Kookgroep op 1 fase groepenkast

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag. Mijn zus krijgt een nieuwe keuken en gaat elektrisch koken.

Er is een elektricien bijgeweest.

Op de tekening zie ik 7,8kw. Qoouker 1,6kw vaatwasser 2,2kw oven 2,8kw

Naja er staat ook een wasmachine in huis.

Het huis heeft een 1 fase aansluiting. 2 aardleks 3 groepen per aardlek

Ik ben zelf al bezig geweest om één en ander om te combineren zoals woonkamer en keuk op 1 groep(keuken zijn 2 stopcontacten en eem lamp) om ruimte te maken.

Maar hoe kun je 7,8kw over een 1 fase, wat zal het zijn 25-35ampere aansluiting gebruiken?

Of mis ik iets?

mel

Golden Member

Hangt van de hoofdzekering af.Meestal is dat 35 A.
De groepenkast wordt dan voorzien van een kookgroep, 2 eindgroepen 16 A gekoppeld.In NL tenminste..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ok. Maar als je de wasmachine aanzet tijdens het koken en de qoouker tikt nog aan word het wel warmpjes bij het hoofdzekeringetje toch?

Ik vroeg al ga je 5 platen tegelijk gebruiken. Nouuu zei ze. Dat kon wel eens gebeuren. :)

Ik heb mijn gekriebel van vandaag eem foto van gemaakt.

Het is nu als
aardlek -
groep 1 wasmachine ~2kw
groep 2 hal, wc, overloop, slaapkamers, zonnenscherm, tuin stekkerdoos, zolder
Groep 3 oven
Groep 4 zit er nog niet in
Ardelk 2
Groep 5 woonkamer+keuken wcd en verlichting
Groep 6 vaatwasser 1,9kw
Groep 7 quooker 1,6kw
Groep 8 word kookgroep.

Zo is het enigzins verdeelt met dat de wasmachine en oven kan aan staan onder het koken. De vaatwasser zal dat niet snel onder het koken aan staan en verbruikt niet continu 1,9kw.

Is dit een goede beredenering?

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zaterdag 11 september 2021 18:59:28 (76%)

Kan je zien wat de waarde van de hoofdzekering is?

Shiptronic

Overleden

Een 3Fase aansluiting kost maandelijks net zoveel! En een stuk handiger. 1x de kosten van het omzetten van 1 naar 3, bij komen voordeel is dat de hoofdzekeringen dan ook automaten worden, mocht het toch een keer fout gaan, dan kan je ze zelf weer inschakelen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 11 september 2021 19:13:24 (57%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een huis van 30+ jaar oud heeft doorgaans nog 1x25A, daarna kwamen die 35A 1 fase aansluitingen. 1x25A gaat niet heel lang goed met dermate vermogen. gaat die hoofdzekering eruit dan kun je 1x35A krijgen als de meter iig 6mm2 naar de hoofdschakelaar heeft, anders doet de monteur dat niet. beter zou je naar 3x25A 3 fasen gaan. dat kost eenmalig geld, vastrecht is hetzelfde als 1x25/35A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 september 2021 18:37:50 schreef Alienbliep:
Ok. Maar als je de wasmachine aanzet tijdens het koken en de qoouker tikt nog aan word het wel warmpjes bij het hoofdzekeringetje toch?

Het is een kwestie van keuzes maken. Als je echt alles tegelijk aan wil zetten moet je de aansluiting laten verzwaren, dat wordt dan 3x25A.
Maar je kunt er ook voor kiezen om niet te wassen tijdens het koken. En bij het koken niet alle zones tegelijk op de hoogste stand. Dan valt het allemaal reuze mee.

help

Golden Member

Op 11 september 2021 19:11:40 schreef Shiptronic:
... voordeel is dat de hoofdzekeringen dan ook automaten worden, mocht het toch een keer fout gaan, dan kan je ze zelf weer inschakelen.

Dat is niet per definitie waar, hier was het geen mogelijkheid om automaten te krijgen. De woningen zijn hier doorgelust en er zitten zes messen in de kast 3x doorlus en drie voor de eigen woning. Bij woningen met een eigen aansluiting is het makkelijker maar ook niet standaard. Drie patronen indraaien is makkelijker dan nieuwe automaten plaatsen!

klopt, als er al 3 coupes in de hoofdkast zitten dan komen er 2 bij en wat draad en klaar. automaten krijg je als de hoofdaansluiting verzet word, maar ook bij hoofdkasten van gietijzer die naar 3F gaan ( maar nog wel omgezet konden worden, hadden al 3 coupes ) heb ik gezien dat er een nieuwe hoofdkast en stuk grondkabel kwam.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Naja het lijstje van de installatie staat erbij.

Er is geen hoofdschakelaar. Draden zijn 6mm2
Zekering niet te zien.

Het is geen spectaculaire installatie alleen die kookplaat is het probleem.

6-8kw over 25a met toevallig een wasmachientje en stofzuigertje is snel gebeurd. wat waarschijnlijk niet goed gaat en er een 35a in gestopt kan worden die daarna loeiheet gaat worden.

Het vreemde is. Er is een elektriecien geweest. Ooooh uitbereiding er naast en klaar.

De kosten vallen wel mee en een groepenkast is ook rond de 300euro. Dan ben je er wel van af.

Op 11 september 2021 19:58:13 schreef Alienbliep:
6-8kw over 25a met toevallig een wasmachientje en stofzuigertje is snel gebeurd. wat waarschijnlijk niet goed gaat en er een 35a in gestopt kan worden die daarna loeiheet gaat worden.

