Solderen on Ground Plane

Ik heb een PCB met twee ground planes van 2oz dikte. Hierop moeten vier PC817 optocouplers komen. Zie bijlage
Aan de onderkant is de ground plane echt groot.

Bij het solderen van de pootjes op de ground plane verbrand intern de PC817.

Ik heb gesoldeerd met een temperatuur van 450°. de tin vloeit dan wel maar het duurt nog te lang. Ik gebruik loodhoudend tin met flux.

Bij het verwijderen van de optocouplers ging het mis. Deze krijg je er haast niet meer af met mijn desoldering station. Inmiddels heb ik een nieuwe printplaat gemaakt maar nu moet ik zien te voorkomen dat dit niet weer gebeurd.

Aan jullie de vraag, hoe?

O ja, natuurlijk weet ik dat het maken van zo'n ground plane op deze pads niet moet. Op de rest van de SMD Pads wél daar heb ik GND nodig. Voor de reflow oven maakt dit niets uit.

Ik ben in bezit van:
Pre Heater
Hot Air station
PC817 in SMD behuizing

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Dit is ook niet normaal zo, er horen thermal reliefs te zitten aan pads in powerplanes...

https://electronicsforu.com/wp-contents/uploads/2017/11/sol2.png

Aan SMD uitvoering ga je niet veel hebben met een through hole print...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 11 september 2021 14:49:29 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, dat weet ik daarom de post maar even aangepast.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Als het om die through-hole opto's gaat: bout van 80W of meer met brede punt en snel vastsolderen. (met kleinere bout gaat het niet lukken)
Als de opto intern verbrand is moet je er toch wel heeel erg lang op hebben zitten 'prakken'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Temperatuur is niet zo belangrijk, je hebt hier met name veel vermogen voor nodig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 september 2021 14:57:13 schreef Arco:
Als het om die through-hole opto's gaat: bout van 80W of meer met brede punt en snel vastsolderen. ...

Ik heb dit gedaan met een digitaal soldeerstation van 80W op 450°.

I love it when a plan comes together !

Op 11 september 2021 14:47:58 schreef Arco:

Aan SMD uitvoering ga je niet veel hebben met een through hole print...

Misschien in dit geval wel want alle verbindingen zitten aan de bovenkant.

I love it when a plan comes together !

Ha ritmeester,

Heb je eerst het kopervlak verwarmd dus in de buurt van het component en niet gelijk de pook op het pootje van het component !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als je op die nieuwe PCB ook geen thermal relieves hebt (denk het niet dus), dan kun je proberen om de print voor te verwarmen. Je bout hoeft dan tijdens het solderen niet het hele stuk van kamertemp naar ~350C te doen. Scheelt dus soldeertijd.
(voorverwarmen bv met lucht, oude strijkbout, warmhoudplaatje)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Op 11 september 2021 15:07:44 schreef ritmeester:
[...]

Ik heb dit gedaan met een digitaal soldeerstation van 80W op 450°.

Moet wel een korte, brede punt zijn om voldoende warmteoverdracht te krijgen. Met een 'potloodpunt' gaat het niet lukken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben ik nou de enige die niet begrijpt wat je aan een optische koppeling hebt als je de massa van beide zijdes vervolgens aan elkaar knoopt?

Maar ja: voorverwarmen met hete lucht op 100 graden of zo (en neem daar gerust de tijd voor), dan met een korte brede punt de IC's er op solderen

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 11 september 2021 15:14:25 schreef flipflop:
Als je op die nieuwe PCB ook geen thermal relieves hebt (denk het niet dus), dan kun je proberen om de print voor te verwarmen. ...

Ik zal de Pre Heater is van stal halen en boel voorverwarmen. Ik ga dan de SMD versie gebruiken want deze past perfect op de pads.

Dan met de soldeerbout solderen.

I love it when a plan comes together !

Op 11 september 2021 15:22:33 schreef Arco:
[...]
Moet wel een korte, brede punt zijn om voldoende warmteoverdracht te krijgen. Met een 'potloodpunt' gaat het niet lukken...

Ik heb een 2,4mm punt gebruikt. Groter heb ik niet.

I love it when a plan comes together !
McAwesome

Golden Member

Ik zou inderdaad de print eerst voorverwarmen met de preheater.

Als alternatief kan je ook de opto's solderen met bismut soldeerpasta. Dat is wel alleen als pasta te krijgen, niet als soldeerdraad maar je zou de pasta rond de pin kunnen aanbrengen en dan het heteluchtstation gebruiken eventueel in combinatie met de preheater en een soldeerbout.

