Airco gebruiken als verwarming

Ik heb op zolder een mobiele airco staan, zo'n ding die lucht aanzuigt, warme lucht naar buiten blaast en koude lucht de kamer in. Zou iets van 3 kW moeten verbruiken.
Vanmiddag was per ongeluk de afvoerslang losgesloten, en het werd me een partij warm! En op het display van de airco stond dat het 37 gr. C was...

Als ik nu in de winter gewoon de slang afkoppel, dan heb ik toch gewoon een efficiente elektrische verwarming? Het enige verlies dat ik heb is de kinetische energie van de lucht (deze wordt eruit geblazen) - maar dat is maar heel weinig in Joules volgens mij. En daar tegenover staat weer dat vanwege de luchtbeweging de warmte goed wordt verdeeld in de ruimte.
Dan hoef ik geen kacheltje meer aan te schaffen voor in de winter!

maar een kacheltje is wel een heel stuk stiller en daar komt geen condenswater uit. je hebt wel een apparaat wat restwarmte geeft om koude lucht te maken, ofwel een deel is koud wat eruit komt. niet zo efficient dus. je hebt ook airco's die koelen en verwarmen, dat helpt wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe zo is restwarmte niet efficient? Het gaat hier om het verwarmen van een ruimte! :-)

Als er al condenswater wordt geproduceerd (dat is nog maar de vraag), dan betekent dat alleen nog maar extra warmteproductie!

de airco moet ook koude lucht afgeven om er aan de achterkant warme lucht uit te krijgen. normaal wordt het buitendeel koud en binnendeel warm als je gaat verwarmen met een warmtepomp. nu je beiden in 1 ruimte doet moet een deel van de warmte dus gebruikt worden om de koude weer te vereffenen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met de wet van behoud van energie in gedachten zie ik toch niet waar deze warmte anders moet blijven dan bij te dragen aan de verwarming van het apparaat en de ruimte. Waar blijft deze energie volgens jou?

als je de voorkant (koude lucht) via een slang naar buiten kan laten blazen, heb je idd een warmte pomp omgedraaid.

1kW aan energie erin, 3KW aan warmte eruit. hier wordt deze winter ook een mobiele warmtepomp bijgezet boven. wel eentje die van fabriek kan warmen en koelen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 september 2021 17:17:56 schreef fcapri:
als je de voorkant (koude lucht) via een slang naar buiten kan laten blazen, heb je idd een warmte pomp omgedraaid.

1kW aan energie erin, 3KW aan warmte eruit. hier wordt deze winter ook een mobiele warmtepomp bijgezet boven. wel eentje die van fabriek kan warmen en koelen

Ja, als ik de koude lucht naar buiten kan blazen, dan wordt het een stuk efficienter, goed idee.
Maar als ik en de inlaat en de uitlaat in dezelfde ruimte heb, blijft het 3kW aan electriciteit erin, 3 kW aan warmte eruit.

normaal wel. alleen heb je dus ook verbruik om het condenswater uit de lucht te halen. het water is dus verloren energie. daar moet je theoretisch dus weer energie in steken om het te verdampen.

maar duw die koude slang naar buiten, is dan gaat je efficientie zowat 60% omhoog (3KW energie erin, 9kW warmte eruit)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een mobiele airco die 3kW opneemt, die zijn er niet. die dingen doen niet meer als ~1000W doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik gebruik een airco op die manier (lucht recyclen) als ontvochtiger. Als je wilt verwarmen lijkt het me sowieso handig als je de koude lucht afvoert. In mijn geval zou het in de zomer veel te heet worden. In de winter blijkt een ventilatorkacheltje (volgens de hygrometer) net zo effectief in het ontvochtigen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat doet verwarmen van een ruimte nu eenmaal. kijk maar eens wat je aan water moet toevoegen om de luchtvochtigheid op zeg 50% te houden. dat zijn liters op een dag bij nieuwere huizen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met ventilatorkachel kan je niet ontvochtigen. Waar zie je daar water weglopen ?.

Op 9 september 2021 18:46:55 schreef Oduig:
Met ventilatorkachel kan je niet ontvochtigen. Waar zie je daar water weglopen ?.

zeker wel, ga je verwarmen droogt de lucht uit. een airco die verwarmt gaat buiten condenseren, bij ts loopt dat water er dus binnen uit gezien de warme lucht van de buitenslang ook het condensvocht bevat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

die mobile dingen zijn ongelofelijk inefficient, De lucht die je net verwarm/gekoeld hebt, word weer aangezogen en via de condensor naar buiten geblazen :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 september 2021 18:57:17 schreef Shiptronic:
die mobile dingen zijn ongelofelijk inefficient...

