Dunne buskabel

Hoi,

Weet er iemand waar ik een kabel met 2 shielded aders van 0.5mm² of max 0.8mm² kan verkrijgen?

De typische KNX kabel is te dik (deze heeft 4x0.8mm²) om door een bestaande leiding te trekken, dus ik zoek zo'n dun mogelijke kabel die toch min. 0.5mm² diameter heeft. Aangezien deze in een bestaande buis met stroomkabels gaat lopen, liefst ook shielded.

Ik heb wel iets gevonden, maar enkel op rol van 305m :P

Volgens mij mogen draden van een netspanningsinstallatie niet samen in een buis met kabels voor laagspanning etc, dus ook geen belleidingen, audiokabels en dergelijke.

Mss eens kijken naar:

SVV2X0,8
JUMP2X0,5B/R
LIHH2X0,5-0Z
LIHCH2X0,5-0Z
FEP2X0,5
TT02X0,5KCA
JJ02X0,5T

ik zou ook niet aanbevelen om knx door een buis met 230V te trekken. normaal werkt wandkabel 2x0,8mm2 ook prima, maar dan wel shielded nemen hier en nog liever gewoon niet doen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Neen het mag niet, maar worst case scenario ... werkt mijn signaalkabel niet goed. Ik denk toch dat een shielded kabel zijn werk wel zal doen. Zo'n zware belasting hangt daar nu ook niet aan (2 led lampjes)

Ik zie helaas geen andere manier om daar knx te krijgen ... of ik moet wireless gaan.

Op 8 september 2021 20:12:55 schreef Eendraadschema:
Mss eens kijken naar:

SVV2X0,8
JUMP2X0,5B/R
LIHH2X0,5-0Z
LIHCH2X0,5-0Z
FEP2X0,5
TT02X0,5KCA
JJ02X0,5T

Thx. Maar wat is dat allemaal :)
Ik kan niet alles terugvinden op google ... en kan ook niet direct een shielded 2 pair vinden ?

worst case krijg je 230V op je knx omdat er ooit 2 draden in de buis in elkaar getwist zijn. scherp koperdraadje prikt door de mantel van de knx en hoppa..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Dat zijn de namen van verschillende kabeltype's. Maar er is meerdere keren aangegeven dat je het beter niet bij de 230V bedrading in de zelfde buis moet trekken en dat is niet voor niets.

Op 9 september 2021 08:39:17 schreef spacekiek:
Ik zie helaas geen andere manier om daar knx te krijgen ... of ik moet wireless gaan.

Ik ken wel een andere manier, die heet hakken en breken en weer dicht maken.
Ik begrijp dat veel mensen opzien tegen bouwkundige activiteiten, maar dat is vaak de enige manier om iets voor elkaar te krijgen.

:
Ik ken wel een andere manier, die heet hakken en breken en weer dicht maken.
Ik begrijp dat veel mensen opzien tegen bouwkundige activiteiten, maar dat is vaak de enige manier om iets voor elkaar te krijgen.

Ja ok je hebt gelijk. Maar in dit geval is het echt geen optie, het is het gewoon niet waard voor 2 led lampjes. Dan kies ik liever voor KNX RF.

Trouwens, de kans dat ik een XVB kabel doorprik met een signaalkabel door te trekken, lijkt me ook zeer klein. Enfin, zeg nooit nooit ...

En wat als ik nu de led driver in de kast hang, dan stuur ik 24V over de xvb 3g2.5 met een extra signaalkabel erbij ? Dan is shielded zelfs niet nodig, want is gelijkstroom ?

Lambiek

Special Member

Je neemt de adviezen ook niet echt serieus hè, het mag gewoon niet klaar.

Er mogen geen twee verschillende spanningen in één buis.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 september 2021 09:02:42 schreef spacekiek:
.....het is het gewoon niet waard voor 2 led lampjes.

In dat geval kun je ook er voor kiezen om die 2 lampjes ter plekke te schakelen.

er zit kabel in die pijp? dan zal iets erbij trekken zeker niet makkelijk gaan. pijp moet dan recht zijn anders zit de kabel al te klem. tenzij het duimse buis is natuurlijk..

maar als die kabel alleen naar 2 lampjes gaat, kun je toch ook schakelen waar de kabel vertrekt? losse actoren verstoppen achter verlichting en wcd's is ook frotwerk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bon ja, het mag blijkbaar niet, dus zal het maar niet doen. 'k Vind trouwens toch niet echt een dunne 'shielded' signaalkabel. Al snap ik nog steeds het risico niet echt. Zeker in het laatste scenario als ik 24VDC zou sturen over die kabel voor de leds ... en daarnaast een KNX kabel zou zitten van 30VDC.

Het zal wat meer kosten voor de RF, maar idd perfect te doen. Heb zelfs al een DALI/RF actor gevonden, dus komt goed ;)

benleentje

Golden Member

Op 9 september 2021 09:15:09 schreef Lambiek:
Je neemt de adviezen ook niet echt serieus hè, het mag gewoon niet klaar.

Er mogen geen twee verschillende spanningen in één buis.

Dat is maar voor de helft 1/3 waar. ;).

Als er in een buis stugge enkel geïsoleerde VD-draad zit (enkele ader) dan mag daar geen andere draad van een andere spanning of een andere groep in, elke groep apart. Deze buizen moeten gesloten zijn aangelegd vanuit de groepenkast en er kan dus ook niets anders bij. Deze buizen zijn dus apart voor elke eindgroep en vallen direct onder de NEN1010. Door de beperkte ruimte in de buizen en de stugge draad magen er niet te veel aders in en dus ook zeker geen andere kabels.

