Dot matrix printer print schuin en onleesbaar

hobby luke

Honourable Member

Uit de manual:
L'analyseur est équipé d'une horloge calendrier avec batterie au lithium à recharge automatique.
Er staat ook 4,6 volt op de print wanneer de batterij verwijderd is.

Arco

Special Member

Op 9 september 2021 16:49:27 schreef testman:
[...]

er staat op dat ie van 91 is..

Overgang was eind '90 dus kan dat implementatie van de wijziging wat tijd heeft gekost...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hobby luke

Honourable Member

Als er 4,6 volt op de print staat wanneer de batterij verwijderd is, dan moet het toch een (lithium) accu zijn of niet?

maartenbakker

Golden Member

Het zal wel een NiCd accu geweest zijn, vervanger is NiMH. Die worden opgeladen met een begrensde stroom, dus met aangesloten en werkende accu zal je iets van 1,2-1,4V maal het aantal cellen meten in plaats van de 4,6V openklemspanning.

Als je het folietje eraf snijd zie je hoeveel cellen het moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Het is slechts 1 cel:

Dan zou deze geschikt zijn?(die heb ik liggen):

fatbeard

Honourable Member

Met deze klemspanning zul je ofwel een 'echte' lithium accu of een 3-cel NiMh moeten toepassen.
Wat je toont is een enkele NiMh cel van 1.2V...

De 'open klemspanning' die je meet doet vermoeden dat een 3-cel NiMh het niet zo heel lang zal uithouden vanwege de sterke overlading.
In het verleden heb ik wel eens geëxperimenteerd met een zenerdiode parallel, maar de lekstroon daarvan zorgde voor een minder-dan-optimale batterijduur...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

De open klemspanning is volkomen nietszeggend als je niet weet wat voor stroombegrenzing erop zit. De accu klemt zelf de spanning af, de laadschakeling zorgt voor de stroom.

Of wat je eigenlijk moet weten: wat voor spanning de schakeling nodig heeft om het geheugen omhoog te houden / de klok te laten lopen.

Als het uiterlijk niet bedriegt, dan is 1,2V eigenlijk de enige realistische mogelijkheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Waarschijnlijk past deze er zo in: https://nl.rs-online.com/web/p/button-rechargeable-batteries/0422393/
Vroeger zag je die ronde NiCd celletjes heel vaak, maar nu niet meer.

Het zal wel NiCd zijn geweest, Li-Ion stond in 1991 nog in de kinderschoenen (de eerste oplaadbare commerciele Li-Ion was er pas in 1991...)

Dat je 4.6v meet kan kloppen, lader is meestal niet meer als een weerstand en een diode...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

... en dat betekent dat de laad-stroom als de 4.6V benaderd wordt heel rap afloopt naar nul. Daarom ben ik het niet eens met:

Op 9 september 2021 20:28:10 schreef fatbeard:
De 'open klemspanning' die je meet doet vermoeden dat een 3-cel NiMh het niet zo heel lang zal uithouden vanwege de sterke overlading.

Het zou heel goed kunnen. Dat de laadstroom-curve gewoon best aardig is voor een 3xNiMH.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby luke

Honourable Member

Ik heb de originele batterij een beetje "behandeld" en de combinatie " "Z2A35" met daaronder "353" komt tevoorschijn.

Volgens deze website:
https://www.finders.com.au/site-information/batery-conversion-tables/
zijn dit de geschikte vervangers 2/V40H, 2/V30R,2/V30H.
Een 2,4 volt accu zou dan geschikt zijn?

Kennelijk wordt er gepoogd iets te laden.

Nu kan je twee dingen doen.

1) Iets laadbaars aansluiten.

2) Gewoon met de juiste maatregelen iets niet-laadbaar gebruiken.

Maatregelen zouden zijn: een diode.

Dan moet je even de spanning weten van de originele cel Als dat 2.4V nominaal is, dan kan je overwegen om 2S NiMh te installeren.

Anderzijds, het kan ook dat de batterij voor wat spanning-stabilisatie zorgt. Er was een "gewilde" rekenmachine uit de jaren zestig die de spanning-stabilisatie van de accu gebruikte om aan 5V te komen. Dat werkt totdat je het ding 30 jaar niet gebruikt. Dan is de batterij kapot en gaat de elektronica kapot zodra je hem "even" aanzet: "Doet hij het nog?"

