JostyKit-HF65, goed ontwerp? Of niet?

rob007

Yarr, Matey!

Ik vroeg mij af? (je zult zeggen, alweer? Maar nee serieus!)
Is een JostyKit-HF65 het oscillator schema:
https://www.uploadarchief.net/files/download/schema_hf_65.jpg
is dat nu echt een slecht schema?
Ga ik strakjes natuurlijk lezen ja tis een slecht schema want het is een piraten schema of zo,
maar nee ik bedoel serieus het schema op zichzelf is dat een slecht schema?
Zou je zeggen naar vergelijking naar… wat? nou bijvoorbeeld in verhouding met bijvoorbeeld:
https://radioblabla.nl/wp-content/uploads/2019/05/bf961-oscillator-cop…
Of dit oscillator schema:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
ik denk dat het antwoord zal zijn dat het GEEN goeie oscillator is oké (denk ik, weet ik niet zeker!)
MAAR gestel ik zorg voor een stabilisator IC met Ctjes en smoorspoel als voeding,
En ook zet ik er een trapje achter ter bescherming/stabilisatie?
Een LF versterkertje er voor is er al(ook ter stabilisatie!)
Zou het er dan mee door kunnen?
.
Ik heb het nu nog niet eens over de modulatie,
Uiteraard zou er dan een varicap met Ctje over de spoel moten om het misschien wat een nettere FM te maken(ik zeg maar wat)

VrGr Rob

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=AOaem…

http://www.zpag.net/Electroniques/English/Radio/fm_3_transistor_circui…

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Niet aan beginnen! Het ding is zo instabiel als de pest, en je krijgt m nooit fatsoenlijk afgeregeld....
Je moet toch intussen al een kist met(mislukte)projecten hebben liggen? :P

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 10 september 2021 14:39:03 (27%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

super dingetje,wie is er niet mee begonnen
weg met die moderne pll breedbandtroep,terug naar 1979 met de hf 65 en wz5 of 7
Gewoon afregelen op 85 mhz en gaaaaaan
Robje 007 break break

fred101

Golden Member

Op 10 september 2021 16:58:14 schreef saturnus:

Gewoon afregelen op 85 mhz en gaaaaaan

Gaat je niet lukken op die frequentie ;)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 10 september 2021 12:28:15 schreef rob007:
Ik vroeg mij af? (je zult zeggen, alweer? Maar nee serieus!)
Is een JostyKit-HF65 het oscillator schema:
https://www.uploadarchief.net/files/download/schema_hf_65.jpg
is dat nu echt een slecht schema?
verhouding met bijvoorbeeld:
https://radioblabla.nl/wp-content/uploads/2019/05/bf961-oscillator-cop…
Of dit oscillator schema:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

ik denk dat het antwoord zal zijn dat het GEEN goeie oscillator is oké (denk ik, weet ik niet zeker!)

Ja, dat is inderdaad vrij lopende spannings afhankelijke breedbandige flink harmonischen genererende verloopt al als je er naar kijkt niet lineaire rommel.

Oh, Dat geldt voor alle drie overigens ;)

ik denk dat het antwoord zal zijn dat het GEEN goeie oscillator is oké (denk ik, weet ik niet zeker!)

Weet je dat niet zeker?

Je bent toch al lang genoeg met dit soort spul aan het prutsen om langzaam wel een oog te hebben voor rommel.
Het wordt overigens nog meer rommel als je het onzalige idee krijgt om hier nog wat trapjes achter te plakken.

Hubie

Special Member

Het is een "Meetzender" volgens de handleiding. ;-)

Dus dat moet haast wel een uiterst stabiel zendertje zijn... ;-)

https://www.vansteenonline.nl/wp-content/uploads/jostykit-HF65-meetzen…

Toch had Josti ook wel leuke goed werkende kitjes.

Heb ooit deze JK105 scanner gebouwd,dat ding werkte perfect.

http://www.radiopics.com/Scanners/Scanners%20(Misc)/Handheld/JostyKit_…

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 10 september 2021 17:58:44 (33%)

pa3gws

Golden Member

Ze waren wel heel enthousiast. :-p
" Bij niet inbouwen in een metalen behuizing heeft de HF 65 (zonder antenne) zender een bereik van meer dan 10 Kilometer"

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

All-in-one zender moduleert FM en AM tegelijkertijd.....

Ha Vaas,

Gestuurd door een bron, maar dan maak je volgens mij S.S.B. ofwel Q.A.M. denk ik :S
In een algemeen begrip, het zijn gewoon wiskundige bewerkingen, dus geen probleem.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pa3gws

Golden Member

Hij werkte toendertijd voor een leek best wel goed harmonischen hadden we nog nooit van gehoord. ;-)
Best wel leuke verbindinkjes gemaakt met het tosty ijzer, en ik heb er mijn huidige XYL aan over gehouden.
Maar dat ding is wel de oorzaak van het feit dat er hier nu twee dikke tranceivers staan. :-p
Maar @rob007
Er zijn toch zat schema's te vinden van betere oscillators?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 10 september 2021 12:28:15 schreef rob007:
..Zou het er dan mee door kunnen?

