Inductiekookplaat Siemens iq700

Ik heb hier een inductiekookplaat van Siemens (E-nr.: EX677LYV1E/01) die niets meer doet.

Als je de stekker in het stopcontact steekt, gaan even alle indicatielichtjes branden op de kookplaat en hoor je een relais klikken. De lichtjes gaan uit en er 'zoemt' nog een beetje wat, en na een aantal seconden hoor je het relais weer klikken en is hij echt uit.
Het zou best kunnen dat dit 'normaal gedrag' is wanneer je hem aansluit op netspanning.

Probleem is echter dat hij daarna niet aan te zetten met de touch aan/uit knop. Hij wil niet 'wakker worden'.

De plaat opengemaakt en maar eens alle 8 IGBT's en 2 gelijkrichters op kortsluiting gecontroleerd, lijkt allemaal goed.

Daarna in meer detail de hoofdvoedingsprint bekeken (bovenin de foto):

De netspanning komt daar linksboven binnen en gaat rechtsonder door richting printplaat met de IGBT's.
De connector linksonder (4 dunne rode draden, XTC1) gaat naar de microprocessor zo te zien en die ernaast (6 dunne blauwe draden, XAUX1) gaan naar de bedieningsprint met touch toetsen en lampjes buiten beeld).

Op de print staat de bezetting van XTC1 en XAUX1: +5V, GND, DBUS2, STB. Die 5V is netjes aanwezig (5 VDC).
Maar op DBUS2 en STB meet ik een wisselspanning van 5,5V AC. Iemand ervaring daarmee, is dat normaal? Het is zo leeg op die print linksonder, mogelijk dat die DBUS2 en STB helemaal geen functie hebben..
Ik ben benieuwd!

Het zou best kunnen dat misschien het touchgedeelte niet (goed) meer werkt. Ik heb dit bij mijn Bosch inductieplaat (PXV875DC1E) laten repareren (garantie), sommige knoppen begonnen steeds slechter te functioneren namelijk. Was een bekend issue gaf de monteur aan. Hij heeft er toen een andere PCB voor het bedieningspaneel in gezet.

Misschien kun je via soldeerpads de aan/uit-knop via een draadje triggeren ipv dat je de touchknop indrukt.

Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1931496 waar ik mijn ervaring ook heb gepost. Er reageert ook iemand die een vergelijkbaar issue heeft met zijn Siemens plaat.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 25 augustus 2021 16:15:38 (18%)

xl2 hangt los zo te zien, maar dat zal komen door het meten neem ik aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe oud is die? De laatste jaren veel last met bedieningsprinten. Er zijn tussenkomsten.

Gaat de bediening met het glas er af en met een blad papier tss de toets en je vinger?

De 24v zie ik nergens in je metingen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 augustus 2021 17:37:11 schreef EricN:
Hoe oud is die? De laatste jaren veel last met bedieningsprinten. Er zijn tussenkomsten.

Gaat de bediening met het glas er af en met een blad papier tss de toets en je vinger?

De 24v zie ik nergens in je metingen.

Ik weet niet precies hou oud, maar op de stickers op de hoofdprint meen ik een code te zien die november 2017 betekent (07.11.17 en 15.11.17).

Op de grote IGBT printen zie ik inderdaad nog een aantal keer "24V" staan, die is aanwezig (23,5V meet ik).

Met het glas eraf en een papiertje tussen mijn vinger en de toets gebeurt er ook niets helaas. Of je 'twee contacten' kunt verbinden bij een touch toets weet ik zo nog niet...

(@testman: XL2/XN2 lag inderdaad los om te meten/testen ;-) )

Op 25 augustus 2021 18:20:32 schreef Roland11:
[...]
Met het glas eraf en een papiertje tussen mijn vinger en de toets gebeurt er ook niets helaas. Of je 'twee contacten' kunt verbinden bij een touch toets weet ik zo nog niet

Nee dat gaat niet. Voila, nu weet je het wel ;-)

Het probleem met de slecht werkende bedieningsprinten zit m in de toets zelf. Meer bepaald de lak op het grijze toetsje. Mss wat foto's vd print posten om te zien over wat we het hier hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah, de lak. Ik zal zo een foto maken.

EDIT: hier is de foto, de aan/uit knop is degene linksboven.

Wie weet kan ik twee toetsjes omwisselen om te testen, mocht lossolderen zonder al te veel schade kunnen.

EDIT: een van de toetsjes losgewipt.