Verder kan je proberen om te kijken wat er omheen zit. Waar zit de RTC? Welke chip is het? ALs je dat weet, kan je met het datasheet beter beoordelen wat voor spanning toegestaan is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Zal je hem niet kunnen vervangen door een 5,5V supercap?
Je hebt wel wat minder capaciteit maar misschien voor de toepassing ruim voldoende.

maartenbakker

Golden Member

Als het omschakelen van bedrijfsmode naar geheugen/klok bewaren, spanningsafhankelijk is ga je de mist in met een supercap (of met een te hoge accuspanning in het algemeen). Ik zou er gewoon 1 cel inzetten zoals er zo te zien inzat, en even meten en testen of het allemaal goed gaat. Of even het laadcircuit reverse engineeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik vermoed dat dit het 'laadcircuit' is... ;) (1k geeft 2.2mA laadstroom, net mooi voor continuladen)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 10 september 2021 11:48:49 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Inderdaad. Maar zonder spanningsbegrenzing leeft een 2S NiCd (of NiMh) niet erg lang...
Heee, daar heb je die arabier van frans-ierse komaf weer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Spanningsbegrenzing is de NiCd zelf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
hobby luke

Honourable Member

Op 10 september 2021 12:30:38 schreef fatbeard:
Heee, daar heb je die arabier van frans-ierse komaf weer...

??

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Op 10 september 2021 12:37:11 schreef Arco:
Spanningsbegrenzing is de NiCd zelf...

Dat gaat slechts beperkte tijd goed: de eindspanning van een NiCd cel is iets van 1.4 à 1.5V. Als die NiCd vol is blijft er dus nog een slordige 1.6 à 1.8V 'over', die via die weerstand van 1k een continue stroom laat lopen van grofweg 1.7mA.
Daar gaat zo'n accu van kapot: lekken enzo.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
hobby luke

Honourable Member

Op 10 september 2021 14:02:46 schreef fatbeard:
Ive Bin d'Aire-Dunndad :P

Het heeft nog een tijdje geduurd voor ik hem snapte, maar dat zal wel aan mij liggen :)
Ik heb de originele batterij er eens aangehangen (die had nog ongeveer 0,33 Volt) en op de klemmen stijgt de spanning tot ongeveer 1,35 volt om daar dan te blijven hangen.
Ik zou nu als test een NIMH cel van 1,2 Volt eraan hangen (heb ik liggen) en zien hoe het evolueert. Goed idee?

Edit:
De NIMH cel had nog 0,6 Volt.
Hij is nu aan het laden, de spanning erop is 1,38 volt en de laadstroom is momenteel 3 mA.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op vrijdag 10 september 2021 15:02:56 (12%)

fatbeard

Honourable Member

Het heeft nog een tijdje geduurd voor ik hem snapte

Gewoon hardop lezen...
Uit dezelfde koker: Eau qui dough key :+
Heeft een van de vriendinnen ook een tijdje gekost...

1.38V is zo'n beetje de normale laadspanning van een enkele cel aan het begin van de laadcyclus. Deze spanning kan oplopen tot 1.48V als hij bijna vol is; als hij vol is zakt de spanning iets. Als je een NiMh blijft laden als hij vol is loopt de capaciteit hard achteruit; een NiCd gaat gewoon lekken.

Heel veel meer info staat hier: https://batteryuniversity.com/

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Shiptronic

Overleden

Om welke 4-gastester gaat dit?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
hobby luke

Honourable Member

Technotest 488
Heb het toestel nu na 5 uur uitgeschakeld.
De spanning voor het uitschakelen op de batterij was nog steeds 1,38 Volt en de stroom 3 mA.
Ik bekijk het morgen verder.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op vrijdag 10 september 2021 20:25:21 (86%)

Op 10 september 2021 18:02:12 schreef fatbeard:
als hij vol is zakt de spanning iets.

Ik dacht dat dit kwam doordat de cel dan ineens warmte gaat produceren: De aangevoerde elektrische energie kan ie niet meer chemisch kwijt. Dit effect is dan niet meetbaar bij 4 a 5 mW.

Als je een NiMh blijft laden als hij vol is loopt de capaciteit hard achteruit;

Er wordt gezegd dat je laden met 0.1C oneindig vol mag houden en dat dit de levensduur nauwelijks beinvloed. Als je een gewone 2200mAh cel nu met 3mA (ik weet even niet wat TS gepakt heeft!) blijft laden: 0.002 C, dan denk ik dat dit: "maar je laad te hard, dat houdt ie niet eeuwig vol" wel heel erg meevalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/