MK3870 MCU

EgbertG

Golden Member

Ik ben bezig een van mn favoriete Philips tuners uit de jaren 80
te repareren. 22ah160

De microprocessor lijkt aardig "dood" te zijn. Het is een MK3870
en ik heb wat zitten googlen.

Wat ik begrepen heb is dat deze geleverd worden met een niet te
veranderen ROM inhoud.

Dat betekent dus dat ik wel of juist niet elke andere beschikbare
MK3870 op die plek kan proberen?

fatbeard

Honourable Member

De ROM van die processoren is 'meegebakken': het is een van de vele maskers die gebruikt zijn tijdens de productie. Meestal staat er een (hele ris aan) extra nummer(s) op de chip, die identificatie 'van buitenaf' mogelijk maken.
De kans dat een andere willekeurige MK3870 dezelfde ROM inhoud heeft is nagenoeg nul...
Los daarvan, MOSTEK heeft een probleem gehad met mask-ROMs: de zogenaamde ROM- of bitrot. Na verloop van (veel) tijd vielen er gewoon bitjes om...

ALS je de originele inhoud kunt achterhalen en in een EEPROM schieten kun je misschien nog de MK38P70 (de piggyback uitvoering) proberen, maar die schijnt van unobtanium gemaakt te zijn.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EgbertG

Golden Member

Hmmm ..... ik was al bang voor dit antwoord!
Toch bedankt voor de duidelijkheid nu.

Zal eens googlen of er vintage audio liefhebbers zijn geweest
die dit hebben uitgelezen.

mel

Golden Member

Meestal zit er een pin op die de cpu toestaat om externe rom te gebruiken,dan zou je een eprom kunnen toepassen. Maar ik ken de datasheet niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

deze CPU lijkt niks meer te doen .... alle IO signalen zijn of laag of hoog, maar in ieder geval staan stil.

Reset wordt keurig weer hoog.

De klok op pin2 voldoet niet aan TTL levels ... zou dat moeten?

Zonder (link naar) het datasheet valt daar door ons niets over te zeggen. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
EgbertG

Golden Member

http://nice.kaze.com/MK3870.pdf

Er wordt ingekoppeld via 39 pf ... dus dat zal geen TTL zijn.
Op pin 1 van CPU ( external clock input ) zie ik een 1v pp zaagtand,
daar had ik dan eigenlijk wat meer body verwacht.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 9 september 2021 12:34:55 (77%)

fatbeard

Honourable Member

De klok op pin2 voldoet niet aan TTL levels ... zou dat moeten?

Dat hangt van het circuit af.
Voor de geïnteresseerden: de (volledige!) datasheet staat hier: "http://www.bitsavers.org/components/mostek/f8/1978_3870_F8_Microcomput…".
De link die EgbertG opgeeft is de (veel vaker te vinden) ingekorte versie, daar staan bijv. de DC specs niet in...

[edit] Het duurde even om de link correct te plaatsen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Je zou in ieder geval een goede klok moeten hebben,,Xtal of extern?En @fatbeard, die link doet het niet(bij mij)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hieronder de DC specificaties voor de klok ingang(en) van de 3870:

Zolang het signaal op de klok ingang bij hoog boven de 2.4V uit komt en bij laag onder de 0.6V dan zou de 8370 moeten lopen...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
EgbertG

Golden Member

Nou ... dat is niet het geval!

Volgende stap is dus 4Mhz vanaf externe bron aanleggen op de EXT input.
Ben erg benieuwd!

Wordt vervolgd

maartenbakker

Golden Member

Zoek ook even of er niks over geschreven is op mfbfreaks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EgbertG

Golden Member

Da's een leuke Maarten:

Hello, I would like to share with you this my little design, done to build a replacement for the MK3870 processor of the tuner 22AH106 / 22AH107, and the 22AH799 receiver. It's based on an Arduino Nano board, available for few Euro, and a little bit of manual work. It emulates as closely ...

Mja, het kan: een Arduino gebruiken om een MCU te emuleren. Persoonlijk vind ik het absurde overkill: je gaat een MCU (die je in principe door een willekeurige andere MCU kunt vervangen, omdat je tóch de software zelf moet (her)schrijven) vervangen door een MCU die eerst een heel OS moet opstarten. :X

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
joopv

Golden Member

Op 9 september 2021 12:18:15 schreef EgbertG:
deze CPU lijkt niks meer te doen .... alle IO signalen zijn of laag of hoog, maar in ieder geval staan stil.

Reset wordt keurig weer hoog.

De klok op pin2 voldoet niet aan TTL levels ... zou dat moeten?

Hoe meet je dat?

Om een blok van 4MHz te kunnen beoordelen moet je toch wel minstens 50 tot 100 MHz bandbreedte scoop hebben.

Sine

Moderator

Op 9 september 2021 14:46:49 schreef MNM(tm):
Mja, het kan: een Arduino gebruiken om een MCU te emuleren. Persoonlijk vind ik het absurde overkill: je gaat een MCU (die je in principe door een willekeurige andere MCU kunt vervangen, omdat je tóch de software zelf moet (her)schrijven) vervangen door een MCU die eerst een heel OS moet opstarten. :X

Eeeh,

Een arduino is een uC (ATmega328P)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 september 2021 14:46:49 schreef MNM(tm):
Mja, het kan: een Arduino gebruiken om een MCU te emuleren. Persoonlijk vind ik het absurde overkill: je gaat een MCU (die je in principe door een willekeurige andere MCU kunt vervangen, omdat je tóch de software zelf moet (her)schrijven) vervangen door een MCU die eerst een heel OS moet opstarten. :X

Ik denk dat je de klus van een andere MCU programmeren en aanpassen tamelijk onderschat. Een Arduino is daar qua hardware geen centje overkill voor en qua programmering zeer aanpasbaar.

Het is niet alsof je er een multiple core ARM of x86 in dropt ofzo... Dat zou overkill wezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

vervangen door een MCU die eerst een heel OS moet opstarten.

Ben je niet in de war met een rPi ?
Een Arduino is niet meer dan een processor met RS232 interface en een bootloader.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 september 2021 16:22:27 schreef bprosman:
[...]
Ben je niet in de war met een rPi ?
Een Arduino is niet meer dan een processor met RS232 interface en een bootloader.

Inderdaad. Mea culpa. |:(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
fatbeard

Honourable Member

Bedenk wel dat een 'gewone' scoopprobe een aanzienlijke capacitieve belasting vormt.
Zo meet ik hier op mijn R&S HZ350 10x probes 13.5 pF, dat gaat een 1:3.9 spanningsdeler vormen met 39pF.
En dan is 1Vpp ineens helemaal niet zo slecht...

Weet niet alleen wàt je meet, maar ook hóe :7 .

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EgbertG

Golden Member

Ik moet bekennen dat ik niet aan de capaciteit van de probe heb gedacht!

Wat ik wel zag is dat het DC level van die betreffende pin 1 en ook pin 2
ergens rond de 4 volt zit. Gemeten met scope 1:10 en verder voldoende
bandbreedte.

De levels worden nooit gehaald dus.

EgbertG

Golden Member

Heb prachtig - aan de eisen voldoend - signaal toegevoegd aan de klok input(s), maar helaas ....
de CPU is gewoon defect.

Jammer.... gaat me ook weer te ver om daar weken verder aan te
werken - 1001 andere projecten.

joopv

Golden Member

Zit in een socket zie ik. Heb je hem al een keer er uit gehaald en terug gezet?