Die amateur call ook op de zwarte markt gekocht of zo? Dit soort dingen zitten echt wel in de examenstof.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 10 september 2021 20:22:15 schreef pa3gws:
Hij werkte toendertijd voor een leek best wel goed harmonischen hadden we nog nooit van gehoord. ;-)

Nee, mijn FM-ontvanger kwam niet verder dan 108MHz, dus van harmonischen had ik sowieso geen last.

Op 10 september 2021 20:09:08 schreef Vaas:
All-in-one zender moduleert FM en AM tegelijkertijd.....

Op 10 september 2021 20:13:45 schreef electron920:
Ha Vaas,

Gestuurd door een bron, maar dan maak je volgens mij S.S.B. ofwel Q.A.M. denk ik :S

QAM? Dan was hij zijn tijd ver vooruit. Ontvangers daarvoor waren er nog niet.
De goede modulatie zit er in ieder geval tussen.

Op 10 september 2021 12:28:15 schreef rob007:
is dat nu echt een slecht schema?

Doet hij wat jij wil?
Nee! Dan is het een slecht schema.
Ja! Staan de politie en mensjes van de AT voor de deur?
Ja! Dan is het een slecht schema.
Nee! Hebben de buren last van je uitzending?
Ja! Dan is het een slecht schema.
Nee! Dan is het een bruikbaar of goed schema.

Op 10 september 2021 20:06:07 schreef pa3gws:
Ze waren wel heel enthousiast. :-p
" Bij niet inbouwen in een metalen behuizing heeft de HF 65 (zonder antenne) zender een bereik van meer dan 10 Kilometer"

Ook bij inbouwen in een behuizing haalt hij dat.
Ik denk dat het signaal van mijn zendertje ongeveer 40 lichtjaar verderop is en elk jaar is het bereik weer een lichtjaar groter.

Hubie

Special Member

Commercieel gezien is het natuurlijk een kei van een ontwerp ;-)
6 weerstandjes,6 condensators en 2 torretjes + een snipper enkelzijdige print en (edit) de koper hoeft zelfs geen spoeltje te wikkelen en dat voor fl.19,95 verkopen, zie advertentie RB 1979:
http://nvhrbiblio.nl/biblio/tijdschrift/Radio%20Bulletin/1979/Radio%20…

Het duurste onderdeel,de 2N2219,kostte fl.1,12 in die tijd.
Bij de Radiobeurs Dordrecht gingen die Jostikitjes als warme broodjes over de toonbank.

Ha ohm pi,

Ik weet niet of @Vaas een voorschot op de tijd heeft genomen :S
Als ik even snel de wiskunde in mijn hoofd laat werken valt soms niet mee dan veroorzaak ik met een bron en gelijktijdig F.M. en A.M. ( F.A.M. ) nauw ja fase modulatie bijna F.M. modulatie Q.A.M.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bert jan

Special Member

De vertaling uit het Deens is ook niet helemaal goed gegaan..
Uden antenne ræke flere hundrede meter..= een paar honderd meter.
Als uitdaging zou je de stabiliteit kunnen proberen te verbeteren. Stabiele, lage voedingsspanning, op een dummyloadje.. goed afschermen.. helemaal legaal..

Op 10 september 2021 23:07:55 schreef electron920:
Ha ohm pi,

Ik weet niet of @Vaas een voorschot op de tijd heeft genomen :S
Als ik even snel de wiskunde in mijn hoofd laat werken valt soms niet mee dan veroorzaak ik met een bron en gelijktijdig F.M. en A.M. ( F.A.M. ) nauw ja fase modulatie bijna F.M. modulatie Q.A.M.

Groet,
Henk.

Je hebt gelijk. Er bestaat analoge QAM. Dit zendertje zal vast wel zoiets uitzenden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Om erachter te komen of er sprake is van QAM, zou je kunnen proberen het signaal in een QAM-demodulator te detecteren.
Komt er inderdaad informatie uit de I- en Q-uitgangen? Of zelfs maar uit één van die twee?

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: 'is dit een goed schema?':
Ja, het is een goed, duidelijk schema, waarop je vrij nauwkeurig kunt zien hoe het ding in elkaar zit en werkt.

e: Oh sorry, dat stond er ook niet; de vraag was of het goed ontwerp is.

Als je bedoelt: 'is dit een goede FM-zender?', dan moet je je afvragen 'wat is hier 'goed'?'

Als meetzender (ha ha):
Is de frequentie instelbaar, constant, nauwkeurig?
Is het uitgangsniveau instelbaar, constant, nauwkeurig? En de modulatie?
Als zender:
Zelfde vragen, en ook:
Is de uitgang voldoende schoon?
Is de modulatie netjes 75 kHz? Compressie/limiter? Audiofiltering?
En nog een paar vragen, waar ik even niet op kom.

