scheidingstrafo?

jerome

Golden Member

Heb deze trafo van de schroot gered en denk hem als scheidingstrafo te kunnen gebruiken. zou dat veilig genoeg zijn, daar alle wikkelingen gewoon over elkaar liggen, en zo primair en secundair geen luchtspleet hebben zoals bij een ander veiligheidstrafo? Stevige klomp van 25kg.

mel

Golden Member

Als de wikkelingen gescheiden zijn , is het een scheidingstrafo.
Over VEILIGHEIDStrafo hebben we het als de secundaire niet meer dan 50 V AC bedraagt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een 'luchtspleet' is een onderbreking in een spoelkern of trafokern, zodat de magnetische krachtlijnen een stukje door lucht moeten lopen.
Je bedoelt hier iets anders, nl. dat de wikkelingen over elkaar heen liggen. Ligt er trouwens zelfs geen laagje prespaan oid. tussen? Dat heeft bijna elke nettrafo toch wel.

Als de trafo nog helemaal in orde is, dus vooral geen beschadigingen aan isolatie, is hij op dezelfde manier veilig als iedere gewone voedingstransformator.
Voor extra eisen is een speciale constructie nodig, zoals bijvoorbeeld inderdaad een extra scheiding tussen primair en secundair, en een elektrostatische afscherming ertussen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Als het maar geen autotrafo is, die heeft maar 1 (ongescheiden) wikkeling met aftakkingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh, dat ziet er best netjes uit qua ontwerp. Hij heeft zelfs wél een afscherming tussen de wikkelingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat de TS hier de beide secundaire wikkelingen wil gebruiken als primair en secundair. Dat zou ik niet aanraden, want die wikkelingen worden waarschijnlijk gewoon over elkaar gelegd.

jerome

Golden Member

Idd, alles over elkaar, vandaar ook de vraag. Ik heb een 2kV tester en zal eens controleren of de isolatieweerstand volstaat. Dan komt deze in een kastje met een 2 stopcontacten en een softstart, want 16A automaat gaat eruit bij starten en met 32A driefase stekker is niet handig als ik die op verplaatsing wil gebruiken.

Tidak Ada

Golden Member

Is die wikkeling aan de onderzijde op het etiket misschien de primaire? Foto is te onscherp om dat te onderscheiden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

De wikkeling aan de onderkant is de secundaire, maar die is op z'n Japans 100V

De twee primaire wikkelingen zijn wel 240V, maar die zullen onderling niet (extra)geïsoleerd zijn, en ook het aardscherm zit daar niet tussen.
De capacitieve lekstroom tussen die wikkelingen zal dus niet gering zijn.

Ofwel, het licht een beetje aan je toepassing.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Primair en Secundair bestaat eigenlijk niet bij een trafo, het is maar net hoe je hem aansluit.
De wikkeling die je op de voedende kant zet noemt men de primaire wikkeling.

Wil je deze als scheidingstrafo voor veiligheid gebruiken dan mag dat alleen als de opbouw er vior geschikt is. Een test met 2 kV lijkt me ook voldoend.
Uiteraard de afscherming en het blikpakket NIET aan aarde leggen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Kruimel

Golden Member

En houd er rekening mee dat je niet meer 2,5kVA kan benutten als er twee secundaire (of hoe je ze ook wil noemen) wikkelingen waren. Als ze gelijk waren, dan is de koperdikte waarschijnlijk alleen voldoende voor de helft ervan. Omdat de dissipatie van de primaire (100V) wikkeling nu weg zou vallen zou ik de transformator met een factor √2 minder belasten. Trafo's zijn overigens niet supergevoelig voor overbelasting, met zo een 2,5kVA blok zal het probleem van een kleine overbelasting waarschijnlijk pas blijken na meer dan een uur.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 13 september 2021 17:49:15 (20%)

Arco

Special Member

Ik denk dat de TS hier de beide secundaire wikkelingen wil gebruiken als primair en secundair.

Beide wikkelingen boven is de primaire zijde van de trafo.
Er staat ook op: Primary voltage: 190-480v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 september 2021 16:26:01 schreef jerome:
Dan komt deze in een kastje met een 2 stopcontacten

Als je 2 of meerdere stopcontacten gebruikt, neem er dan met randaarde en leg ze allen op hetzelfde potentiaal. Zoniet schiet je een belangrijk doel van een scheidingstransfo voorbij. Mocht je toevallig twee toestellen aansluiten met elk een sluiting naar behuizing in verschillende fasen kan je onder spanning komen te staan.

jerome

Golden Member

Ik werk vaak wel eens aan las en plasma toestellen. Als het kan op verplaatsing, want ik heb niet zo veel plaats hier. Als die toestellen monofase zijn is het altijd handig om gescheiden te werken. Huidige gescheiden trafo is maar 1kVA en dat is vaak te weinig. Tweede stopcontact zou dan voor het werklicht of de bout zijn. Laat nog horen wat de 2kV lektest heeft gebracht.