Zo te zien zit er in twee hoekjes een plek waar de lak van het knopje contact moet maken met de print. Wordt zo toch iets van capaciteit / lading doorgegegeven? De lak lijkt niet elektrisch geleidend als ik mijn multimeter erop zet.
En 3 LEDjes voor de verlichting van de toets.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op donderdag 26 augustus 2021 09:10:22 (43%)

Neem isolatie tss de vingers zodat je niet direct in contact komt en nijp er (aan/uit) eens op (print tss vingers nemen) , eventueel wat over en weer wringen (de maximum mechanische belasting in acht nemende)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wel eens naar bsh (Siemens) bellen. Er is een extended warranty voor dit probleem. Zeer recentelijk teruggeschroeft van 5 jaar naar 3 jaar. Mogelijk is onderhandelen de beste optie voor je. Als het de bediening zou betreffen. Is het plots gekomen of was er daarvoor al "stroefheid" in de bediening?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 augustus 2021 22:35:24 schreef EricN:
Als het de bediening zou betreffen. Is het plots gekomen of was er daarvoor al "stroefheid" in de bediening?

De eigenaar zegt: "Tijdens koken ging plaat ineens uit", het was nodig om in de meterkast de stroom eraf en erop te doen om hem weer aan de praat te krijgen. "Daarvoor incidenteel tijdens koken dat hij even inhield alvorens verder te gaan. Thee zetten dan wil hij power erop zetten en water hoor je bijna kolen en dan houd hij even in en gaat weer verder"
"En uiteindelijk wilde hij helemaal niet meer opstarten".

Na mijn gemorrel met de knoppen gaat hij nu in elk geval weer aan (nadat ik eerst - zonder de glasplaat erop - vele malen had geprobeerd om hem aan te zetten met het de toets van het aan/uit LAMPJE i.p.v. de aan/uit toets zelf ha ha :-) )

@EricN: wat denk je als je dat leest, inderdaad bedieningspaneel die deze rare verschijnselen veroorzaakt, of...?

De hoekjes waarop benaderingscontacten zitten, zijn best gecorrodeerd. Zou ze even met glasfiber pen mooi glimmend maken..kan oorzaak zijn

Op 26 augustus 2021 18:18:08 schreef Roland11:
@EricN: wat denk je als je dat leest, inderdaad bedieningspaneel die deze rare verschijnselen veroorzaakt, of...?

Werkt het toestel nu? Als je met vinger zo bedient (met isolatie tss.)

Ik had me voorgenomen om eens te experimenteren met zulk geval. Een draadje aan contaktpunt solderen en rond bovenkant draaien bv... Maar tot op heden vallen ze onder verlengde garantie en moet ik er af blijven. Mijn advies is dus ook om die weg in te kijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 augustus 2021 20:40:10 schreef EricN:
[...]

Werkt het toestel nu? Als je met vinger zo bedient (met isolatie tss.)

Ja, werkt nu. Zowel met isolatie ertussen als met de vinger er direkt op ;-)

Op 26 augustus 2021 20:40:10 schreef EricN:
[...]

Maar tot op heden vallen ze onder verlengde garantie en moet ik er af blijven. Mijn advies is dus ook om die weg in te kijken.

Ga ik doen, hartelijk bedankt voor de input.

Op 26 augustus 2021 20:57:24 schreef Roland11:
[...]Ja, werkt nu. Zowel me isolatie ertussen als met de vinger er direkt op ;-)

Dan is de onderhandelingsoptie idd het beste

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Vanochtend is de monteur langsgeweest: onder coulance is er gratis een nieuwe bedieningsprint in gezet! :-)

Een vraag die blijft: zal de kookplaat dan over 3 jaar weer hetzelfde euvel hebben? Ik bedoel: als het ontwerp van die print niet veranderd is, dan is er kans dat het later weer terugkomt...

Prima opgelost.
Volgens mij is het eenvoudig herstelbaar met een draadje door het zwarte onder het grijze lak zittende rubbertje te verwijderen en met een gesoldeerd draadje te vervangen. Maar ik moet het nog experimenteren tegen dat een overjaars geval passeert.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wij hebben zelf de IQ700 kookplaat van Siemens (typenummer ex877lvce1). Al vrij
snel werkte het knopje met het handje niet meer. De afgelopen week begon de aan/uitknop ook slechter te functioneren. Gisteren deed deze het helemaal niet meer.

Op Internet gespeurd naar mogelijke oplossingen. Omdat we er een vonden die perfect werkte, deel ik deze hierbij. Mogelijk heeft iemand anders er wat aan. De tip komt van
https://www.kuechen-forum.de/forum/themen/steuerplatine-vom-siemens-iq…

Ik heb de in de foto gemarkeerde sensoren losgemaakt, door heel voorzichtig de witte kunststofvoetjes van de sensoren aan de achterkant van de printplaat naar binnen te drukken. Het probleem is dat de contactpunten van de sensoren niet lang genoeg zijn. De oplossing om de driehoekige soldeereilandjes een klein klein beetje te verhogen met tin was hier de gouden tip.

Daar heb ik idd wat aan. Eenvoudige oplossing. Benieuwd of het werkt. Ik ga het bij de volgende testen. Zou niet heel lang op zich meer moeten laten wachten. Het is een epidemie.

Mijn draadoplossing heeft niet het gewenste effect.

Bedankt voor het delen.

Edit. Vandaag wederom zo'n gevalletje. De tip uitgevoerd. Werkt idd terug. Top.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 9 juni 2023 19:19:58 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?