27MHz cybernet print modi8ficeren naar 28MHz.

Een aantal 27MHz "bakkies" heb ik in mijn bezit en maken allemaal gebruik van de zgn. "cybernet" printplaat.
Zo heb ik een skyline 2010 basisbak en wil die ombouwen naar de 10mtr. band.
Heeft iemand een website of linkje zodat ik alles rustig kan doorlezen?
Of in ieder geval meer informatie hoe ik die modificatie kan uitvoeren.

Dan heb ik nog een tweede vraag, voordat ik een heleboel moeite ga doen en op die band vrijwel niets is te beleven.
Of er enige activiteit is, naar DX verbindingen ben ik niet zo geintreseerd maar meer binnenlandse verbindingen.

Voor DX verbindingen zou je dat moeten doen op enkelzijband en een Marc "bakkie" is NBFM.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

In een RAM heeft een complete ombouwbeschrijving gestaan.
Je zou even op de site van Jeever kunnen kijken bij de inhoudsopgave welk nummer dat geweest is.
Ik ben niet actief op de 10 meterband dus of er daar veel verkeer is?Geen idee.

Jinny

Golden Member

Je kunt het PLL08A vervangen door een PLL02A, maar die bestaan zo ongeveer niet meer, bovendien moet je dan een 40 kanalenkiezer erbij inbouwen, of een extra printje inbouwen waarmee je de input frequentie aanpast.
Het kristal 10.240 behoud je op de deeltal input, omdat anders het pll fout gaat delen.
Ik moet even in de documentatie kijken welke pootjes het ook weer waren, na 40 jaar ben ik dat ff kwijt
Maar dat is ook wel online te vinden.
Lui wijf als ik ben gebruikte ik meestal een PLL08A uit een sloopprint als oscillator ipv te rommelen met een torretje en Ctjes...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zo heb ik een skyline 2010 basisbak en wil die ombouwen naar de 10mtr. band.
Heeft iemand een website of linkje zodat ik alles rustig kan doorlezen?

Ik zou hier gewoon al niet aan beginnen.

Gewoon omdat je tegenwoordig voor veel minder geld betere zenders voor die band kunt kopen. Dat kunnen tweede hands amateursets zijn. Maar uit het verre oosten komt ook het nodige.

Ik heb best vaak van die omgebouwde bakkies gezien en eigenlijk was dat altijd vreselijk prutswerk. Echt goed werkte het nooit. Stabiliteit en selectiviteit slecht omdat kristallen niet lekker op frequentie stonden en de midfrequenten vaak ook niet om aan te horen waren. Alles in de ontvanger stond er vaak naast. En een omgebouwd bakkie was vaak slecht bedienbaar. Frequentie uitlezing betrekkelijk waardeloos.

Ook is het spul zo oud dat het erg lastig is om de goede onderdelen te verkrijgen.

Alleen voor de uitdaging om zelf iets te maken is het misschien leuk. Anders is dit een beter optie:

https://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1…

Dit is een 10 meter set met alles er op en er aan voor niet veel geld. Zet al je gewone bakkies op marktplaats en koop met de opbrengst deze set. Het is een almode set. Dus USB en LSB en AM zijn ook mogelijk. Vergeet ook niet je machtiging te halen. Dan ben je er helemaal klaar voor.

Als je per see zelf iets wilt maken is een BITX misschien leuk om zelf te bouwen. Je kunt bij de bitx ding echt alles helemaal zelf bouwen.

De originele website: https://web.archive.org/web/20191213223116/https://www.phonestack.com/…

Mocht je dat helemaal van de grond af aan bouwen niet zien zitten, dan kun je even zoeken en dan zul je zien dat er ook bouwpakkettem te koop zijn.

Een bouwpakket:
https://www.hfsignals.com/

Er zijn heel veel bouwpakketten te vinden. Varierend van het originele hele simpele ontwerp tot mooie fase gelockte en met digitale display's uitgeruste ontwerpen. Ook voor veel meer banden dan alleen 20 meterband van het origineel.

Waarschijnlijk ga je veel meer plezier uit het bouwen van zoiets halen dan het prutsen met oude bakkies.

Op 7 september 2021 22:15:50 schreef Martin V:
..voordat ik een heleboel moeite ga doen en op die band vrijwel niets is te beleven...

Ik kan het fout lezen hoor, maar wil je nou serieus gaan piraten op de 10m?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

op 10 zitten toch ook de downlinks van amateursatellieten?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik draai af en toe wel eens over de 10m band, en binnenlands gepraat is er nagenoeg niet (tenzij je toevallig een lokale ronde hebt).
Er zijn 1 of 2 repeaters op 10m, maar om die te gebruiken moet je bakkie dus ook repeatershift hebben.
Eens in de zoveel tijd 'explodeert' ie qua drukte, als er weer DX mogelijkheden zijn. Dan zit die band weer lekker vol.

