Led klok

Ik zie bij het opstarten Ver 1.x de 0 wordt niet goed weergegeven.
Ik zie even dat 3 leds aan zijn de schuine lijn binnen een nul.
Hello wordt weergegeven Hallo >.
Ik ga Visual-Code installeren en via debugging te ontdekken wat er mis is.
Ik heb vroeger in mijn werk periode veel geprogrammeerd in VB en C dus dat moet lukken.
Of hebben jullie een beter idee.

Mans
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er werd al verschillende malen voorgesteld om led per led te testen en dit op elk display gelijk. Zo moet er op elk display hetzelfde punt oplichten. Begin daar al een keer mee.

Als ik me niet vergis is er een librarie voor de MAX7219. Gebruik je die?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Visual-code ken ik net.

En de code uit het voorbeeld is typisch arduino code.
Dat is lastig te testen buiten de Arduino omgeving.
En Arduino ondersteunt weer geen debugging.

Beste optie is volgens mij om binnen arduino te blijven en dan stapje voor stapje de code aanpassen om te zien wat er werkt en wat niet. Ook kun je de serial-port gebruiken als hulpmiddel bij debuggen.

Ik heb veel debugging gedaan.
Op een aantal plaatsen de code aangepast.
Ook de headerfile FontLedClock aangepast.
Dit is het resultaat
Mans

Mans

Heel goed. Lijkt wel te werken.

Er ontbreekt nog wel een puntje bovenin de eerste '2'. Hardware misschien? Kun je de displays omwisselen?

En je hebt de beschermfolie nog op de displays.
Die kun je eraf halen, dan heb je nog iets meer licht.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 13 september 2021 23:06:31 (28%)

Op 13 september 2021 23:04:58 schreef deKees:
Er ontbreekt nog wel een puntje bovenin de eerste '2'. Hardware misschien? Kun je de displays omwisselen?

/dat/ ledje is vanaf het begin al stuk. Die herken ik van de eerste foto.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat display is stuk.
Volgens mij heb ik er ergens nog 1.

Mans
KGE

Golden Member

Is het display alleen rood ? Dan kun je er heel goed een rood stuk plexiglas of folie voorlangs doen, dat maakt het veel aangenamer om naar te kijken, contrast verbeterd enorm.

Ik zie op het web steeds mensen LED en VF displays ongefilterd gebruiken, zelfs Elektor heeft er een handje van.. Brrr... :D

Dank je wel voor idee om er een stukje plexiglas voor het display te doen.
Ik heb nog een led display maar die was iets groter dan het orgineel.
Dus ik moet een nieuwe kopen.
Groet,
Mans

Mans

Ik heb eigenlijk nog 1 probleem.
ALs ik de code upload dan start de klok met de compile tijd.
Als ik een spanning uitval krijg start hij altid op met de compile tijd.
Is het mogelijk dat hij altijd op de huidige tijd start.
Of moet ik er mee leven dat na een spannings uitval altijd mijn laptop er aan moet hangen en de code opnieuw moet uploaden.

Mans
Arco

Special Member

Klok ic loopt op de batterij gewoon door (als alles klopt), dus de tijd kun je daar ophalen met opstart.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Opgelost.
Nog bedankt voor alle hulp.
Mans

Mans

Gefeliciteerd, altijd leuk om een lastig project afgerond te krijgen.

Hint: Wij zijn hier gek op foto's en filmpjes. Niet alleen van het uiterlijk maar ook van de binnenkant :-)

reading can seriously damage your ignorance

Nu nog het kastje maken met een groot gat van 120 x 28 mm voor het display.
En aan de zijkant een gat van 12 x 10 mm en met een gat van 9 x 11 mm voor de arduino.
Dat grote gat zal wel niet meevallen om dat te maken.

Mans

Ik heb zelf ook een aantal van die 8 * 8 dot matrix displays met Max7219 klonen en mijn resultaten zijn niet zo best.

Ten eerste blijkt dat de orientatie van de diplays in de keten varieert. er zijn meerdere fabrikanten van die dingen en de manier waarop ze aan het IC hangen varieert. Ik heb zelf al eens een routine moeten schijven om de display data 90 graden te roteren om het goed op de displays te krijgen.

Euhm, oops.
Zoals Arco hieronder suggereerde, een pull-up weerstandje aan de chip select gehangen en dat lijkt goed te werken.
Logisch eigenlijk. Iets waarvan ik al 30+ jaar op de hoogte ben, maar toch was het door de zeef in m'n hoofd heengevallen.

--- 8<----- 8<----- 8<----- 8<----- 8<----- 8<--

Verder zijn deze gekloonde IC's erg gevoelig voor "latchup". (Tenminste, ik denk dat dat het is. Ik heb het vaak dat bij het aanzetten ong. de helft of alle LED's aan gaan, en dan niet meer uit gaan, en het IC niet reageert o data. Enige remedie is uit zetten, paar seconden wachten en nog een keer proberen.

Dat was niet leuk, dus uiteindelijk heb ik een P-kanaal MOSfet in de voeding gezet:

1). uC krijgt spanning.
2). uC zet MOSfet uit en initialiseert alle SPI pootjes op "laag".
3). Effe wachten (iets van micro of milli seconden).
4). uC zet MOSfet aan, en de displays krijgen voedingspanning.
5). SPI communicatie kan beginnen.

Dit lijkt tot nog toe betrouwbaar te werken.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op maandag 4 oktober 2021 11:40:02 (12%)

Bij mij werkt het perfect.
Als alles af is maak ik een filmpje.

Mans
Arco

Special Member

Op 25 september 2021 19:23:17 schreef Kortsluiting_Online:

Dat was niet leuk, dus uiteindelijk heb ik een P-kanaal MOSfet in de voeding gezet:

1). uC krijgt spanning.
2). uC zet MOSfet uit en initialiseert alle SPI pootjes op "laag".
3). Effe wachten (iets van micro of milli seconden).
4). uC zet MOSfet aan, en de displays krijgen voedingspanning.
5). SPI communicatie kan beginnen.

Dat moet allemaal niet nodig zijn. Enige belangrijke (wat vaak vergeten wordt) is een pull-up weerstand aan de /SS (/CS) pin van de MAX.
Als je die niet hebt gebeuren er onvoorspelbare dingen tijdens het opstarten, omdat de chip ongewild geselecteerd kan worden.

SPI chipselects nooit laten zweven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com