zou een humax werken op glasvezel ?

Misschien weet iemand het hier.
Wij krijgen glasvezel en ik heb hier een aanbod van Caiwai.
Daar zit van alles in alleen (voor zover ik kan zien) heeft de "ontvanger" geen display.
Mijn oude Humax (was van ziggo is nu van mij) heeft dat wel, ik kan daar mooi op zien op welk radio station ik zit zonder dat ik daarvoor de tv aan hoef te zetten.
Ik vind dat erg prettig.
Ik heb geen idee hoe het zit met de digitale standaard van glasvezel maar ik zou het liefst mijn Humax willen kunnen blijven gebruiken.
Weet iemand of dat kan?
Of ik die Humax kan instellen op de poorten van Caiway?
De bij geleverde ontvanger wil ik dan in de slaap kamer gebruiken.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

vraag is hoe werkt de tv ontvanger van caiway? coax of utp? de laatste kun je dan wel vergeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik hier heb van kpn/reggefiber (ook tmobile, caiway, youfone, online etc zitten op reggefiber).
Fiber komt binnen, doosje maakt er 1Gbps UTP van, 1000BaseT RJ45.
Die steek je in het 'WAN' poortje van de kpn box, voorheen Experia.
Dat doosje logt in met een PPP verbinding en heeft 4 poortjes en wifi.

Met behulp van een switch kan je er 6 tvdoosjes op aansluiten... maar die lijken behoorlijk gecontroleerd, aanmelden, abonneenummer.. invoeren etc.. ik kreeg er 2 maar tegenwoordig zie je overal €5 per maand per extra tv doosje.

Ik zou inzetten op een raspberry met display, een oude tablet/mobiel. Zo'n streamkastje of Google assistent speaker (met line out). Dan ben je het meest flexibel.

Op 9 september 2021 21:00:25 schreef K7Jz:
Wat ik hier heb van kpn/reggefiber (ook tmobile, caiway, youfone, online etc zitten op reggefiber).
Fiber komt binnen, doosje maakt er 1Gbps UTP van, 1000BaseT RJ45.
Die steek je in het 'WAN' poortje van de kpn box, voorheen Experia.
Dat doosje logt in met een PPP verbinding en heeft 4 poortjes en wifi.

Met behulp van een switch kan je er 6 tvdoosjes op aansluiten... maar die lijken behoorlijk gecontroleerd, aanmelden, abonneenummer.. invoeren etc.. ik kreeg er 2 maar tegenwoordig zie je overal €5 per maand per extra tv doosje.

Ik zou inzetten op een raspberry met display, een oude tablet/mobiel. Zo'n streamkastje of Google assistent speaker (met line out). Dan ben je het meest flexibel.

op mp een extra tv kastje scoren, code van de andere ontvanger nemen je kunt er 5 met 1 code gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 september 2021 21:03:23 schreef testman:
[...]

op mp een extra tv kastje scoren, code van de andere ontvanger nemen je kunt er 5 met 1 code gebruiken..

Ah top!

maartenbakker

Golden Member

Of het werkt, hangt ervan af of er ergens een DVB-C signaal op de glasvezel staat. Bij de betere leveranciers wilde dat nog wel eens het geval zijn, maar KPN heeft nogal de neiging om alle handige features de nek om te draaien als ze er op een of andere manier iets over te zeggen hebben.

KPN is groot voorstander van het lompe IPTV systeem, dus als er uit je aansluitdoosje van de glasvezel geen coax komt maar alleen ethernet, dan weet je genoeg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als er DVB-C is dan kan het, maar dat wordt bij steeds meer partijen afgebroken.

Dat is handig voor de gebruiker, maar ja, dat past niet in het $$$ model. Met IPTV kun je zien wat de klant kijkt, rapporteren, dingen blokkeren, verdienen aan een cloud model, verdienen aan boxen verhuren, gepersonaliseerde reclame pushen.

Er zijn nog wel wat providers die DVB-C aanbieden, maar dat zijn vaak de providers die maar in een beperkt aantal plaatsen/gebieden levert.

(Vnl op het oude Reggefiber netwerk en op GlasvezelBuitenaf)

Wel zie je op campings vaak DVB-C of DVB-T, maar heel veel TV's hebben dat al ingebouwd, dus een Humax voegt weinig toe, tenzij het om een hele oude TV gaat, of je bv een Humax met opname mogelijkheden hebt.

Sine

Moderator

Op 10 september 2021 00:28:25 schreef maartenbakker:

KPN is groot voorstander van het lompe IPTV systeem, dus als er uit je aansluitdoosje van de glasvezel geen coax komt maar alleen ethernet, dan weet je genoeg.

Niet alleen KPN, behalve een ziggo gaat alles naar IP

maartenbakker

Golden Member

Op 10 september 2021 10:48:30 schreef Sine:
[...]