Binnenlandse regionale verbindingen gebeuren voor 80% op 2m. Regio-overschrijdende rondes vind je ook op 80m.

Een CB bakkie ombouwen naar de amateurband, voor sociale praat - dat heeft volgens mij echt helemaal geen zin. Dan kan je beter op CB blijven, waar er nog regelmatig kraandrijvers en truckers kletsen.

@ mel: er zitten inderdaad ook sateliet-dingetjes, die zitten geloof ik tussen 29 en 29,7MHz.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zo'n ombouw loont heus wel hoor. Er is een aantal repeaters actief op 10 m. En gedurende Es ook wel simplex. Ik heb zo'n toestel, en er later ook een automatische repeatershift aan toegevoegd. Ook heb ik alle 'gaps' (alpha-kanalen) 'vlakgestreken'.

@Jinny PLL02A is geen vervanger voor PLL08A. Onmogelijk.

In deze Electron staat op pagina 172 hoe je om te beginnen te werk kunt gaan. Er bestaan wel mooiere manieren, maar die vragen dure kristallen en dat is de ombouw gewoon niet waard.

Arco

Special Member

...en maken allemaal gebruik van de zgn. "cybernet" printplaat.

Is dat zo'n ding van Cyberdyne Systems?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Je moet wat ombouwen, maar ze hebben dezelfde architectuur meen ik...
Maaarrrr, 40 jaar terug, en ik deed altijd met een extra kristal...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nee, de PLL03A heeft dezelfde archictectuur als de 08A. De 02A is echt heel anders. Het komt erop neer dat 08A en 03A bij ontvangen een ander deeltal gebruiken dan bij zenden. Bij de 02A verandert het deeltal niet.

Op 8 september 2021 09:52:14 schreef flipflop:
[...]
Ik kan het fout lezen hoor, maar wil je nou serieus gaan piraten op de 10m?

Af en toe een verbinding maken, niets serieus aan.

Maar ik hou de skyline origineel, voor een binnenlandse verbinding kan ik beter op 2mtr. gaan zitten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 september 2021 12:07:49 schreef tin.soldier:
ZIn deze Electron staat op pagina 172 hoe je om te beginnen te werk kunt gaan.

Dat was inderdaad de standaard manier, je bespaart me een loopje naar zolder! :)

Op de plaats van het 10,240MHz-kristal kwam een ander, om in de juiste band te komen.
Het verwijderde originele kristal kwam in een apart oscillatortje om de juiste frequenties voor de rest van de schakeling (PLL) te behouden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Eigenlijk heeft het aparte 10,240 MHz oscillatortje uitsluitend tot doel de kanaalafstand (10,240/1024=10kHz) te handhaven. (Er werden ook wel kristallen van 10,140 en 10,340 MHz aangeboden om onder en boven de oorspronkelijke 22 kanalen uit te komen. Dat ging natuurlijk niet echt lekker..)

Sine

Moderator

Op 8 september 2021 09:52:14 schreef flipflop:
[...]
Ik kan het fout lezen hoor, maar wil je nou serieus gaan piraten op de 10m?

:X

Jinny

Golden Member

Op 8 september 2021 12:22:17 schreef tin.soldier:
Nee, de PLL03A heeft dezelfde archictectuur als de 08A. De 02A is echt heel anders. Het komt erop neer dat 08A en 03A bij ontvangen een ander deeltal gebruiken dan bij zenden. Bij de 02A verandert het deeltal niet.

Right, dat was 'm dus...
40 jaar enzo.... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nu lees ik de zin pas goed.
Piraten? Welnee, daar heb ik me licentie toch voor gehaald.
Ik ben alleen niet meer actief, dus dat wordt een nieuwe call aanvragen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 8 september 2021 12:07:49 schreef tin.soldier:
Zo'n ombouw loont heus wel hoor.

In deze Electron staat op pagina 172 hoe je om te beginnen te werk kunt gaan. Er bestaan wel mooiere manieren, maar die vragen dure kristallen en dat is de ombouw gewoon niet waard.

@tin.soldier Hartelijk dank voor het artikel.
De omslag van de Elektron kwam mij al direct bekend voor, ooit heb ik dat nummer ook gehad.
Na jaren bewaard te hebben heb ik al die nummers, het was een hele berg, weg-gekiept.
En dan blijkt het nu weer nodig om er een "oude" elektron er op na te slaan.

Telefunken Sender Systeme Berlin