Netstroom meten met microcontroller

Hey,

Iemand een voorbeeld van hoe ik met makkelijk te verkrijgen componenten de 230V AC stroom kan meten in een schakeling en weergeven met een microcontroller?
De stroom zal steeds lager zijn dan 5A en denk dat de stroom redelijk Ohms is.
Het moet niet exact zijn, maar moet wel het verschil kunnen detecteren tussen 0A en bijv 100mA.

Dus als de stroom echt richting 0A gaat moet ik dat weten. Hiermee zal ik de netspanning van een laadsysteem afschakelen.

Ik zou een stroomtransformator gebruiken, dan hoef je geen kabels door te knippen en aan een printje te schroeven of solderen. Voor weinig te koop op aliexpress, of je kunt het zelf maken van een ringkern van een common mode choke of zo.

Met een reed contact kun je wel stroom detecteren, maar toen ik daar lang geleden een experiment mee deed, had ik 6A*windingen nodig; voor 100mA zou je dus 60 windingen moeten leggen, van draad dat geschikt is voor 5A (ik zou 0.75mm^2 gebruiken), maar dat wordt wel wat onhandig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik zou ook voor een stroomtrafo gaan.

Arco

Special Member

Ik gebruik altijd de ACS733...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Hoe weet je dat die belasting ohms is? Als ik denk aan een (simpel) laadsysteem, dan denk ik aan stroompulsen in de toppen van de netspanning, die steeds korter worden als de accu vol begint te raken.

Of gaat het om b.v. een fiets lader (met PFC)?

Arco

Special Member

Als het om niet Ohmse belasting gaat, kun je de ACS37800 nemen. Die geeft AC spanning en stroom, powerfactor, en vermogen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Interne weerstand van de shunt is maar 850µΩ, bij 60A geeft dat maar 0,05W aan vermogen...
Is per pootje 15A, dat kan (pootjes zijn maar een paar mm lang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik gebruik dit vaak, kun je direct op je analoge ingang van je controller zetten. Deze is van 0 tot 10A en geeft een spanning van 0 tot 5VDC.

https://nl.rs-online.com/web/p/current-transformers/0198790/?relevancy…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die .85 mOhm neemt hopelijk de weerstand van de pootjes mee? Dat zal uitmaken. :-)

Ik heb dit even getekend. Dit is voor mezelf (maar mocht MJU d'r 1 willen hebben als ik hem af heb, dan mag dat). Het is een "gevaarlijk" printje, in dat de CPU dus aan de "live" kant zit. Dus het is verleidelijk om de debugger aan te sluiten op de CPU en dan te testen-debuggen. Gegarandeerd vuurwerk.

Het idee is dat je hem met een chinese USB-TTL-UART module aan een PC/RPI hangt, en dan de microcontroller opdracht geeft om metingen te doen. RMS waarde bepalen, of bijvoorbeeld 1 cyclus digitaliseren en dan rustig terugsturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 13 september 2021 15:25:14 schreef rew:
Het is een "gevaarlijk" printje, in dat de CPU dus aan de "live" kant zit.

Het is zeker een gevaarlijk printje, zo zou ik het nooit doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik heb met dat soort schakelingen al 2 testpc's opgeblazen... ;)
(zelfs al weet je het, toch gaat 't vroeger of later een keer mis...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Plan is om de software te ontwikkelen met een 12V trafo en aangepaste weerstandswaardes. Daarna in een doosje schroeven en "niet meer aankomen". Als ik een pluggable terminal connector gebruik voor de 230V dan kan ik op het doosje schrijven dat die er uit moet alvorens dat het doosje open mag (om bij de debug connector te komen).

Ik doe een told-you-so biertje (of drankje naar keuze) als het toch fout gaat. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 13 september 2021 17:13:23 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 13 september 2021 15:48:59 schreef Arco:
Ik heb met dat soort schakelingen al 2 testpc's opgeblazen... ;)
(zelfs al weet je het, toch gaat 't vroeger of later een keer mis...)

Ik prik standaard een USB isolator tussen m'n programmer en PC. Dan heb je daar zeker geen last van.

Het detecteren of een lader nog stroom slurpt kan veel simpeler, zet een weerstandje in de lijn en plak daar de LED van een optocoupler overheen.

De weerstand kies je zodanig dat bij een accu die niet meer geladen wordt de LED uit blijft.
Voeg daar nog een drietal diodes aan toe die je anti-parallel over de weerstand zet voor de wat hogere stromen en klaar is MJU.

Op 13 september 2021 16:56:49 schreef Sine:
Ik prik standaard een USB isolator tussen m'n programmer en PC. Dan heb je daar zeker geen last van.

Ik heb een USB isolator gekocht. :-) Dank voor de tip.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@allemaal: bedankt al voor de zalige tips.