Bij koelen wel ja, maar de TS wil verwarmen :-) TS, ik denk dat je gelijk hebt. Nadeel: enorme herrie, slijtage aan de compressor. Vermogen van 3kW is waarschijnlijk het koelvermogen en niet het opgenomen elektrisch vermogen (ik weet zo gauw niet hoe ik dat moet interpreteren, maar 3kW zie ik wel vaker staan bij de specs).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 9 september 2021 19:07:19 schreef flipflop:
[...]
TS, ik denk dat je gelijk hebt.

Gelukkig is er iemand die me kan volgen! :-) Overigens was het meer een gedachtenexperiment dan een serieus plan ;-)

Over die 3 kW heb je gelijk: ik heb er wel eens een kWh-meter tussen gehad en het elektrisch verbruik zat tussen de 1,0 en 1,5 kW als ik het me goed herinner. Het koelvermogen is volgens de specificaties 12000 BTU/uur = 3500 W.

@facapri, over dat condenswater: verdampen van water kost energie, dus als je ongewenst waterdamp maakt kun je zeggen dat je energie 'verliest'. Maar bij maken van condenswater komt er energie 'vrij', dus daar wordt je echt niet slechter van als je doel is om de ruimte te verwarmen ;-)

Het condenswater kan weer in de stoomstrijkijzer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Op 9 september 2021 18:46:55 schreef Oduig:
Met ventilatorkachel kan je niet ontvochtigen. Waar zie je daar water weglopen ?.

Warme lucht neemt meer water op dan koude lucht, het water loopt dus niet weg maar slaat ook niet neer zoals het in koude lucht zou doen. De lucht met het water erin ontsnapt bovendien naar boven en naar buiten door kieren en spleten. Zonder enige ontvochting geeft de hygrometer tussen 75 en 90% aan. Met de airco in de zomer zit hij net iets boven de 60%, met de verwarming in de winter tussen de 60 en 70%.

De verwarming heeft in de winter bovendien het extra voordeel van een basale vorstbescherming van die vleugel van het pand. Ik heb uitgevonden dat verwarmen volstaat omdat de condensor bevroor en ik dus een combinatie van ventilatorkachel en airco wilde proberen. De airco bleek weinig toegevoegde waarde te hebben.

Overigens gebruik ik het condenswater wanneer beschikbaar om de wc door te spoelen. Strijkijzer zal inderdaad ook wel kunnen als ik netjes een schone emmer gebruik.

Op 9 september 2021 19:07:19 schreef flipflop:
[...]
Bij koelen wel ja, maar de TS wil verwarmen :-) TS, ik denk dat je gelijk hebt. Nadeel: enorme herrie, slijtage aan de compressor. Vermogen van 3kW is waarschijnlijk het koelvermogen en niet het opgenomen elektrisch vermogen (ik weet zo gauw niet hoe ik dat moet interpreteren, maar 3kW zie ik wel vaker staan bij de specs).

Dat is inderdaad het koelvermogen. Het electrisch vermogen zit vaak ergens in de buurt van 1kW.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 september 2021 16:48:50 schreef Roland11:
Ik heb op zolder een mobiele airco staan, zo'n ding die lucht aanzuigt, warme lucht naar buiten blaast en koude lucht de kamer in. Zou iets van 3 kW moeten verbruiken.
Vanmiddag was per ongeluk de afvoerslang losgesloten, en het werd me een partij warm! En op het display van de airco stond dat het 37 gr. C was...

Als ik nu in de winter gewoon de slang afkoppel, dan heb ik toch gewoon een efficiente elektrische verwarming? Het enige verlies dat ik heb is de kinetische energie van de lucht (deze wordt eruit geblazen) - maar dat is maar heel weinig in Joules volgens mij. En daar tegenover staat weer dat vanwege de luchtbeweging de warmte goed wordt verdeeld in de ruimte.
Dan hoef ik geen kacheltje meer aan te schaffen voor in de winter!

Wat doe je in de winter met de koude lucht van de airco? Blaas je die naar buiten dan is je rendement meer dan 100%, tenminste als de temperatuur van de koude lucht lager is dan de buitentemperatuur. Alle koude lucht die je naar buiten blaast wordt vervangen door verse koude buitenlucht. Blaas je niets naar buiten dan is je rendement 100%. Komt er condenswater vrij, dan levert dat extra warmte in je ruimte en is het rendement iets hoger dan 100%. Je lucht is dan wel droger, dus de ruimte voelt wel frisser aan. De gevoelstemperatuur wordt dus lager, ergo geen of nauwelijks rendementswinst.

Het enige verlies dat ik heb is de kinetische energie van de lucht (deze wordt eruit geblazen) - maar dat is maar heel weinig in Joules volgens mij.

Sowieso is dat geen verlies. De bewegende lucht (storm) wordt in dezelfde ruimte omgezet in warmte en leidt vanzelf tot een windstilte.

Op 9 september 2021 18:56:59 schreef testman:
[...]

zeker wel, ..

