vaillant F62 fout

Ha ha natuurlijk heb je gelijk dat er andere merken zijn dan alleen Nefit ;-)
Ik heb wel de neiging voor Nefit te gaan omdat die het al zo veel jaren heeft volgehouden.
Maar Remeha (Apeldoorn) en Intergas (Couvorden) zullen vast even goed zijn!

Anoniem

Op 7 september 2021 18:34:03 schreef Roland11:
Ha ha natuurlijk heb je gelijk dat er andere merken zijn dan alleen Nefit ;-)
Ik heb wel de neiging voor Nefit te gaan omdat die het al zo veel jaren heeft volgehouden.
Maar Remeha (Apeldoorn) en Intergas (Couvorden) zullen vast even goed zijn!

Ja ik ben niet geheel onpartijdig in deze. Ik werk op de R&D afdeling van Remeha. :-)

oh ha ha dat wist ik natuurlijk niet hi hi :-)

Op 19 november 2020 20:05:51 schreef Roland11:
[...]
Hmm, recappen kon vast geen kwaad na 22 jaar maar het was niet de oorzaak van de storing 6A... Want vandaag weer in storing... (weer 6A)
Zo lang hij het na drukken van de resetknop nog blijft doen, ga ik nog maar even door.
Ik ben altijd een beetje bang voor monteurs die storingen moeten oplossen die maar 'af en toe' optreden. Voor je het weet wordt er van alles vervangen wat niet hoedt. Ben dan volgens mij beter af als hij echt blijft hangen in die "6A" en dat ik dan pas een monteur ga bellen ;-)

Ik heb het zien gebeuren bij de verwarmingsketel van een familielid. Van alles vervangen nope.
Nefit gebeld. "Meneer, bij die storing is een sensortje stuk, moet wel vervangen worden, maar voor nood kunt u het even loslaten".
Materiaalkosten > 10 euro.
Reparatie nota ruim 300 euro!

Op 27 augustus 2021 14:55:23 schreef Kilian:
Een monteur vervangt modules omdat dat minder tijd, en dus geld, kost dan op detailniveau foutzoeken en repareren.t verwacht.

Als hij dan met kennis en kunde en goede diagnose de juiste module vervangt heb ik daar ook geen problemen mee. Veel monteurs beginnen te vervangen net zolang tot het apparaat weer werkt. Ik heb het zien gebeuren bij een familielid, fan vervangen, wisselklep vervangen en nog wat meer. Uiteindelijk een sensortje stuk. Helaas worden vergeefs vervangen onderdelen niet terug gezet, maar gewoon berekend. In autogarages is het vaak van hetzelfde laken een pak.

Op 27 augustus 2021 14:55:23 schreef Kilian:
En als je 's ochtends je voordeur uitstapt kun je wel een ongeluk krijgen, sterker nog, dat kan je ook binnenhuis gebeuren en ik ken zelfs twee mensen die in hun eigen bed tijdens hun slaap zijn overleden.

Een monteur vervangt modules omdat dat minder tijd, en dus geld, kost dan op detailniveau foutzoeken en repareren. Het vergt minder kennis en apparatuur en een nieuwe module is dan vaak de goedkoopste oplossing. En Vaillant draait meer omzet met een module van €250 dan elco's van nog geen €5. En die €250 wordt meestal een nieuwe ketel. Kassa. De meeste mensen kunnen toch niet anders dan het advies van de monteur opvolgen.

En altijd weer die doemverhalen over verzekeringen. Ze zullen op zijn minst moeten aantonen dat de schade door jouw handelen of nalaten is ontstaan. Mijn buurman sloot zelf de waterleiding van de ijsblokjesautomaat in zijn koelkast aan. Tyleenslang in een knelkoppeling. Toen zij naar werk waren liep het halve huis onder water, want de slang was uit de koppeling geschoten. De verzekering keerde €30.000 aan schade uit. Die had ik zelf ook niet verwacht.

Als WesTest die elco's op een fatsoenlijke manier door de juiste types kan vervangen zou ik dat zeker doen.