Gegarandeerd minder heet dan die 25A hoofzekering hoor.

Ik zou zelf voor 3x25A gaan, maar dat kost geld (324,- zo te lezen) EN je moet de groepenkast aanpassen en dat kost ook nog eens geld.

Ik ben een aantal jaren terug ook naar 3x25 gegaan.
Nieuwe meter maar geen automaten er was al plaats voor 2 extra smeltpatronen.
Er zit dan bij mij ook geen zegel meer op en ik heb een doosje 25 amp zekeringen liggen ;-)

De meterkast aanpassen kost ook nog wel een paar centen.
Ik heb hem hier helemaal vervangen.
3 aardleks met elk 4 groepen 16amp.
1 3 fasen aardlek met een 25 ampere krachtgroep naar de schuur welke daar onderverdeeld is met de oude zekeringkast uit de woning 2x krachtgroep en 4x 220 groep
En er zit nog een groep met eigen aardlek in huis voor de zonnepanelen.
Plus nog een groep met aardlek voor de vloerverwarming en hout cv.

Elektrisch koken en dan nog andere dingen willen doen op een 1 fase 35 ampere( als het niet 25 amp. Is tenminste) hoofdzekering... ik zou kiezen voor driefasen.

Eenmalige investering en dan niet in het donker komen te zitten ik wist het wel.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Maar waarom adviseert een elektricien dat niet?
Is het wel mogelijk om dit te doen. 20jaar terug toen mijn ouders elektrisch gingen koken moest ook een 3 fasen kabel van de schuur(hoofdaabsluitng) naar her huis gelegd worden.

Is het mogelijk op te vragen of er al 3/4 aders liggen?

Groepenkast erop zetten lukt mij zelf wel.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zaterdag 11 september 2021 20:40:47 (19%)

Jinny

Golden Member

Er zijn nogal wat kastenplaatsers in omloop die alleen een kastje kunnen ophangen maar verder nul verstand ervan hebben.

Ik zou voor driefase gaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

je ziet wat bras idd, tijd terug nog een kast gezien die recent "vervangen" was voor een nieuwe kast, maar ik herkende componenten van 30+ jaar oud in dat kastje. ook chinese meuk die met spaanplaat schroeven bijeen werd gehouden.

op t werk gaat het ook vaak via een foto van de klant wat voor kast er hangt, oude kasten hebben standaard maten dus kun je daar zo mee rekenen welke hoogte en breedte nodig is als vervanger. enige waar je nog vaak mee gefopt word is een 3 fase kast die enkelfase blijkt aangesloten. maakt niet uit, brugje onder de HS en klaar voor de toekomst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Das apart. Ik ben automonteur. Welliswaar met 400v dc tegenwoordig. Ik weet ook niet alles maar p=u x i ken ik nog zeer goed.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zaterdag 11 september 2021 21:08:40 (32%)

Op 11 september 2021 21:07:17 schreef Alienbliep:
Das apart. Ik ben automonteur. Welliswaar met 400v dc tegenwoordig. Ik weet ook niet alles maar p=u x i ken ik nog zeer goed.

als je daar sluiting mee maakt spettert je steeksleutel uit elkaar. 400VDC die 315A gezekerd is op het accupack, dat wil wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja we dwalen af. Maar mooi is het wel.

Als liander de kast komt verbouwen kan ik dan vragen of ze er lasdoppen op zetten of wat is hierin handig?

Of zorgen dat 3 fasen kast er al hangt?

Ik ben eruit het is 1x 35a

De kosten van 3x25 staan er ook bij maar die netwerkosten zijn niet extra toch?

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zaterdag 11 september 2021 21:32:12 (23%)

zorgen dat je hoofdschakelaar op zijn minst al 3 fasen is. maar beste de hele kast al hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar er is geen enkele hoofdschakelaar. Enkel een holek kast verzegeld. Dan meter en dan groepenkast zonder hoofdschakelaar. Ik denk dat ik de hele nieuwe kast met hoofdschakelaar klaar hang.

De kosten heb ik bijgevoegd

Als ze de aansluiting komen veranderen moet er minstens een hoofdschakelaar zijn waar ze hun draden op kunnen afwerken. Ze laten de zaak niet achter met afgedopte draden.

Op 11 september 2021 21:50:18 schreef KlaasZ:
Als ze de aansluiting komen veranderen moet er minstens een hoofdschakelaar zijn waar ze hun draden op kunnen afwerken. Ze laten de zaak niet achter met afgedopte draden.

Liander sluit de draden niet aan op de hoofdschakelaar. Mocht de monteur de aansluiting zo vast draaien dat deze afbreekt dan draait Liander voor de kosten op en daar zitten ze niet op te wachten.

Dus je zal zelf of de installateur de hoofdschakelaar aan beide zijde moeten aansluiten. De kant naar de KWH-meter sluit dan Liander aan.

Ok. Hmm. Dus groepenkast met draadjes ophangen en dan hopen dat er een lieve meneer of mevrouw liander komt.

Waarschijnlijk komen er voor de meter 3 hoodschakelaars niet? Of mot im daar weer voor betalen

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zaterdag 11 september 2021 22:41:39 (32%)

ga er maar vanuit dat je zekeringen krijgt, dus verzegelde kast. netbeheerder sluit juist wel de kast aan met losse draden uit het meterbord, ik zie dat nogal vaak. de draden krijgen plastic dopjes erop geschroefd. de meter moet onder spanning zijn zodat deze met de gprs uitgelezen kan worden. dit is dan wel een nieuwe aansluiting, welke hoofdautomaten heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer