.
De eigenschap van een (ideale) stroombron is, dat hij onder alle omstandigheden de ingestelde stroom wil leveren. Je kunt hem kortsluiten en dan loopt de ingestelde stroom. Zou je geen belasting aanbrengen, dan zal een ideale stroombron toch proberen om die stroom te laten lopen. Dan heb je in theorie een oneindig hoge spanning nodig......
Gelukkig is de spanning bij een normale stroombron niet oneindig, maar beperkt door de schakeling en diens voedingsspanning.
Als de stroombron is afgesteld voor bijv 20mA en sluit je een led aan, dan loopt daar 20mA doorheen. Zet je twee leds in serie,dan loopt door de beide leds een stroom van 20mA, dat doet de stroombron in dit geval door de spanning te verdubbelen.
Met een gewone voltmeter in de DC stand kun je de spanning over de leds meten, i.c. de twee uitgaande draden van de adapter.
Voor gewone wisselspanning is een veilige maximum waarde 42 Volt, bij gelijkspanning 110 Volt.

Zet je dertig leds in serie, dan zal de spanning zodanig verhoogd worden, dat er weer 20 mA stroom loopt. De spanning moet dan wel verhoogd worden tot 30 x 3 Volt, dus 90 Volt. Ik ben niet precies op de hoogte wanneer een gangbare stroombron de spanning niet meer kan verhogen. Mogelijk staat dat wel op het typelabel.
Of die spanning gevaarlijk is hangt van een paar zaken af, die ik al aan gaf. Als advies kan ik alleen aangeven om de bedrading en dergelijke zo uit te voeren als was het bedrading voor 220 Volt. In een vochtige omgeving, is het ook nodig om kontakten en aanraakbare punten onder spanning goed te isoleren, zodat vocht niet kan inwerken.
In het perfecte geval zitten de leds in gesloten armaturen, met deugdelijke draadinvoeren. De voorschakelapparaten bouw je het liefst in op een normaal moeilijk bereikbare plaats of in een gesloten kast.

Kleine toevoeging: er is geen gangbare stroombron. Je kan iets maken voor bijvoorbeeld 3-9 V een tot drie leds, maar ook bijvoorbeeld voor 140V (twee van die filament strips in serie).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 september 2021 22:39:25 schreef rew:
Kleine toevoeging: er is geen gangbare stroombron. Je kan iets maken voor bijvoorbeeld 3-9 V een tot drie leds, maar ook bijvoorbeeld voor 140V (twee van die filament strips in serie).

Wat heet een gangbare stroombron. Overlaatst kwam iemand langs met een paar armaturen voor gevelverlichting. Daar hoorden voorschakelapparaten bij dat stroombronnen waren. Ook de maximale uitgangsspanning stond daar op, zodat de installateur met de gegevens van de armaturen het aantal per voeding kon berekenen. Ik ben het merk even kwijt.

Op 3 september 2021 16:38:11 schreef buzzy:
[...]Zoals ik al aan gaf, geeft zo'n draadloze spanningszoeker net als een spanningszoeker met een neonlampje, zeer summiere informatie, er is wat, maar je weet verder niets..
Een led is in principe een stroomgestuurd element. Met het verhogen van de spanning van nul af aan, zal de spanning over een led toenemen, tot een zekere hoogte. Bij een witte led is dat vaak drie volt. Zou je de spanning hoger maken, dan neemt de spanning over de led nauwelijks toe, maar de stroom wordt onevenredig veel groter.
Bij een simpele toepassing wordt die stroom begrensd door een voorschakelweerstand. In plaats van een weerstand, kun je de led ook laten branden op een zgn stroombron.
De eigenschap van een (ideale) stroombron is, dat hij onder alle omstandigheden de ingestelde stroom wil leveren. Je kunt hem kortsluiten en dan loopt de ingestelde stroom. Zou je geen belasting aanbrengen, dan zal een ideale stroombron toch proberen om die stroom te laten lopen. Dan heb je in theorie een oneindig hoge spanning nodig......
Gelukkig is de spanning bij een normale stroombron niet oneindig, maar beperkt door de schakeling en diens voedingsspanning.
Als de stroombron is afgesteld voor bijv 20mA en sluit je een led aan, dan loopt daar 20mA doorheen. Zet je twee leds in serie,dan loopt door de beide leds een stroom van 20mA, dat doet de stroombron in dit geval door de spanning te verdubbelen.
Met een gewone voltmeter in de DC stand kun je de spanning over de leds meten, i.c. de twee uitgaande draden van de adapter.
Voor gewone wisselspanning is een veilige maximum waarde 42 Volt, bij gelijkspanning 110 Volt.

