Hallo Rob,
Laten we de vraag anders stellen: Waarom denk jij dat de Jostykit een goede oscillator is?
Omdat die stabiel is en schoon werkt?
Nee helemaal niet dus!
Waarom dan wel, omdat je hier goede herrieneringen aan heb?
Dat denk ik wel, het is meer vanuit het oogpunt van jeugdsentiment.
Er zijn zoveel mogelijkheden om een oscillator te maken.
Wat bepalend voor een oscillator en een goed ontwerp is, zijn de volgende punten.
- een oscillator moet zo los als mogelijk is met de kring worden gekoppeld, dit verhoogt de frequentie stabiliteit.
-een oscillator mag zelf niet warm worden (de transistor dus) en moet op een zo laag mogelijke voedingspanning werken.
-een oscillator mag zelf geen vermogen produceren, daarvoor zijn de achter geschakelde trappen.
-de uitgang van de oscillator moet voldoende ontkoppeld zijn van de kring, zodat wanneer de oscillator belast wordt de frequentie niet verloopt
-temperatuur invloeden mogen geen effect hebben op de frequentie stabiliteit van de oscillator.
Een goede oscillator op deze frequenties mag niet meer als ca. 10kHz verlopen.
-de modulatie van de oscillator voor FM mag alleen FM produceren en geen AM en FM tegelijk. Er mogen dus geen AM componenten van de modulatie inzitten.
En zo kunnen er nog wel een paar punten bij, die ik ben vergeten.
Is een Jostykit een goede oscillator?
Nee! Omdat die niet voldoet aan één of meerde bovenstaande criteria.
Allereerst is de koppeling met de kring veel te "hard gekoppeld", de uitgang van de oscillator is direct met de kring gekoppeld, dus dit is ook niet goed.
Bovendien geeft dit harmonischen en andere "enge bijproducten" aan de frequentie opwekking.
De transistor zelf is een "vermogen transistor" en wordt dus warm, in ieder geval produceert deze warmte, dat is ook niet goed.
De voedingsspanning is veel te hoog en vaak niet voldoende gestabiliseerd.
Om te weten te komen wat dan wel een goede oscillator is, zou ik het boek van F.A. Sterrenburg "Ontvangers" eens gaan doorlezen en dan alleen het hoofdstuk oscillatoren.
Een Jostykit is gewoon speelgoed en een uiterst onstabiele "smerige" en onbetrouwbare oscillator.