Niet alleen KPN, behalve een ziggo gaat alles naar IP

Zijn er dan meer dan KPN en Ziggo? Let wel, ik heb het over alles dat KPN aanraakt, alsof het een soort vloek is.

En ja, DVB-C is voor mij inderdaad een reden om zaken te doen met Ziggo, maar ik zit voor 1 locatie wel nog een beetje op glas te wachten.... Ben benieuwd welke partij daar wat gaat leveren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ziggo levert idd nog gewoon DVB-C, maar een aantal kleintjes ook.

Volgens mij Jonazz, en ik meen dat Plinq ook in een aantal gebieden dat verzorgt, en een paar lokale providers

Verder houd het wel een beetje op, iig op de consumenten gerichtte providers.

Ik weet dat op de Veluwe het ook bv leverbaar is voor campings/hotels enz (DVB-C + Analoge TV/Radio).

RAAF12

Golden Member

Op 10 september 2021 11:28:37 schreef maartenbakker:
[...]
Zijn er dan meer dan KPN en Ziggo? Let wel, ik heb het over alles dat KPN aanraakt, alsof het een soort vloek is.

Ze leveren wel een hoge bitrate op de meeste (10?) NL zenders op glas, hoger dan het standaard DSL signaal. Ik snap de afkeer van KPN niet zo. T-Mobile heeft ook fiber in bepaalde delen van het land. Dat gaat over hun eigen netwerk. Andere aanbieders gebruiken het KPN netwerk. Ik heb hier zo'n jaar of tien Reggefiber liggen en een vijftal providers versleten wegens de instapkorting en weinig problemen gehad. Rotsvast TV signaal en Internet. UHD 3840 2160 50p zegt de TV als de box start maar dat is wat mogelijk is. Echte UHD werd alleen tijdens wat sportuitzendingen uit gezonden een 4k abo is niet aan mij besteed. Voor el cheapo 32 inch TV's is er ook nog HD Digitenne kijk je op een flink groter formaat scherm dan is een beter signaal gewenst. Dat is een heel groot verschil ik kijkbeleving als er tussen die twee bronnen geschakeld wordt.

Sine

Moderator

Op 10 september 2021 12:02:11 schreef DJSmiley:
Ziggo levert idd nog gewoon DVB-C, maar een aantal kleintjes ook.

Uiteraard, maar niet over glas, dat doet ziggo toch al niet richting consument.

maartenbakker

Golden Member

Nouja, Ziggo heeft vaak glas tot in de wijkkast liggen, dus dat is alvast iets. Alleen de laatste meters gaan over coax.

Op 10 september 2021 13:21:36 schreef RAAF12:
[...]

Ik snap de afkeer van KPN niet zo.

KPN voert het 'zo min mogelijk doen en zoveel mogelijk uitkleden voor een zo hoog mogelijke prijs en dan nog zeiken dat ze geen absoluut monopolie krijgen' op tot een niveau waar ik me niet prettig bij voel. Let wel, ik doe nog steeds zaken met ze als dat zo uitkomt, maar als dat niet hoefde, deed ik dat niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 11 september 2021 00:50:38 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 10 september 2021 00:28:25 schreef maartenbakker:
Of het werkt, hangt ervan af of er ergens een DVB-C signaal op de glasvezel staat. Bij de betere leveranciers wilde dat nog wel eens het geval zijn, maar KPN heeft nogal de neiging om alle handige features de nek om te draaien als ze er op een of andere manier iets over te zeggen hebben.

De vraag is ... voor wat voor verbinding wordt glasvezel aangelegd.
Is het een zuivere interverbinding met IPTV dan wordt daar geen DVB-C signaal opgezet. Het kan ook zo zijn dat glasvezel vanuit de wordt doorgetrokken en middels een docsis modem wordt opgezet naar IP In het laatste geval wordt wel DVB-C meegestuurd.

We krijgen glasvezel is dus een te vraag begrip. Het ligt eraan of e glasvezel er voor IP als transportmiddel of gaat er gewoon een gemultiplexed signaal overeen waarin ondermeer DVB-C wordt meegestuurd.

In geval van IP is een IPTV ontvanger een must. Als de HUMAX geen IPTV ondersteunt dan is het einde oefening.

Op 11 september 2021 00:49:56 schreef maartenbakker:
Nouja, Ziggo heeft vaak glas tot in de wijkkast liggen, dus dat is alvast iets. Alleen de laatste meters gaan over coax.
.

ik ben bij nieuwbouw wel tegengekomen dat er glasvezel lag en koper. ziggo zat ook op de glasvezel, je kreeg een converter in bruikleen die weer naar coax ging en je kon weer kijken op dvb-c. ook de modem ging via coax net als een normaal ziggo aop.

https://community.ziggo.nl/legacyfs/online/693b4723-44ff-41b4-8c45-979d5cdafb28.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer