STK3102-IV: nog betrouwbare bronnen of gewoon niet doen?

Hallo,
Ik heb hier een Marantz PM-80 waar ik 15 jaar geleden al de STK3102-IV in vervangen had, en die module heeft het ook nu weer begeven.

De vraag is of er na al die jaren nog goede exemplaren in omloop zijn. Die Chinese gevallen van 6 of 8 euro op eBay zullen sowieso nep zijn, maar ze worden ook 'refurbished' aangeboden voor meerdere tientjes. Echter ook die worden voor zover ik kan zien afgeraden. Ik vraag me trouwens ook af hoe dat 'refurbishen' dan in zijn werk gaat, want ik begrijp dat het gaat om dikkefilmtechniek en silicium-dies met de bonddraden direct aan het substraat, dus toch bepaald niet iets wat nog vrij eenvoudig te herstellen/vernieuwen is.

Als iemand nog een betrouwbare leverancier kan noemen zou dat mooi zijn, maar ik ben ook tevreden met zeg maar definitieve afraders, dan weet ik waar ik aan toe ben :-)

Alvast dank!

Op 8 september 2021 17:43:02 schreef Richard Rasker:
..maar ze worden ook 'refurbished' aangeboden voor meerdere tientjes. Echter ook die worden voor zover ik kan zien afgeraden. Ik vraag me trouwens ook af hoe dat 'refurbishen' dan in zijn werk gaat, want ik begrijp dat het gaat om dikkefilmtechniek en silicium-dies met de bonddraden direct aan het substraat, dus toch bepaald niet iets wat nog vrij eenvoudig te herstellen/vernieuwen is.

Je haalt de STK3102-IV uit een afgedankte maar werkende versterker. Verwijderde printplaat met betreffende IC op een houtvuur leggen. Dan IC met een (waterpomp)tang van de print rukken. Dan alle soldeerresten van de pootjes verwijderen, alle pootjes netjes uitrichten, koelpasta van het IC wegpoetsen en dan met autowas IC glimmend poetsen. Dat is 'refurbishen'. Misschien testen de Chinezen het opgepoetste refurbished IC nog in een IC-voetje in een afgedankte versterker.

Het is een eenvoudige verschilversterker en VAS, uitgevoerd in losse transistoren. Als ik rondzoek lijken er mensen te zijn die zelf vervangers maken of de module repareren (mijn Duits is niet zo geweldig).

ik meen dat technics dat model trap ook gebruikte in diverse lichtere eind 80's en begin 90's versterkers. check je voeding spanningen ook maar, vaak gaan die stk stuk omdat de voeding over t randje van de specs is vanwege de hogere netspanning tegenwoordig. versterker op 240V zetten als het mogelijk is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou de STK3152 nemen en goed extra koelen, en het werkt voor langere tijd. Type IV kun je nergens krijgen, II en III wel. werkt allemaal.

Op 9 september 2021 10:52:38 schreef nijhuisr:
Ik zou de STK3152 nemen en goed extra koelen, en het werkt voor langere tijd. Type IV kun je nergens krijgen, II en III wel. werkt allemaal.

Ik begrijp dat die II en III lagere spanningen kunnen hebben dan de IV, dus dat lijkt me in dit geval minder verstandig. (Ik meet iets van +/-60 volt.)

Maar die STK3152 is inderdaad wel een goed idee, gelijk maar besteld bij een elektrozaak hier in NL, dan kan ik hopelijk weer minstens 10 jaar voort.

Dank, ook aan alle andere reageerders!