868mhz versterker Lora

Goede dag, bestaan er versterkers voor het lora netwerk op 868mhz? Dus zenden en ontvangen.
Dus om met hoger vermogen te kunnen zenden en ontvangen.

Ik heb zelf al veel gezocht maar helaas niks kunnen vinden. Veel versterkers versterken maar in 1 richting.

Liefst iets met een RP SMA aansluiting.

Alvast bedankt

Arco

Special Member

Even zoeken op 'LoRa repeater'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dankje @Arco,

Heb jij een goede suggestie voor een goede repeater?

Kan ik jou toevallig ook benaderen op Discord?

Alvast bedankt

Arco

Special Member

Heb jij een goede suggestie voor een goede repeater?

Nooit nodig gehad...

Kan ik jou toevallig ook benaderen op Discord?

Geen idee wat dat is. dus nee... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eigenlijk zoek ik dus een versterker die ik tussen me rp sma connectoren kan zetten.

JoWi

Special Member

Op 6 september 2021 09:37:00 schreef kilzone:
Goede dag, bestaan er versterkers voor het lora netwerk op 868mhz? Dus zenden en ontvangen.

Een betere antenne gebruiken. Werkt zowel voor zenden als ontvangen.

Ignorance is bliss

Op 6 september 2021 10:00:44 schreef JoWi:
[...]
Een betere antenne gebruiken. Werkt zowel voor zenden als ontvangen.

En dan nog kan je slechte dekking hebben. Lora werkt binnenshuis vaak beroerd. Helaas.

Een gateway dichtbij plaatsen is vaak wel een oplossing, en daar profiteren andere apparaten dan ook weer meteen van.

die gateway's van t werk uit ook al meerdere gezet, grote antenne op dak en een 4g modem aan boord. deze haalt doorgaans wel een aantal straten mbt dekking van LoRa.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een aantal straten... Waar stond LORA ook alweer voor? :-)

@TS, ik herhaal het ook nog maar eens: goede antenne gebruiken en hoog installeren. Een versterker wordt niks (is denk ik niet eens toegestaan voor zenden).

@Hoeben hieronder: wat bazel jij nou? :?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Oeps, aangepast: Versterkers zijn verboden als je niet meer in de limieten van Lora valt tenminste. En geloof me maar, als je in je buurt belangrijke apparatuur zoals stoort staat binnen de kortste keren de overheid op je stoep.

Kijk naar je antenneplaatsing. Lora kan buiten wel kilometers ver komen, met muren heb je erg veel demping.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 6 september 2021 23:39:37 (44%)

een gateway plaatsen mag wel, dat is niks als een lokale lora antenne maken die naar 4g of lan gaat. maar ik zeg ook, probeer eens een goede antenne of zet die hoger..

@flipflop die antenne komt wel verder, maar zoals al werd gezegd, in huis niet. dus waar de gateway dan wel 4 straten verder nog te ontvangen is, werkt het vaak aan de andere zijde van een gebouw niet meer goed genoeg.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 6 september 2021 19:57:37 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja ok, indoor.. daar is LORA minder geschikt voor. Het is ook 868Mc he, da's best hoog, met bijbehorende demping van muren en beplanting.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 6 september 2021 20:22:12 schreef flipflop:
Ja ok, indoor.. daar is LORA minder geschikt voor. Het is ook 868Mc he, da's best hoog, met bijbehorende demping van muren en beplanting.

Dat zei ik ;-)
De frequentie is niet onoverkomelijk voor indoor (4G zit ook rond die banden) maar het toegestane zendvermogen is ook nog eens erg laag. En de gemiddelde afstand tot een Lora basestation is nog niet zo hoog.

Even in de filosofie modus: gebaseerd op wat harde praktijklessen denk ik dat Lora, Sigfox enz. alleen een succes worden als het indoor ook werkt. In de EU moeten hogere zendvermogens worden toegestaan net als in de USA, en er moeten veel meer basisstations komen. Zoniet, dan blijft het een niche markt voor enkele remote situaties met batterijvoeding en lage bandbreedtes.

Arco

Special Member

KPN heeft een landelijk dekkend LoRa netwerk...
Er is ook een gratis netwerk met plaatselijke dekking, TheThingsNetwork: https://www.thethingsnetwork.org/map

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 7 september 2021 11:55:59 (54%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op die kaart kan ik de zenders zien welke van t werk zijn gezet afgelopen tijd. er komt steeds meer bij in de regio zie ik wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 september 2021 11:40:39 schreef Arco:
KPN heeft een landelijk dekkend LoRa netwerk...
Er is ook een gratis netwerk met plaatselijke dekking, TheThingsNetwork: https://www.thethingsnetwork.org/map

Yep, bekend. Hier zijn beide prima te ontvangen. Toch is dat niet overal zo. Het zit hem in de definitie van 'dekking'. Voor zover ik weet verstaat KPN onder 'dekking' dat er 'Outdoor' ontvangst mogelijk is. Binnen werkt het vaak, maar garanderen doet KPN dat niet.

Met de gsm loop je even naar het raam als de ontvangst slecht is. Een lora apparaat staat meestal vast opgesteld dus dat kost helaas ook een aantal dB.

Maar beste mede-hobbyisten, laat je niet weerhouden. Gewoon blijven proberen, op de een of andere manier krijg je het altijd wel aan de praat. Desnoods met een mooie richtantenne ofzo.

Zoiets moet toch wel volstaan?
https://www.antratek.be/dlos8-outdoor-lorawan-gateway-with-4g
299 euro
en de versie zonder 4g kost je 250.

ASPA-tech.be

Lora is niet geschikt voor een continue verbinding. Het is gemaakt om kleinere datapakketten te versturen, foutmeldingen, brandmeldingen, meterstanden etc.

Volgens de officiële specificatie mag je maar 1% van de tijd zenden!

Gebruik gewoon een netwerk wat hier wel voor geschikt is. Je hebt kans dat je in de buurt zaken gaat verstoren.