Als het om buis gaat waar meer aderige kabels in zitten en voor een eigen spanning dan mag dat wel.

Als het om buis gaat die van een eigen schakelkast komt dat mogen er ook andere spanningen in de buis mits deze allemaal direct vanuit de schakelkast komen en daar uit te schakelen zijn, dus geen door lussen. Deze buis vanuit de schakel kast behoort dan niet meer tot een directe eindgroep van de meter kast en heeft dat zijn eigen functie. In deze buis dan geen stug VD-draad maar beter gewoon soepel draad. Ook mogen de 230V voerende draden dunner dan 2,5mm2 mits er in de schakelkast daarvoor een geschikte beveiliging is geplaatst. Met bv een 2A automaat mag je gewoon 0.75mm2 gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ts zegt dat er kabel door de buis loopt, dat is dus dubbel geisoleerd en mag je ook al veel meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

ja TS zegt wel kabels maar veel leken gebruiken dat ook voor losse stroomdraden. Dus wat TS precies bedoelt is mij nog niet duidelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Geheel offtopic, maar ik kwam pas dit tegen:
https://www.netwerkproducten.com/service/glasvezel-netwerk-pof/

Wat dan dus -indien legaal- een soort uitzondering zou gaan vormen.

Op 9 september 2021 18:22:53 schreef benleentje:
ja TS zegt wel kabels maar veel leken gebruiken dat ook voor losse stroomdraden. Dus wat TS precies bedoelt is mij nog niet duidelijk.

Het is XVB in een preflex, alleen heb ik wat dikkere preflex en wat meer ruimte dan in deze afbeelding :

https://cdn.webshopapp.com/shops/22724/files/25945565/preflex-flexibele-buis-met-xvb-3g15-rol-100m.jpg

Dus qua isolatie maak ik me echt geen zorgen.

Op 9 september 2021 18:33:34 schreef Aart:
Geheel offtopic, maar ik kwam pas dit tegen:
https://www.netwerkproducten.com/service/glasvezel-netwerk-pof/

Nice! Wist niet dat dit bestond. En idd qua interferentie moet je dan zeker geen zorgen maken :-)

Op 9 september 2021 21:17:03 schreef spacekiek:
Het is XVB in een preflex, alleen heb ik wat dikkere preflex en wat meer ruimte dan in deze afbeelding :

Dat maakt het verschil. Doordat de aders samen in een kabelmantel zitten zijn ze dubbel geïsoleerd en dan mag je er wel een ander kabeltje bij steken. Mits er ruimte is en je de zaak er door krijgt.
En ja, een afgeschermde signaalkabel is vanzelf dikker dan een niet afgeschermde.

dan heb je dus ymvk in een 19mm flexbuis, dat zal niet makkelijk gaan worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

1 kabel in een al reeds bestaande flex trekken is een ramp, soms onmogelijk omdat flex vaak de neiging heeft om te knikken of plat gedrukt te worden. Zeker met voor-bedraade flex word wild omgesprongen en de kans dat het dicht is en de kabel vast zit is een stuk groter.

2de kabel erbij trekken is onmogelijk. De oude kabel moet er eerst uit dan samen erdoor trekken. Als de kabel er dan uit is zou ik gewoon soepel VMVL o.i.d. erin trekken dat is een stuk dunner echter allen niet direct te monteren op schakelmateriaal. Maar via een las en een stukje massief VD-draad lukt dat weer wel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 september 2021 17:34:33 schreef buzzy:
Volgens mij mogen draden van een netspanningsinstallatie niet samen in een buis met kabels voor laagspanning etc, dus ook geen belleidingen, audiokabels en dergelijke.

Ja precies.

Op 9 september 2021 08:39:17 schreef spacekiek:
Neen het mag niet, maar worst case scenario ... werkt mijn signaalkabel niet goed.

Nee, dat niet het worst kees scenario.

Waar het om gaat is de kabel isolatie. Die andere kabels hebben geen isolatie die geschikt is voor 230Vac, waardoor er 230VAc, op de laagspanninskabel kan komen staan.

Wat die glasvezel betreft, die geleiden geen elektriciteit :)

Er zijn wel laagspannings kabels die bij de 230VAc in de buis mogen. Deze hebben een dikkere plastic isolatie, en zijn vaak/soms ook fel oranje van kleur.

benleentje

Golden Member

Volgens mij mag het gewoon niet om dat de buis een gesloten buis systeem is wat enkel tot 1 specifieke eindgroept toebehoort.

Waar het om gaat is de kabel isolatie. Die andere kabels hebben geen isolatie die geschikt is voor 230Vac,

Zolang kabels, naast kabels liggen maakt dat niet uit, een kabel is minstens dubbel isoleert en dan mag elke kabel wel naast elkaar.

Maar als kabels naast losse aders liggen is het een ander verhaal maar dat valt onder de machine richtlijn en vandaar dat ik ook aangaf dat als je een schakelkast bouwt er dingen veranderen, maar dan moet je jezelf aan de machine norm houden en ook aan de NEN1010. Maar ook in machines zie ik soms ook gewoon UTP en losse aders samen in een kabelgootje zitten en UTP heeft volgens mij geen isolatie voor 230V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.