Spanning verlagen van adapter voor laptop

Halo kan men met een weerstand de spanning verlagen van 19volt naar 16volt DC brengen ?
Rapperder

Hensz

Golden Member

Ja, mits je stroomafname constant is, anders werkt het niet.
Hoe je dat verder moet doen hangt vooral af van hoeveel stroom je nodig hebt.

Beter is een spanningsregelaar.

Don't Panic!

Geef eerst eens wat meer informatie over de totale situatie. Wat voor voeding heb je, wat wil je er mee voeden en waarom moet die 19V naar 16V?

pa3gws

Golden Member

Quick and dirty.
Vijf diodes van de juiste spanning en stroom in serie ben je 5X 0,6V kwijt. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Gewoon antwoord geven:

U = I * R, dus R = U/I

U is hier de spanningsval over de weerstand dus 3V, de I is de belasting die je nodig hebt. Stel dat dit 2A is, dan heb je R = 3V/2A = 1.5 Ohm.

Edit: @pa3gws dat is geen antwoord op de vraag.
Edit2: Hmm. Bij nader inzien doe ik het ook verkeerd: Het antwoord is: "Ja!".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EgbertG

Golden Member

Ik gok dat t over een adapter van een laptop gaat ....

ik heb nog verschillende diodes van 1N4148 liggen kunnen die daar voor dienen ? en moet de anode dan eerst aan de plus en zo in serie gezet worden ?

mel

Golden Member

Bij meerdere amperes zal een 1n 4148 niet gaan,dan ontsnapt de magische rook :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

rew om die formule toe te passen om de weerstand te weten
is dat dan de U spanning van de adapter van 19volt of moet die toegepast worden op 16 volt wat ik nodig heb .

dat is de spanning die je wil wegwerken. die spanning zal verloren gaan over de weerstand.

als je adapter 19V is, en je verbruiker wil 16V, moet er 3V ergens verdwijnen.
dit kan in een weerstand: R = U / I (spanning over de weerstand gedeeld door stroom door die weerstand).
dit kan met diodes (elke diode 0,6V verlies, dus 3V = 5diodes)
die kan met een spanningsregelaar
...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

welke dioden kan ik daar het best voor nemen ik heb een
stroom van 3,75amp nodig ?

Rapperder, neem svp de vraag van KlaasZ even serieus.

Gaat het te voeden apparaat stuk als er 19V op komt?

Vertel nou eerst eens wat je precies wil. Welke voeding, welke verbruiker. Of is dat geheim?

@rapperder, het verschil tussen de 19v en 16v wordt door de weerstanden "opgenomen" een weerstand kan niet anders dan deze energie omzetten in hitte. Bij de gevraagde 3,75 ampère wordt er dus serieus vermogen in warmte omgezet. je hebt dus weerstanden van een hoog wattage nodig (lees grote weerstanden) nodig.

Ik gok dat je die niet hebt liggen, plus het is zonde om energie weg te stoken in hitte.
Voor dioden geld ongeveer hetzelfde.

Beter gebruik je een (schakelende) regelaar om de spanning te verlagen.

Verder helpt het om even aan te geven waarom je de spanning wil verlagen (zoals al vaker gevraagd). Misschien is er een andere oplossing mogelijk.

Met vriendelijke groet, Rob

je weerstand wordt dan U/R = 3V / 3.7A = 0.8 Ohm.

Dat is dan deze, maar dat was de enige redelijk geprijsde 0.8x ohm weerstand. (25 euro verzendkosten wil je vast niet).

Dit terwijl je 11W nodig hebt en deze maar 7W is. Ik zou er vier kopen en dan twee serie-twee-parallel van maken, Formeel 28W, ruim boven de 11.25 die je nodig hebt.

Op 9 september 2021 11:56:01 schreef Rapperder:
is dat dan de U spanning van de adapter van 19volt of moet die toegepast worden op 16 volt wat ik nodig heb .