Doe maar iets aan je natuurkunde. Je krijgt nu een onvoldoende.

Op 9 september 2021 20:08:21 schreef ohm pi:
[...]Alle koude lucht die je naar buiten blaast wordt vervangen door verse koude buitenlucht. Blaas je niets naar buiten dan is je rendement 100%.

Precies, dat laatste bedoelde ik.

[...]Sowieso is dat geen verlies. De bewegende lucht (storm) wordt in dezelfde ruimte omgezet in warmte en leidt vanzelf tot een windstilte.

Daar heb je helemaal gelijk in, 1 punt aftrek voor mij.

[...]Doe maar iets aan je natuurkunde. Je krijgt nu een onvoldoende.

Met 1 punt aftrek zit ik toch nog op een 9 of minstens een 8 volgens mij, de meeste onwaarheden in dit draadje zijn niet van mij afkomstig ;-)

zeker wel, ga je verwarmen droogt de lucht uit. een airco die verwarmt gaat buiten condenseren, bij ts loopt dat water er dus binnen uit gezien de warme lucht van de buitenslang ook het condenswater bevat.

Relatief vochtgehalte gaat omlaag maar absoluut blijft dat gelijk.
En het verbruik van TS zal zowat opgenomen vermogen van compressor en ventilatortjes zijn min het rendement van die dingen en ook latente warmte van het gecondenseerde water op voorwaarde dat verdamper niet dicht vriest.

eigenlijk zou je de ventilator die de koude wind in de ruimte blaast, ook lucht van buiten moeten laten aanzuigen, door het koelelement en dan weer naar buiten.

vind dan eigenlijk de amerikaanse raam airco's beter ontworpen dan onze mobiele units. koude deel buiten, warme deel binnen (of omgekeerd in de zomer)
https://www.cnet.com/a/img/lWcjj-1TRFwtbaE42zsPmgGNsqc=/1200x630/2021/03/01/bc5d9dfe-d637-41e8-8e21-1daa8a807533/gettyimages-185001395.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 september 2021 19:49:24 schreef maartenbakker:
[...]Warme lucht neemt meer water op dan koude lucht, het water loopt dus niet weg maar slaat ook niet neer zoals het in koude lucht zou doen. De lucht met het water erin ontsnapt bovendien naar boven en naar buiten door kieren en spleten. Zonder enige ontvochting geeft de hygrometer tussen 75 en 90% aan. Met de airco in de zomer zit hij net iets boven de 60%, met de verwarming in de winter tussen de 60 en 70%.

De verwarming heeft in de winter bovendien het extra voordeel van een basale vorstbescherming van die vleugel van het pand. Ik heb uitgevonden dat verwarmen volstaat omdat de condensor bevroor en ik dus een combinatie van ventilatorkachel en airco wilde proberen. De airco bleek weinig toegevoegde waarde te hebben.

Overigens gebruik ik het condenswater wanneer beschikbaar om de wc door te spoelen. Strijkijzer zal inderdaad ook wel kunnen als ik netjes een schone emmer gebruik.

[...]Dat is inderdaad het koelvermogen. Het electrisch vermogen zit vaak ergens in de buurt van 1kW.

de buitenunit ( bij verwarmen de verdamper ) vriest idd dicht na een tijdje en/of hogere luchtvochtigheid buiten maar dat meet een goede airco en zal dan stoppen met verwarmen en gaan koelen, de buitenunit wordt dan warm en ontdooit meteen weer.

amerikaanse AC zijn echt niet beter als de onze, punt 1 hebben ze daar erg veel schuiframen en daarom dit ontwerp, wat overigens uit 1950 oid stamt. plus je kunt het ding alleen in een open raam steken waar je de monoblok mobiele units van hier met een slang van 100mm naar buiten overal kunt gebruiken.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 september 2021 20:50:31 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 september 2021 17:31:22 schreef Roland11:
[...]
Ja, als ik de koude lucht naar buiten kan blazen, dan wordt het een stuk efficienter, goed idee.
Maar als ik en de inlaat en de uitlaat in dezelfde ruimte heb, blijft het 3kW aan electriciteit erin, 3 kW aan warmte eruit.

Dus dat doet het even efficient als een 3kW elektrisch kacheltje.

Als je de koude lucht naar buiten blaast... Dan moet je ook de lucht die ie kouder maakt van buiten halen. Anders zuigt ie die toch door alle kieren en gaten van buiten naar binnen. Dan zuigt ie zeg een kuub aan 21graden lucht uit je kamer, koelt dat tot 10 graden en blaast het naar buiten waar het nul graden is. Maar die kuub lucht moet ook aangevuld worden, dus dan zuig je een kuub nul graden lucht naar binnen door kieren romdom het huis. Dan verlies je alleen maar door de boel naar buiten te blazen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/