Het voordeel van de bismut soldeerpasta is dat het smeltpunt op 138 graden ligt, wat je makkelijker kan halen zonder componenten te beschadigen.

Arco

Special Member

Ah,

Ik zie dat de 'smd' versie van de PC817 een gullwing is (platgeslagen dil versie... ;) ), dat gaat inderdaad wel passen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou er nu gewoon een voetje in solderen en daar na het solderen de optocoupler in zetten.

Wat is eigenlijk het nut van die optocoupler als je de grounds toch aan elkaar maakt? Voor bescherming doet het zo weinig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb dit gedaan met een digitaal soldeerstation van 80W op 450°.

Lijkt mij een beetje heet eigenlijk. Ik heb mijn bouten nog nooit boven de 350 gehad. En wat is een digitaal station eigenlijk? Dat is mijn weller magnastat al 40 jaar ofzo. Die heeft een aan en uit regeling. Twee-waardig dus digitaal. Voor het solderen maakt het type soldeerstation erg weinig uit zolang de temperatuur maar een beetje stabiel blijft. Eigen soldeerskills zijn hier eerder doorslaggevend of alles lukt. Ik heb in een noodgeval nog wel eens een tv hersteld door hem te solderen met een stuk koper dat ik in een gasflam heetstookte.

Ik heb laatst deze gekocht speciaal om dit soort van extreme problemen het hoofd te bieden.

En dan gebruik ik mijn mijn gewone oude weller met een dikke brede punt er in op 300 graden. En dat werkt uitstekend. 450 graden is te warm voor je PCB maar ook voor je onderdelen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 11 september 2021 15:47:07 (22%)

Arco

Special Member

450 graden is voor loodvrij niet ongewoon. (magnastat gebruikt voor loodvrij '8' punten (430°C)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op de oude printplaat het volgende gedaan:

  • [Gebruik gemaakt van de SMD versie]
  • [De Pads voorzien van Soldeer Pasta]
  • [De SMD versie geplaatst]
  • [De printplaat voorverwarmt met een Aoyue int853A tot ± 100°]
  • [Met de soldeerbout de pootjes gesoldeerd]

Conclusie: dit werk goed, snel en vloeiend.

Op de nieuwe printplaat toch maar gekozen voor de briljante tip van SparkyGSX. Waarom ik daar zelf niet opgekomen ben is mij nog steeds een raadsel... :-(

  • [Passend IC voetje gepakt en pootjes weggeknipt.]
  • [De printplaat past niet op de kop in de Pre Heater door de onderdelen die er op zitten]
  • [De onderkant van de printplaat verwarmd met een Hot Air Station]
  • [Daarna de pootjes gesoldeerd]

Conclusie: Ook dit werkt goed, snel vloeiend.

Bedankt allen voor de tips !!

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

't Is ook mij wel een raadsel wat die optocoupler voor nut heeft (behalve het signaal inverteren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 september 2021 16:58:55 schreef ritmeester:
...

  • [De SMD versie geplaatst]
  • [De printplaat voorverwarmt met een Aoyue int853A tot ± 100°]
  • [Met de soldeerbout de pootjes gesoldeerd]

Ik zou die eerste 2 punten toch omdraaien qua volgorde :-)
En ehm, als die opto stuk gaat, waarom smelt dat voetje dan niet weg?

En ik ben ook wel benieuwd naar het nut van die opto :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Optocoupler:

De ingangen van de PIC krijgen 12V aangeboden doormiddel van een externe aansturing. Deze 12V is nogal "rommelig".

Dus daarom deze oplossing.

I love it when a plan comes together !

Op 11 september 2021 17:08:06 schreef flipflop:
[...]
Ik zou die eerste 2 punten toch omdraaien qua volgorde :-)
En ehm, als die opto stuk gaat, waarom smelt dat voetje dan niet weg?

Hoezo ?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Op 11 september 2021 17:21:53 schreef ritmeester:
Optocoupler:

De ingangen van de PIC krijgen 12V aangeboden doormiddel van een externe aansturing. Deze 12V is nogal "rommelig".

Dus daarom deze oplossing.

Dan moet je wel de gnd van ingang en uitgang scheiden van elkaar, anders heeft het geen nut...

Het lijkt mij ook dat een ic voetje eerder kapot gaat door hitte als een ic...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 11 september 2021 17:39:59 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com