Verzekeringen?
Bij noodzakelijk onderhoud aan een schuifdeur, heb ik de ruit stuk geholpen, doordat er wat onder de gedemonteerde deur lag.
Verzekeraar wilde niet uitkeren, valt niet onder de polis.
Wel als de deur op zijn plaats staat en er valt bijv. een huishoudtrapje tegen. In het eerste geval was het inboedelschade of zoiets. GVD. Ik zeg nog tegen de verzekeringsvrouw aan de telefoon.
"Omdat ik eerlijk vertel wat er is gebeurd, keren jullie niet uit. Volgende keer weet ik wel wat ik ga zeggen, jullie nopen mij om de waarheid te verdraaien"
15 minuten later belde de vrouww terug, toch verzekerd. Ik bedoel maar.
Verzekeraars zijn prima lui,totdat er uitgekeerd moet worden.

Op 8 september 2021 10:58:31 schreef buzzy:
[...]jullie nopen mij om de waarheid te verdraaien

Je wordt echt niet gedwongen om te liegen hoor, als je dat doet - doe je dat echt zelf ;-)

@HenkR : vanochtend de verschildruk gemeten, waarde gaat een beetje heen en weer tussen -2 Pa en -4 Pa, dus lijkt me helemaal goed :-)

Anoniem

Die waarden zijn goed. Veel succes weer met de ketel :-)

Op 8 september 2021 12:41:42 schreef HenkR:
Die waarden zijn goed. Veel succes weer met de ketel :-)

Enige wat nog op mijn lijstje staat: nog een keer met een spuitbus 'gaslekzoeker' de koppelingen controleren die ik heb losgehad ;-)

EDIT: Inmiddels een testje gedaan met een geleende bus 'lekzoeker': de zaak zat potdicht :-)

Op 15 september 2021 16:54:32 schreef Roland11:
[...]Enige wat nog op mijn lijstje staat: nog een keer met een spuitbus 'gaslekzoeker' de koppelingen controleren die ik heb losgehad ;-)

sopje maken van water en wat afwasmiddel. Daarmee vervolgens de koppelingen even natmaken met een kwast. Bellenblazen niet toegestaan...........

mel

Golden Member

even met een aansteker erlangs. als het lekt.... O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Betreft een VAILLANT EcoTec met gelijkaardige print.
Ik ben blij dat ik dit topic gevonden heb.
De laatste weken regelmatig F62, na reset werkt de ketel terug.
De fout kwam vaker en vaker voor. Laats F61 en niet meer te resetten.
Op aanraden hier op het forum om de condensatoren te vervangen (elco's) ben ik naar een elektronica zaak gestapt om de 5 elco's aan te kopen. Spijtig hadden ze maar twee in voorraad, die van 470µf. Ze waren wel 64 volt maar ze passen goed op de print.
Ik heb deze twee vervangen en de oude nagemeten en inderdaad, beide capaciteitswaarden waren nog goed maar bij eentje was de ESR bijna 3,5k ohm.
De ketel werkt terug goed. Ik ben reuze blij dat het opgelost is, zeker nu met deze koude. Nu nog wachten op de andere elco's.

vergeten

Golden Member

Op 17 november 2020 13:32:40 schreef Roland11:
[...]Verassend! Mijn Atlas ESR meter vindt de 22 jaar oude 100 uF elco's zelfs nog iets beter dan de nieuwe ;-)
En de 1000 uF valt ook nog binnen de 15% afwijking.

Oud:
1 x 1000 uF/50V : 887 uF, 0,04 Ohm
4 x 100 uF/50V : 93-95 uF, ESR 0,20-0,22 Ohm

Nieuw:
1 x 1000 uF/50V : 955 uF, 0,06 Ohm
4 x 100 uF/50V : alle vier hebben 87 uF, 0,22 Ohm

Zo'n ESR waarde is niet veel waard zonder de meetfrequentie te weten. Voor elko's die achter een gelijkrichter op de 50 Hz net frequentie zitten, is de ESR bij 100Hz (AC rimpel) doorslaggevend.
Op welke frequentie meet jouw Atlas ESR meter?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 15 september 2021 16:54:32 schreef Roland11:
[...]Enige wat nog op mijn lijstje staat: nog een keer met een spuitbus 'gaslekzoeker' de koppelingen controleren die ik heb losgehad ;-)

Dat kan toch ook hiermee :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik was enorm blij met deze post en heb hierdoor zowel de 2 kleine (470 µf 35v) als de grote (100µf 450v) condensator vervangen in onze vaillant ecotec VCW 296.

