peroxide en zoutzuur

McAwesome

Golden Member

Bij deze. Mijn excuses, ik heb me wat teveel laten gaan uit frustratie omdat eerbare burgers steeds minder mogen en "gestraft" worden omwille van enkelingen die strafbare (en soms gruwelijke) daden plegen. Uiteindelijk kan je álles misbruiken.

Hier in het Kruidvat kon je na de aanslagen zelfs maar heel beperkt lensvloeistof kopen voor contactlenzen omdat daar een beetje waterstofperoxide in zit...

Snap dat volledig en dank je voor het weghalen.
Ik stop ook met dit item, heb er genoeg over gezegd. Het ga je goed!

LiA (Leven is Avontuur)
eSe

Honourable Member

Bij het op zoek gaan naar de samenstelling van fijnetsmiddel vond ik deze pdf. Het is slechts 1 deel van een uitgebreider werk.

2019_Bookmatter_MetallographyInArchaeologyAndA.pdf

Geen antwoord op mijn zoektocht, maar misschien interessant voor degene die zijn trouwring wil laten verdwijnen :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
McAwesome

Golden Member

Fijnetsmiddel is natriumpersulfaat, zie ook: https://www.labshop.nl/natriumpersulfaat/

Wat de andere etsmiddelen in je document betreft raad ik je af om daar zomaar mee te experimenteren voor zover je er al aan raakt.

Een aantal stofjes zijn namelijk dodelijk giftig of carcinogeen. Daar wil je echt niet mee experimenteren in een schuurtje/zolderkamer/kelder.

eSe

Honourable Member

Fijnetsmiddel is natriumpersulfaat...

Dat wist ik, zie mijn post (met foto's) hierboven. Dat die chemicalien in het pdf bestand niet gezond zijn weet ik ook wel. Dit was gewoon ter info om te laten zien wat er allemaal mogelijk is.

Ik ben niet echt dom, ik doe maar alsof :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Anoniem

Op 8 september 2021 14:49:57 schreef eSe:
Bij het op zoek gaan naar de samenstelling van fijnetsmiddel vond ik deze pdf. Het is slechts 1 deel van een uitgebreider werk.

[bijlage]

Geen antwoord op mijn zoektocht, maar misschien interessant voor degene die zijn trouwring wil laten verdwijnen :-)

Groetjes,
eSe

Dat is één van de meest basale regels. technici dragen géén ringen,bracelets halskettingen tijdens hun werk/hobby.

Ik kende iemand die dat wel deed, een kleine kortsluiting veroorzaakte met als gevolg dat hij door een brandwondje een hele tijd geen trouwring meer heeft kunnen dragen. (Het ding paste enkel op die ene vinger) Maar dat gaf niet, want hij heeft die toch moeten laten herstellen omdat er een stukje uitgebrand was.
En dat loopt al gauw in de papieren.

bprosman

Golden Member

Heb ooit mijn vader geholpen met lassen, even snel vasthouden , binnen 0 en 1 seconde trouwring roodgloeiend. Kon m nog net afkrijgen voor alles ging zwellen, behoorlijk stuk er uit. ( Uit het huwelijk inmiddels ook trouwens :+ )

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 8 september 2021 18:50:08 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 september 2021 15:29:39 schreef McAwesome:
Een aantal stofjes zijn namelijk dodelijk giftig of carcinogeen.

Daar heb ik wat aan.
Welke van alle genoemde stofjes zijn giftig of carcinogeen?
Volgens mij geen een in de hoeveelheid en concentratie die wij gebruiken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 8 september 2021 20:43:57 (14%)

Altijd op een goed geventileerde plaats werken met chemische stoffen, brijvoorkeur buiten.
Als dat niet kan dan in de keuken of de schuur met de deur open.
Zorg voor water als er wat misgaat, in de keuken is water.

En ik ben het eens met ohm pi, wij zijn geen chemische producenten of fabriek, die kleine hoeveelheden die wij gebruiken om een klein pcb'tje te maken, is niet dodelijk noch gevaarlijk.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@Martin V,
Toch moet je zoveel mogelijk Cu-verbindingen buiten het milieu houden. Een klein beetje Cu van jou kan geen kwaad, maar er zijn wel een miljoenmiljard etsers actief. Alles bij elkaar kan dat koper in het milieu toch vervelend zijn. Dat koper binden met soda tot een onoplosbaar koperzout en apart inleveren bij de milieustraat is een goed idee. Het negatieve milieueffect van de overige zuren, zouten en basen lijkt mij verwaarloosbaar. Salpeter is zelfs goed voor de plantjes. Denk maar aan bijvoorbeeld chilisalpeter of kalkammonsalpeter.
Toen ik jong was heb ik wel eens printjes geëtst met ijzerchloride en ammoniumnitraat. Ook heb ik geëts mbv gelijkstroom. Het werkte allemaal min of meer wel, maar ik ben er vrij snel mee gestopt met dat geknoei. Die ene enkele print maakte ik wel op Veroboard.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 8 september 2021 22:38:54 (19%)

McAwesome

Golden Member

Op 8 september 2021 20:39:31 schreef ohm pi:
[...]Daar heb ik wat aan.
Welke van alle genoemde stofjes zijn giftig of carcinogeen?
Volgens mij geen een in de hoeveelheid en concentratie die wij gebruiken.

Ik heb het specifiek over de stoffen welke genoemd worden in het document van eSe. Dat zijn geen dingen welke standaard gebruikt worden voor het etsen van printjes. Ik moet ook wel wat voorzichtig zijn natuurlijk om mensen met slechte bedoelingen welke kunnen meelezen niet op ideeën te brengen.

Toch een paar voorbeelden:
- kaliumcyanide: +/- 100 mg is dodelijk en nog snel ook, de kans is groot dat je al overleden bent voor je de fles met tegengif kan pakken als je die al hebt klaar staan.
- kaliumdichromaat: hexavalent chroom, zeer giftig, carcinogeen en mutageen

Geen lieverdjes dus...

bprosman

Golden Member

Voor diegenen die nog zelf etsen zagen we vanmiddag de/een bijpassende printboormachine :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De borrelnootjesoplossing 40% van de labwinkel werkt prima. Klein beetje in een pyrex-schaaltje, wat bewegen en beluchten, na ca. 15 minuten klaar. Dezelfde procedure maar nu op de kleine kookzone (laagste stand) en onder de afzuigkap, binnen 10 minuten klaar. Etsmiddel weer terug in de flacon, hooguit een halve een theelepel gaat het riool in. Voor het aantal printjes dat ik maak, is dit minder vervuilend dan printjes in China te laten maken en invliegen. Voor elke gehaktbal moet er een koe dood, voor elk Chinees printje moet er worden gevlogen. Denk daar eens aan als u weer een printje besteld _/-\o_ .

't Is mei sizzen net te dwaen..!
bprosman

Golden Member

voor elk Chinees printje moet er worden gevlogen. Denk daar eens aan als u weer een printje besteld

't is geen prive vlucht he :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 17 september 2021 10:24:20 schreef bprosman:
[...]
't is geen prive vlucht he :+

Ik wil wel voor ieder printje ff heen en weer vliegen...als je de brandstof betaalt.... O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..