Is het antwoord op alle vragen 'ja', dan is het 'een goed schema'. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Frederick E. Terman,

De kwaliteit van zo'n oscillator is speelgoed in alle opzichten zonder maar dan ook 1 N.T.C. / P,T.C. te gebruiken kijk ik niet eens dus @rob007 geen commentaar van mijn kant :S

Een van de manieren om de frequentie stabiliteit en kwaliteit te meten is time modulation analysis.
Daar heb ik een analyzer voor maar ik gebruik ook wel ( mijn eigenwijze manier ) de I / Q anlyzer HP8981A..... ik moduleer de draaggolf 40 % A.M. en meet de fase pulling op het Q kanaal.....
Vandaar dat mij door de opmerking van @Vaas te binnen schoot dan krijg je Q.A.M. zonder er verder op in te gaan is iets off topic !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De vraag moet natuurlijk zijn: "Is het een goede schakeling?". Het schema is inderdaad prima, duidelijk getekend, overzichtelijk, pwr boven, gnd onder, topper.

Ik heb vroeger ook zo'n ding gehad. Grootste ellende is dat de antenne deel is van de afgestemde kring. Dus afhankelijk wat daar aanhangt, veranderd de afstemming. Dus eerst zit je te pielen om op de juiste frequentie te komen, dan verplaats je eea en dan is alles weer anders. Slechte schakeling als zender wat mij betreft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu ja, de vraag is natuurlijk als geintje gesteld.

Toch, het is maar net wat je wilt, en zo'n simpel ding heeft weleens zijn nut gehad.
Zo was er een zendertje, bijna zo simpel, alleen die pulste - denk: superreg. Daar werden vleermuizen mee uitgerust voor onderzoek; je kon ze zo peilen terwijl ze in het donker vlogen.
De frequentie van die zendertjes verliep óók met de temperatuur. Dus wat deed een slimme student: die kalibreerde het ding op temperatuur, hing hem weer aan de vleermuis, en kon toen ook wat zeggen over de lichaamstemperatuur van het beestje (en dus de activiteit).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 10 september 2021 23:42:02 schreef Bert jan:
De vertaling uit het Deens is ook niet helemaal goed gegaan..
Uden antenne ræke flere hundrede meter..= een paar honderd meter.
Als uitdaging zou je de stabiliteit kunnen proberen te verbeteren. Stabiele, lage voedingsspanning, op een dummyloadje.. goed afschermen.. helemaal legaal..
[bijlage]

OT\ Grappig,ik ken geen woord Deens maar ik hoef de tekst niet door google translate te halen om te begrijpen wat er staat.

Blue Sky

Cableguy

Deze kit was voor mij het begin van de zend "verslaving" Ik had zelf een print gemaakt met een echte spoel en die werkte goed. Met de antenne (dipooltje van 15 gulden) onder dak haalde ik afstanden tot 15 km. Later verder gegaan met de EL34 en EL84 en jaren daarna (2003) de machtiging gehaald. Ik wil de makers van deze zender dan ook bedanken voor het plezier wat het heeft opgeleverd ;-)

Waar rook is, is stroom
rob007

Yarr, Matey!

Sorry ik was even een tijdje uitbeeld!(moest mee naar Center Parks)
En dankjewel voor al die reakties!
Alleen Jammer dat veel mensen zo negatief reageren omdat er gelijk gedacht word aan piraatjes!
( En ja ik heb daar toch ook zeer leuke en goeie herinneringen aan/mee ;) )
MAAR zoals gewoon ben ik ook weer niet duidelijk genoeg geweest lees ik ook al,
Laten we nu de modulatie dan ook even weg houden?
Laten we dan alleen de oscillator nemen, en alsjeblieft niet over wel of niet piraat bla bla bla…
Dit zendertje kan ik mij trouwens ook herinneren hebben ZE zelfs voor 2Meter nog wel gebruikt,
MAAR nogmaals daar gaat de vraag niet over.
.
Ik lees dat zelfs alle schema’s/ontwerpjes van oscillators niet goed zijn ( maar wat dan wel? )
Kom gerust ook met een GOED schema / ontwerp.
En dan ook los van een PLL of wat je er ter (frequentie) correctie aan vast wil plakken,
Dus echt alleen de oscillator dus geen buffer/trapje geen filters helemaal niks alleen de oscillator?
( EN, heeft iedere oscillator ook niet harmonische? Wel/ja toch? )
Misschien dat de hoeveelheid van harmonische licht aan hoe hard je de oscillator laat oscilleren?
Gestel ik zet die JostyKit op 5Volt???(ik zeg maar wat!)
.
Los van al dit, NEE ik ga hem NIET bouwen(heb ik al ZO vaak gedaan! >:) ) NEE wil het gewoon graag weten! O-)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Een goede (vhf)oscillator heeft in zover harmonischen, die moet je uitfilteren, en bij vhf zet je er toch vermenigvuldigtrappen achter.en owee, als je geen lowpass filter gebruikt bij de eindtrap... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..