Kan iemand helpen met microusb stekker te (her)solderen (liefst regio Den Haag/Delft)

Ik probeerde zonet een microusb stekker te hersolderen op een tablet moederbord maar ik ben tot de conclusie aan het komen dat mijn uitrusting (een beetje) en vaardigheid (vooral) ontoereikend zijn, ik vroeg me dan ook af of er iemand bereid zou zijn (tegen vergoeding) de microusb poort correct te solderen.

Ik was naar een telefoonrepairshop geweest en die vonden het probleem niet, ik heb ondertussen wat doorgemeten en blijkbaar komt de ground pin van de usb laadkabel wel uit de connector maar niet op de meetpunten op de pcb aan. Ik denk dat het tracé door de pcb gebroken is.

Ik was van plan die met een brugje te verbinden (GND pin naar shield van microusb, want die hangt ook aan de ground) echter het is zo klein dat ik zonder aangepast materiaal (verlichting/microscoop oid en een vaste hand) alleen maar aan het prutsen ben. Ben dus gestopt (hopelijk) voor ik iets kapot maak.

kan iemand me helpen in de omgeving van Den Haag/Delft?

cheers,
Kevin

Ik doe het tegenwoordig al kijkend door de stereo-microscoop, een verademing!

Bedankt voor je antwoord, zat ook in die richting te denken maar heb dat niet zomaar bij de hand en ik veronderstel dat het ook even wennen is on daarmee uit de voeten te kunnen.

Op 10 september 2021 10:03:20 schreef Roland11:
Ik doe het tegenwoordig al kijkend door de stereo-microscoop, een verademing!

Wil je een soort/type daarvan geven ayb ?

Ik zou je vraag ook even in de vraag en aanbod sectie zetten. Die is bedoelt voor dit soort vragen om hulp. Er zal vast wel iemand in de buurt zitten die wil helpen.

pa3gws

Golden Member

Het ziet er niet al te fris meer uit. :-)
Het beste kan je een nieuwe connector bestellen en het hele ding vervangen.
Dan wil ik wel een poging wagen om de oude er af te halen en de verse er weer op.
Overigens geen garantie op een goede afloop. :-p

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 10 september 2021 16:13:02 (11%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Op 10 september 2021 14:39:44 schreef Kees frees:
[...]Wil je een soort/type daarvan geven ayb ?

Keuze genoeg, bv hier Ik heb de SM-4TP. Maar ook Conrad heeft een flinke collectie. Daar heb ik mijn andere microscoop vandaan maar dat is meer dan 10 jaar geleden. Mijn SM4TP heeft een barlow lens wat de werk afstand een stuk groter maakt. Mijn oude had geen statief en geen verlichting. Die heb ik beide zelf gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EgbertG

Golden Member

Zou je dit t best kunnen doen met hete lucht?

Op 10 september 2021 16:56:41 schreef fred101:
[...]
Keuze genoeg, bv hier Ik heb de SM-4TP. Maar ook Conrad heeft een flinke collectie. Daar heb ik mijn andere microscoop vandaan maar dat is meer dan 10 jaar geleden. Mijn SM4TP heeft een barlow lens wat de werk afstand een stuk groter maakt. Mijn oude had geen statief en geen verlichting. Die heb ik beide zelf gemaakt.

Ik heb deze sinds een jaar: de ST-50B ( https://www.eleshop.nl/st-50b-microscope.html ). Deze heeft al de vergroting "20x", dus werkt goed zonder Barlow lens (die er ook niet bij zit).

Op 10 september 2021 17:17:14 schreef EgbertG:
Zou je dit t best kunnen doen met hete lucht?

Ik probeer het vastsolderen altijd met fijne punt + flux. Hete lucht als laatste redmiddel, ik vind solderen met hete lucht mar lastig (gebruik hete lucht zelf alleen maar voor verwijderen van dit soort SMD componenten).

fred101

Golden Member

0.5x Barlow lens geeft minder vergroting bij de dubbele werkafstand ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

Op 10 september 2021 17:17:14 schreef EgbertG:
Zou je dit t best kunnen doen met hete lucht?

Solderen ermee niet dat zou ik met een fijne punt doen.
Maar de oude eraf halen beter met hete lucht des te kleiner de kans dan je een baantje lostrekt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 10 september 2021 17:41:50 schreef fred101:
0.5x Barlow lens geeft minder vergroting bij de dubbele werkafstand ;-)

Ja, maar jouw microscoop heeft dan ook een dubbele vergroting i.v.m. de mijne ;-)

Op 10 september 2021 16:12:17 schreef pa3gws:
Het ziet er niet al te fris meer uit. :-)
Het beste kan je een nieuwe connector bestellen en het hele ding vervangen.
Dan wil ik wel een poging wagen om de oude er af te halen en de verse er weer op.
Overigens geen garantie op een goede afloop. :-p

super bedankt voor je aanbod, ik heb ondertussen in een phoneshop de connector er opnieuw af en op laten zetten, met succes - dus de oude doet het weer voor het laden. Nu kijken of ik de overige schade die ik in mijn reparatiepoging gemaakt heb kan herstellen ;-) - de touchscreen reageert namelijk niet meer, misschien heb ik een diode in de buurt van de touchscreen connector verbrand in een poging de microusb te desolderen - die zitten namelijk vlak in de buurt van de powerconnector.

cheers

Op 11 september 2021 15:30:09 schreef minimensje:
[...]
misschien heb ik een diode in de buurt van de touchscreen connector verbrand in een poging de microusb te desolderen

Tip: afplakken wat er niet af moet, bijv. met kapton tape of zilverpapier met plakkant.