Helaas is fout F62 nadien nog teruggekomen (lijkt wel minder frequent voor te vallen)
Dan toch maar printplaat vervangen?

Arco

Special Member

De grote elco gaat eigenlijk nooit kapot...
Heb je de 470uF's wel door low-esr types vervangen? (anders krijg je problemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor je antwoord Arco,
Ik had geen weet van low-esr, ik ben naar Gotron gegaan en heb 470µF 35v condensatoren gevraagd, geen idee of die low-esr zijn, zou dat het probleem kunnen zijn?
hierbij een foto.

Arco

Special Member

Type is niet te lezen zo.
Is een schakelende voeding, moet altijd low-esr zijn anders werkt 't niet goed.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De printplaat is inmiddels vervangen door een gebruikte printplaat om last tijdens dit koude seizoen te beperken en alles lijkt naar behoren te werken.
Tip, check eerst de D93 waarde alvorens de printplaat te wisselen, dat vergemakkelijkt foutcode F70 oplossen.

Er komt bij een tweedehandse print vaak fout F70 in beeld bij opstarten. Dit kan als volgt opgelost worden:

  • i en + gelijktijdig indrukken
  • - drukken tot d.97 in beeld
  • i indrukken
  • + tot 17 (van 0 naar 17)
  • i 5 seconden indrukken, daarna zie je weer d97
  • - tot d93
  • i om waarde te zien (van de printplaat)
  • waarde v/d vorige printplaat instellen dmv + of - (indien oude printplaat niet volledig defect, op te vragen door alle stappen behalve de laatste uit te voeren)
  • i 5 sec ingedrukt houden om te bevestigen
  • i en + gelijktijdig indrukken om setup te verlaten

Voor de volledigheid nog alle info die ik op de oude condensatoren kan vinden: 470µF 35v TK P105°C 208C3(M) JAMICON, als iemand daaraan kan afleiden of het low ESR is of niet kan dat misschien nuttig zijn voor het topic, als dat niet kan hoeft daar niet op geantwoord te worden.

Hallo,
Een andere piste dat ik wil bewandelen;

Kan men ook geen nieuwe printplaat insteken van een Engels type zoals; PCB FOR VAILLANT ECOTEC PLUS 612, 615,618, 624, 630, 637 & PRO 24 28 met nr 0020132764
Momenteel zit er een printplaat in van 0020023322 en dit ziet er identiek uit of de Engelse versie of lukt dit niet?

Dit zou een kost zijn van ongeveer +/- 60 euro op Ebay verkoopsite

Graag respons

Kan men ook geen nieuweprintplaat insteken

Fully refurbished is niet nieuw.
Kan er niet op antwoorden maar ik stel me dan de vraag welk gas er in andere landen is... rijk, arm...

Op zaterdag 20 januari 2024 10:30:56 schreef noppeke:
Hallo,
Een andere piste dat ik wil bewandelen;

Kan men ook geen nieuwe printplaat insteken van een Engels type zoals; PCB FOR VAILLANT ECOTEC PLUS 612, 615,618, 624, 630, 637 & PRO 24 28 met nr 0020132764
Momenteel zit er een printplaat in van 0020023322 en dit ziet er identiek uit of de Engelse versie of lukt dit niet?

Dit zou een kost zijn van ongeveer +/- 60 euro op Ebay verkoopsite

Graag respons

Bij deze print moet je de 2 elko's links onder op de eerste foto vervangen. Deze elko's kunnen gaan lekken. Dus elko's eruit halen, printen schoonmaken met IPA en daarna 105c Panasonic terug plaatsen.