Als je dat nog steeds niet weet moet je m'n eerdere post nog een keer lezen daar heb ik uit voorzorg die vraag reeds in beantwoord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EgbertG

Golden Member

Mocht het op te lossen zijn met een vaste weerstand, dan kun je bij dit soort waardes prima een aantal meters wat dunner draad gebruiken .....
Kosten: 0,0

Arco

Special Member

Als je diodes wilt gebruiken, kun je een aantal P600 in serie zetten... (drop is ~ 0.62v @ 3.75A)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

KlaasZ het moet dienen om een Laptop van een spanning te voorzien de laptop zelf is 16volt 3700ma en die adapter van 16 volt die heb ik niet maar wel verschillende adapters van 19 volt 3420ma en 4750ma daarom die spanning
verlaging

Sine

Moderator

Neen, dat gaat dus niet met een weerstand.

Zelfs van 3V verlagen bij 4A betekend dat je 12W aan het weg stoken bent in je diodes.

Dat lijkt me allemaal geen geweldige oplossing.

Een 19V adapter modificeren zodat er maar 16V uit komt is ook nog een optie, dan moet je het terugkoppel netwerk van de spanningsregelaar aanpassen.
Met grote kans is dat een LT431.
Het grootste probleem daarbij is in de regel het netjes open maken van de adapter.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 9 september 2021 14:04:12 (42%)

Arco

Special Member

Universele adapter is er al vanaf 8 euro: https://aliexpress.com/item/1005002762737101.html
(voor een laptop met waardevolle gegevens zou ik wel een iets duurdere kiezen...)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 9 september 2021 14:11:21 (44%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Hmja, zo'n brandbom uit China is ook een beetje discutabele oplossing.

Zeker in de uitvoering waarbij je vrolijk de universele stekker verkeerd om op de kabel kunt prikken.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 9 september 2021 14:12:24 (43%)

Op 9 september 2021 13:52:41 schreef Rapperder:
KlaasZ het moet dienen om een Laptop van een spanning te voorzien de laptop zelf is 16volt 3700ma en die adapter van 16 volt die heb ik niet maar wel verschillende adapters van 19 volt 3420ma en 4750ma daarom die spanning
verlaging

Aangezien laptops wisselende stroom vragen van de voeding kan het met eenvoudige weerstanden dus niet worden opgelost. De spanningsval is immers afhankelijk van de stroom.

Ik vermoed dat het plan om een bestaande adapter te modificeren meer nadelen heeft dan het verwerven van een 16V-adapter.

Arco

Special Member

Zeker in de uitvoering waarbij je vrolijk de universele stekker verkeerd om op de kabel kunt prikken.

Doe ik altijd een stukje krimpkous omheen, nooit meer los... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vaak zit er in de uitgang van zo'n laptopvoeding een weerstanddeler met een tl431 spanningsreferentie en een optocoupler om het naar het primaire deel terug te koppelen. Ik zou die spanningsdeler herberekenen.
Wanneer je op die manier de spanning hoger maakt willen er wel een componenten die kritisch berekend zijn gaan roken maar een paar V lager lijkt me geen probleem.

Die voedingen zitten altijd dichtgelijmd maar tussen de bankschroef kraak je ze heel snel open. :-)

reading can seriously damage your ignorance

voor een laptop mag je die weerstanden al vergeten.
als je een 1ohm weerstand neem, zal die bij 3,5A ongeveer 3,5V spanningsval veroorzaken, en dan heb je 15,5V over.
maar bij 1A (laptop uit) zal die weerstand maar 1V spanningsval geven en krijgt de laptop 18V.

koop gewoon de correcte adapter voor die laptop.
het enige 'makkelijke' is de adapter open doen, zijn terugkoppelnetwerk gaan zoeken en daar de 2 weerstanden aanpassen zodat je die op 16V krijgt. dat lukt aardig als je wat kennis hebt van schakelende voedingen en hierbij het schema gaat herkennen.
voor een leek.... begin er niet aan. in zo een schakelende voeding zit er 300V DC die je een aardige rammeling kan geven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken