akai aa-V25L produceert normale warmte?

Beste , hier een akai aa-V25L receiver staan (ja ik weet het is een oudje) na defect voeding elko's C345, C346 (lekken) vervangen en weerstand R340 (verbrand)vervangen. Versterker functioneert weer maar Q312 wordt heet en kun je net vast pakken. Q311 daarin tegen wordt echt heet verbrand je vinger eraan. Nu weet ik dat zij flink wat spanning moeten verstoken van +/-39volt naar schat +/-15 volt maar is dit verschil normaal? Eentje is dus voor de positive en de andere negatieve spanning. Is het toch slijtage van de spanningsregelaar?

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

die torren worden niet warm van alleen spanning verschil verstoken, maar van de lopende stroom in die 15V lijn. check dus of er niet iets meer stroom trekt als dat zou mogen. en vergeet de voeding niet, als je 235V netvoeding hebt, dan zet de amp op 240V als het kan, scheelt veel warmte in verstoken bij spanningsregelaars ed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je, zit helaas geen mogelijkheid op om primaire spanning aan te passen. In mijn ogen is Q312 normaal wat hitte betreft. hierbij een stukje schema maakt het wat makkelijker:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/aa-v25l%20voeding.jpg
Na controle blijkt de fout ergens op het sub pcb board 1403-501-0-92 te zitten want met aansluiten van dit board op de spanning loopt de temperatuur gelijk op in Q311. Verder onderzoek volgt.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Vanuit het sub pcb board wordt de 15v negatief en positief alleen doorgevoerd naar de phono voorversterker de ba15218. alle spannings waardes kloppen op de pootjes. bij losgekoppelde 15v positief bij weerstand R301 geen warmte probleem meer in Q311. IC toch defect? Iemand ervaring met ic, misschien berucht?
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/aa-v25l%20tuner%20boa…

Kan ik hem vervangen door NE5532 zonder problemen?

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Als de spanningen op IC 301 kloppen kan de fout hier niet zitten ,
want dan zou je na R301b nooit de juiste spanning kunnen meten.
Er moeten ook andere circuits van deze gestab.spanning gebruik
maken en hier zal de te hoge belasting optreden.
Nog even het schema goed nalopen,en meten waar de spanning van -15
naar beneden duikt.
succes And

De 15 volt negatief is niet het probleem, het is de 15 volt positief. Ik had alle resterende gebruikers van de 15 volt al losgekoppeld. Phono circuit is het enigste wat nog gevoed wordt door de + en - 15 volt. Tevens heb ik R301 los gekoppeld en niet R301b want deze is van de negatieve 15v. Haal ik deze los en laat R301 doorverbonden wordt Q311 heet. Niet als R301b is verbonden en R301 los. Elko's na weerstanden op de 14,7v ook al gecontroleerd.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Zat even op het verkeerde spoor.
De spanning vóór de serietr is in het pos.en neg. circuit ook verschillend.
Scheelt 1,3 V en als je er vanuitgaat dat de spanning voor R340 net zo hoog
is als neg.voor R343 dan wordt er in de serietor 3,4 Watt meer gedissipeerd.
Hieraan kun je zien dat de positieve +15V zwaarder belast wordt.
Er zal ergens in een circuit alleen van de +15V gebruik worden gemaakt.
Werkt het apparaat verder wel goed dan zit er waarschijnlijk geen fout in
het app.

HVinduction

Honourable Member

Probeer anders eens met een natte doek de torren aan te raken, als het sist dan worden de torren te heet en zullen ze snel doorslaan omdat de temperatuur dan ver boven de 100 graden zit, dan weet je zeker dat er iets niet in de haak is.
Transistors kunnen overigens in tegenstelling tot MOSFETS behoorlijk mishandeld worden voordat ze doorslaan en eventueel ploffen, door de negatieve temperatuurcoëfficient, een tor gaat namelijk bij een lagere emitter-basisspanning satureren bij een hogere temperatuur.

Ja het apparaat werkt voor de rest goed alleen heb ik het phono signaal nog niet geprobeerd met iets aan te sluiten. hij is altijd wel warm geworden maar het viel me nu op omdat de 2 elko's in de voeding ontploft waren bovenop en die zitten vlak langs Q311. Natuurlijk door de warmte, want na 5 minuten kun je vingers niet meer aan Q311 houden dus de elko's worden als het ware geroosterd.. Wat ik wel raar vindt ik heb het ic ba15218 even eruit gehaald (laatst ook iets meegemaakt met een toshiba input selector die gaf spanning door op de uitgang) maar zelfs dan wordt de boel warm. weerstand R301 los niets meer aan de hand. ga de elko van de output van de phono versterker nog eens loshalen misschien toch ergens een circuit richting selector ic. in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Zet voor R340 eens een weerstand van 33 Ohm in de plaats,dan zal ook de spanning welke aan Q311 wordt aangeboden lager zijn.
Zoveel spanning in een stabilisatie transistor wegwerken lijkt me
niet gezond,ook al omdat de netsp.ook minstens 4,5% hoger is
tegenwoordig.