In: https://www.youtube.com/watch?v=cG8moaufmQs krijgt deze nogal een goede beoordeling (vanwege zijn AC veiligheid): https://www.aliexpress.com/item/4001125421977.html

@rew: bedankt voor het schema. Lelijk van me om het te zeggen, maar hoop dat je project mislukt. Een told-you-so biertje wil ik wel LOL.
Ben aan het denken welk biertje ik zou willen (ken er honderden) :-)

Een USB isolator is een goede bijvangst van deze topic, welke gebruiken jullie?

Ik moet echt de vraag nog eens goed bekijken over dit projectje.
Het gaat idd over een laadcircuit voor een elektrische step.

Zoals het gaat vragen ze je iets simpels maar maar je er weer wat ingewikkelder van.
Iemand vroeg me een soort timer te maken voor de batterij van zijn elektrische step.

Maar ondertussen maak ik er weer een project van waarmee men een raket naar de maan kan schieten :-)
Ik open daar binnenkort een ander topic over.

Bedankt alvast..

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 14 september 2021 18:34:14 (9%)

Sine

Moderator

Ik zou het zo oplossen:

R2 mag iets van 47R zijn, R1 is afhankelijk van hoe weinig de lader verbruikt bij een volle accu.
De diodes moeten geschikt zijn voor de maximale stroom, een zekeringetje in serie voor als men toch besluit er een straalkachel in te drukken is ook geen overbodige luxe.

Het is netgescheiden, hoewel dat niet hoeft als het hele spul binnen een doosje blijft.

Ik gebruik deze isolator: https://www.aliexpress.com/item/1005001369085297.html
Werkt prima met een pickit2 en een AVRisp mk2
Ook een USB soudkaart werkt er overigens prima over, prima oplossing als je ergens met een aardlus zit.
Nog een gratis tip: bestel er meteen een usb verlengkabeltje bij: https://www.aliexpress.com/item/1005002427803660.html Dan hangt het ding niet aan je PC te hefbomen.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 14 september 2021 18:54:22 (12%)

Arco

Special Member

Ik gebruik deze: https://en.muc89.com/isar520
(als het op netspanning en isolatie aankomt, stunt ik liever niet met een Chinees brouwsel... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind 't schema van Rew ook wat gammeltjes.

Niet vanwege de globale opzet, maar meer vanwege b.v. de HCPL0600 in SO08 behuizing, en twijfels over B0505. Als dat zo'n goedkope Chinese is dan is het lastig te beoordelen of er uberaupt een fatsoenlijke form van kwaliteits controle op is gehouden.

Ik heb zelf ook zulke dingen gedaan. b.v. een licht dimmer met rechtstreeks TRIAC's aan microcontroller pinnen, en ik heb nog nooit iets serieus zoals een PC daarmee opgeblazen. Wel een zwartgeblakerde weerstand af en toe.

Een beetje aandacht voor veiligheid gaat verder dan alleen een schema. Ik heb een groot gedeelte van de software ontwikkeld met 12V en wat kleine gloei lamples. Toen een of 2 testen gedaan met 230Vac, achter m'n oren gekrabd omdat ik het niet echt veilig vond, en toen heb ik het hele ding in een plastic bakje gezet een een verlengsnoer in elkaar gesoldeerd met optocouplers om de AVR te programmeren.

Een simpelplastic bakje met een rand van een paar cm hoog is genoeg om het vrij te houden van de rommel die op je buro ligt en tegen per ongeluk aanraken in een verstrooid moment.

Later heb ik toch maar een scheidingstrafo gekocht :)

Ik zou iets als een ACS712 gebruiken, die heeft 2kV aan isolatie tussen de hallsensor en logica.
Eerlijk gezegd heb ik een gemixte ervaring met USB isolatoren (Toegegeven ik werk in een EMC laboratorium)
Bij hoog frequente storingen (Denk aan bursts komende van het schakelen van inductieve loads) dan overlijden de USB isolatoren vaak.
Ik heb dit verschijnsel waargenomen met de goedkope, en de stinkend dure (Denk aan National instruments, Labview etc.)
Aangezien bursts 1 van de meest voorkomende storingen zijn (Na harmonischen), denk dan aan B.V. traditionele halogeen transformators met een standaard schakelaar, kleppen in wasmachines, koelkasten etc.
Wees voorzichtig met vertrouwen op USB isolatoren, meestal loopt het af met een dode chip op de isolator.
Een optocoupler heeft een aantal pF's tussen ingang en uitgang, bij 200 mHz kan de stroom aanzienlijk zijn, de isolatie waarde is vaak laag frequent.

P.s. je kan het (Met mate) ontlopen door een laptop op battery voeding te gebruiken, de Y-condensator in je voeding sluit de loop.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Sine

Moderator

Op 14 september 2021 19:03:32 schreef Arco:
Ik gebruik deze: https://en.muc89.com/isar520
(als het op netspanning en isolatie aankomt, stunt ik liever niet met een Chinees brouwsel... ;) )

Het idee is goed, alleen heeft die slechtere netscheiding dan de Chinees, spoortjes voor en achter de scheider lopen kriskras door elkaar. Het ding is dan ook vooral bedoeld om aardlussen te onderbreken.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 14 september 2021 20:40:30 (11%)