Op 13 september 2021 18:36:44 schreef jerome:
Als die toestellen monofase zijn is het altijd handig om gescheiden te werken

Als je bij deze de 2 primaire als secundaire kan gebruiken kan je inderdaad 2 gescheiden stopcontacten zonder randaarde gebruiken. Zoniet is het niet aan te raden.

Op 13 september 2021 17:30:54 schreef Toeternietoe:

Uiteraard de afscherming en het blikpakket NIET aan aarde leggen.

Eeuwige discussie. Als het blikpakket op de één of andere manier in contact kan komen met de netspanning (primaire) en in de eindafwerking aanraakbaar is dan is het aan te raden deze te aarden.

Sine

Moderator

Op 13 september 2021 18:36:44 schreef jerome:
Tweede stopcontact zou dan voor het werklicht of de bout zijn. Laat nog horen wat de 2kV lektest heeft gebracht.

Nooit meer apparaten voeden dan strikt nodig, je boutje of lampje hoeven NIET achter de scheidingstrafo, als een van deze apparaten een aardfout heeft dan is er niets om dit te detecteren, maar je net is niet meer zwevend.

Op 13 september 2021 17:30:54 schreef Toeternietoe:
Primair en Secundair bestaat eigenlijk niet bij een trafo, het is maar net hoe je hem aansluit.

Behalve als twee wikkelingen een deel uitmaken van een zelfde "kant" van de trafo.

Dit zijn twee wikkelingen die samen een primaire vormen.

Uiteraard de afscherming en het blikpakket NIET aan aarde leggen.

Daar is ie weer, waar moet ik het aardscherm dan wel mee verbinden?

Op 13 september 2021 19:15:39 schreef Sine:
[...]

Nooit meer apparaten voeden dan strikt nodig, je boutje of lampje hoeven NIET achter de scheidingstrafo, als een van deze apparaten een aardfout heeft dan is er niets om dit te detecteren, maar je net is niet meer zwevend.

Vandaar ik hetzelfde potentiaal aanraad bij meerdere stopcontacten , en een zekering in de secundaire, zodat deze eruit floept bij dubbele fout. Zelfde princiepe als bij een IT-net

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 13 september 2021 19:43:35 (48%)

Oei Sine, heb je toevallig mijn laatste post gewijzigd? Die is verdwenen.

Sine

Moderator

Whoeps, verkeerde knop inderdaad ...

@robbe, klopt

Het is alleen wat jammer als je zelf de kring rond maakt. Voor dit soort gebruik 1 apparaat per trafo, dan heb je daar zeker geen last meer van.
En het hoeft ook niet, waarom zou je de bout en het lampje achter een trafo prikken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een scheidingstrafo wilt gebruiken als veiligheidstrafo, dus in het algemeen van 230 naar 230V om zo een aardingsvrije spanning te verkrijgen dan moet je aarde zo ver mogelijk weg houden.
Grofweg:
Netsnoer 2 aderig,
Trafo in een kunststof (niet geleidend materiaal) kast, uiteraad geheel aanraakveilig. Denk ook aan de bevestiginsschroeven, als ze van staal (geleidend materiaal) gemaakt zijn dan mogen ze niet aanraakbaar zijn aan de buitenkant.
Blikpakket niet aarden, kan ook niet met een 2 aderig aansluitsnoer.
Secundair geen aarde toepassen, twee aderig aansluiten, bedrading weghouden van primaire aansluitingen.
Secundaire circuit klein en overzichtelijk houden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 september 2021 17:07:39 schreef Sine:
De wikkeling aan de onderkant is de secundaire, maar die is op z'n Japans 100V
[....]

Ik meende te ondrscheiden dat die wikkeling 1xx-100-xx V was, dus iets van 240V
Foto is ook zo onscherp en bewogen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Toet,

Dan doet een van de grootste trafo boeren van Nederland het fout volgens jou? In hun trafo kasten (voor een medisch IT-stelsel) zitten alle trafo's netjes gezamenlijk op een metalen grondplaat.
Let ook op het aardtouwtje voor het aardscherm.

vergeten

Golden Member

Op 13 september 2021 20:41:30 schreef Toeternietoe:
Als je een scheidingstrafo wilt gebruiken als veiligheidstrafo,

Je kan/mag zo'n trafo niet gebruiken als veiligheidstrafo.
De secundaire spanning mag dan niet boven de 50 volt komen. Ook de constructie van een veiligheidstrafo is anders dan een scheidingstrafo, niet secundair over primair gewikkeld bijvoorbeeld en kortsluitvast.

dan moet je aarde zo ver mogelijk weg houden.

Leg nou eens uit waarom het blikpakket van de scheidingstrafo NIET geaard mag zijn volgens jou?
En waarom dat "gevaarlijk" zou zijn, voor de scheiding, als je dat wel doet. Secundair zweeft immers, ook met geaard blikpakket!
Gewoon roepen dat het niet goed is gaat mij te kort door de bocht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is ook dan ook fout.
Medische apparatuur bijvoorbeeld wordt dubbelgeïsoleerd gevoed, maar is 'echwel' geaard hoor (het grote spul zeker); en ik neem aan niét omdat dat zo lekker onveilig is.
https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:6092

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org