Spanning verlagen van adapter voor laptop

het word te ingewikkeld nu ik denk dat ik maar een 16 volt adapter ga aankopen maar zijn die er wel met een andere uitgang ik denk dat het een inch stekker moet zijn .

En koop dan de originele die bij de laptop hoort.

Arco

Special Member

Een laptop is sowieso een continu wisselende belasting, afhankelijk van wat 'ie op dat moment aan het doen is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben je bezig met een vintage laptop toevallig? Ik kan me niet herinneren dat ik een laptop van pakweg laatste 15 jaar gezien met 16v. Die zijn allemaal 19v zover ik weet. Ik sleutel en verzamel graag vintage en heb daarom ooit speciaal een trust universele Laptop adapter gekocht omdat die nog kon instellen van 15 tot 19v Lag toen toevallig in de uitverkoop bij het Kruitvat. Maar dat is al flink aantal jaartjes geleden. Kan even kijken of ik hem snel kan vinden en je typenummer kan geven. Heel misschien zijn ze nog ergens te koop. Maar de kwaliteit ervan was toch wel een beetje twijfelachtig moet ik zeggen maar heeft al wel lang gewerkt op mijn oude laptop.
Goedkope van Ali zou ik ver van wegblijven. Als je pech hebt gaat je laptop magische witte rook geven. Zijn er geen standaard DC DC convertors te koop die je kan gebruiken om van standaard 19v laptop adapter kan verlagen?
Een bestaande adapter aanpassen vindt ik persoonlijk wel een interessant onderwerp. Ik vermoed kort gezegd dat je dan de datasheet aansturings ic van een schakelende voeding moet bekijken of je dmv iets als weerstand de pwm kan aanpassen? En evt de condensators secundair aanpassen. Klopt dat een beetje wat ik zeg?
Dan moet je inderdaad de juiste kennis ervoor hebben. Ik moet misschien maar eens een eigen topic openen over dit onderwerp :)

in een schakelende voeding wordt aan de secundaire de spanning gemeten en met 2 precisieweerstanden gedeelt. deze spanning komt aan de optocoupler.
spanning omhoog, optocoupler feedback, minder pwm
spanning te laag, optocoupler feedback, meer pwm.

het is dus gewoon een kwestie van die precisieweerstanden aan te passen. met een potmeter er parallel over, kan je dan zelf de spannign licht aanpassen. spanning omlaag is eigenlijk nooit een probleem, maar van 19V naar 24.... dan moet je elke component aanpassen zodat ze die hogere spanning aankunnen (condensatoren, transistoren,...)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 september 2021 04:46:25 schreef fcapri:
in een schakelende voeding wordt aan de secundaire de spanning gemeten en met 2 precisieweerstanden gedeelt. deze spanning komt aan de optocoupler.
spanning omhoog, optocoupler feedback, minder pwm
spanning te laag, optocoupler feedback, meer pwm.

het is dus gewoon een kwestie van die precisieweerstanden aan te passen. met een potmeter er parallel over, kan je dan zelf de spannign licht aanpassen. spanning omlaag is eigenlijk nooit een probleem, maar van 19V naar 24.... dan moet je elke component aanpassen zodat ze die hogere spanning aankunnen (condensatoren, transistoren,...)

omlaag met de spanning is makkelijker als omhoog bij een smps. elco's maar ook de ovp tegen te hoge uitgang moeten aangepast worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog even terug te komen als men de adapter wil openen. i.p.v. bankschroef, adapter behuizing verwarmen met een haarföhn, hierdoor wordt de lijm zachter en hierna voorzichtig openen met een plamuurmes. Bij mij nog nooit fout gegaan en hierna kun je hem ook gewoon weer dicht lijmen.

Waren we maar wild gebleven .... met een blaadje voor

Op 9 september 2021 14:01:47 schreef Sine:
Een 19V adapter modificeren zodat er maar 16V uit komt is ook nog een optie, dan moet je het terugkoppel netwerk van de spanningsregelaar aanpassen.

En vind je dat een geschikt project voor iemand die de openings-vraag stelt?

Edit:
@Rapperder: Doordat jij niet de moeite hebt genomen om de context van je vraag te omschrijven, zijn er nu 13 posts geweest van mensen die je vraag hebben beantwoord, op een manier waarop je er niets aan hebt. Jij hebt jezelf hebt NUL tijd bespaard en je hebt van 13 behulpzame mensen de tijd lopen verdoen. Vind je dat netjes?

Als je nu gewoon begint met: "Ik heb een laptop die 16V in moet hebben, maar de 16V adapter is zoek. Ik heb wel een 19V adapter. Kan ik met een weerstand de spanning verlagen naar 16V en zoja, hoe bereken ik dan welke weerstand ik nodig heb?"

Jij hebt 88+ 222 karakters lopen typen (88 in de openingspost, 222 toen de aap uit de mouw kwam". Mijn voorstel is 211 karakters!

Wat heb je nu bespaard?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het is me al gelukt om een 24V smps omhoog te trekken naar 28V zodat het een lood acculader werd. maar de voeding fluite wel af en toe

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 september 2021 15:02:20 schreef Rapperder:
het word te ingewikkeld nu ik denk dat ik maar een 16 volt adapter ga aankopen

Als de laptop het waard is, zou ik dat zeker doen.

Ik heb ooit een 16V voeding* bij de kringloop gevonden, maar die zijn vrij zeldzaam, in ieder geval tweedehands. Duurde een jaar voordat ik iets vond met de juiste spanning.

Op 9 september 2021 15:02:20 schreef Rapperder:
maar zijn die er wel met een andere uitgang ik denk dat het een inch stekker moet zijn .

Als je type van de laptop doorgeeft, kunnen we meekijken. We hebben in huis allemaal 19 en 19,5V laptops+voedingen daar zitten al 5 verschillende aansluitingen op... Een originele of een compatibele vervanger voor de originele lader zou gewoon de juiste stekker moeten hebben.

*(Ik had 16V nodig voor een setje doorschijnende computerluidsprekers die de buren hadden weggegooid en heb ook zitten kijken naar het aanpassen van een 12V schakelende voeding, maar dit was me te ingewikkeld en ik heb een elektrotechniek achtergrond. Dus tenzij het een passionele hobby is, zou ik absoluut niet beginnen aan het omknutselen van een laptopvoeding).

16V heb ik toch ook aardig wat in een doos zitten.
dacht dat ibm vroeger 16V had, compaq LTE serie 15V, toshiba tecra weet ik niet meer

yep, tecra 15V ook
https://viadennis.nl/premium+adapter/toshiba/tecra/a11-16v/75w

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri: Toshiba heb ik geloof ik inderdaad een 15V voeding van maar betreffende laptop (uitgebreid tot 96MB maar liefst) doet het geloof ik nog, dus die wilde ik niet gebruiken/stekker afknippen.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 10 september 2021 14:21:45 (72%)