Zet je dertig leds in serie, dan zal de spanning zodanig verhoogd worden, dat er weer 20 mA stroom loopt. De spanning moet dan wel verhoogd worden tot 30 x 3 Volt, dus 90 Volt. Ik ben niet precies op de hoogte wanneer een gangbare stroombron de spanning niet meer kan verhogen. Mogelijk staat dat wel op het typelabel.
Of die spanning gevaarlijk is hangt van een paar zaken af, die ik al aan gaf. Als advies kan ik alleen aangeven om de bedrading en dergelijke zo uit te voeren als was het bedrading voor 220 Volt. In een vochtige omgeving, is het ook nodig om kontakten en aanraakbare punten onder spanning goed te isoleren, zodat vocht niet kan inwerken.
In het perfecte geval zitten de leds in gesloten armaturen, met deugdelijke draadinvoeren. De voorschakelapparaten bouw je het liefst in op een normaal moeilijk bereikbare plaats of in een gesloten kast.

Er staan 5 led strips in serie https://www.led-tech.de/de/50cm-Alustreifen-mit-98x-Samsung-LM281B-plu…. Ik zal wat foto's toevoegen, zodat je een idee hebt over de bedrading. Nu blijft wel nog de vraag, welke stappen kan ik ondernemen om te kijken of ik het armatuur veilig kan aanraken.

Dan heb je ongeveer 100-120V, 100-140mA nodig als stroombron.

Edit: Je zegt: 5 in serie, ik zie er in je tekeningetje vier.

Ik kan op de duitse site geen specs vinden, dus ik ga uit van "max 20mA per led".

100-120V deze range MOET in zijn geheel binnen de range van de voeding vallen, dus als de voeding 90-160V is, dan is dat prima.
100-140mA: De spec van de voeding moet in of onder deze range vallen. Dus "90mA" is prima.

Als je 140mA zou weten te vinden: We hadden in het vorige bedrijfsgebouw lampen die op die manier zo dicht bij de max-spec zaten. De lampen gingen dan 2-3 jaar mee. Dus 30% marge door "100mA" te nemen is ZEEER bevordelijk voor de levensduur (scheelt makkelijk zomaar een factor tien). (Garantie tot de deur. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is een beetje ongelukkig getekend, excuses. Ik zal een nieuwe maken ter verduidelijking. Die voeding valt id binnen de range, maar dat is het probleem ook niet :D.

Op 7 september 2021 11:27:04 schreef Ledlux:
Nu blijft wel nog de vraag, welke stappen kan ik ondernemen om te kijken of ik het armatuur veilig kan aanraken.

Niet. Bij 5 van die dingen in serie praat je over zo'n 100 Volt gelijkspanning. Beschouw dat maar gewoon als een gevaarlijke spanning die je niet aan moet kunnen raken. Mag nog 100 keer zo zijn dat die voeding netgescheiden is, maar contact tussen twee punten is nog altijd een risico.

Als jij de enige bent die er aan werkt, is het geen punt natuurlijk, gewoon een beetje nadenken en uit blijven kijken en dan loopt het wel los. Maar bij bezoek van vreemden, en zeker met kinderen (en huisdieren) zou ik oppassen en er een afscherming voor bedenken.

Op 7 september 2021 12:13:12 schreef rew:
Ik kan op de duitse site geen specs vinden, dus ik ga uit van "max 20mA per led".

Een van de twee types kiezen en de specificaties verschijnen: bijna 20 Volt typical total forward voltage bij 1,4 Ampère bij 3500K. Maar dat is typical. Daar iets onder gaan zitten is echt niet verkeerd.
Is iets van 8P12S configuratie op die strips.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Wat bedoel je met 8P12S configuratie? Ik zie dat in de tuinbouw veelal gewerkt wordt met over 100V gelijkstroom lampen. Zijn die in definitie dan gevaarlijk? Ik las op een aantal websites dat onder de 120v gelijkspanning als veilig wordt beschouwd mits de huid droog is, klopt dit?

Dat is de parallel-serieschakeling van de LEDs op 1 zo'n strip die je gebruikt. 8 LEDs staan steeds parallel in 1 groep, waarvan er vervolgens 12 in serie geschakeld zijn.

100 Volt is niet per definitie gevaarlijk (immers, we hebben ook 230 Volt netspanning), maar als je het over aanraakrisico hebt, ga ik echt niet proberen of je daar een klap van kan krijgen, ik weet zeker dat dat lukt als je je best doet. Als kind ben ik vaak genoeg gekieteld door de transformator van de treinbaan (zo'n 14 volt). Die was prima in orde, maar met genoeg kracht zetten om de rails met elkaar te verbinden was het ook prima voelbaar.
Laat staan 100 Volt. Natuurlijk moet je daarvoor contact maken tussen twee punten, maar dan nog: ik ga het niet proberen.
Ook nogmaals: als jij de enige gebruiker bent, is er weinig aan de hand. Mijn zelfbouw LED-lampen boven m'n werktafels voeren maximaal 45 Volt, geen idee wat er precies op staat omdat de LED-driver stroomgestuurd is. De LEDstrips zijn allemaal aanraakbaar. Maar dat weet ik en ik ben de enige gebruiker van die dingen. Daarnaast moet je heel erg bewust contact gaan maken tussen twee punten om een (mogelijke) schok te krijgen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.