Doormetalisering rechtstreeks op soldeerpad SMD component

Goedemorgen dames en heren,

Ik ben bezig om een printje te ontwerpen rondom een audio DSP. Rondom dit DSP worden een aantal componenten in 0805 behuizing gebruikt, dit is de minimale grootte die ik comfortabel kan solderen. Ik ben inmiddels zover dat ik alle componenten rondom het IC heb kunnen plaatsen in mijn ontwerp. Een aantal van deze componenten (zoals condensatoren) moeten worden verbonden met de ground of de groundplane. Gezien de complexiteit, de hoeveelheid componenten en de beperkte ruimte om het IC is dit nog een aardig klusje.

Ik had daarom het idee om rond het IC de componenten welke met ground verbonden dienen te worden een doormetalisering te geven zodat deze verbonden zijn met de groundplane op de andere zijde van de print. Normaal gesproken trek ik een spoortje van een paar millimeter en steek daar dan weer de doormetalisering doorheen. Maar ook hier loop ik telkens vast, er is gewoon niet genoeg ruimte voor.

Daarom wilde ik graag weten of het mogelijk was om de doormetalisering rechtstreeks te plaatsen op het soldeerpad van de SMD componenten. Ik gebruik als design programma Sprint Layout, en deze lijkt er geen enkele moeite mee te hebben. Vraag is alleen of PCB fabrikanten, zoals Eurocircuits, dit ook kunnen? Alvast mijn dank!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ja hoor dat kan, bij Kicad kan het ook gewoon.
Ik weet bijna zeker dat elke pcb boer gewoon maakt wat je ze als gerber aanlevert.
Ik heb eerder wel eens met iemand de discussie gehad of dit probleemloos kan.
Als je met de hand bestukt zal het geen probleem zijn en is het inderdaad een mooie ruimte besparing. Echter als je machinaal gaat bestukken en in 1 pad van een 0805 or 0603 weerstand zit een via, dan ben ik bang dat de soldeer pasta daarin verdwijnt misschien en ik weet niet of dat heel bevorderlijk is voor het soldeer proces, maar zoals ik al zeg heb ik er zelf geen ervaring mee.

Het kan, en de PCB boer zal vragen stellen als ie goed naar de layout kijkt.

Als je het machinaal wil bestucken moeten de via's gevuld worden, en dat is een extra processtap. Serieuze PCB-fabrikanten (Wurth, Ramaer, VPS) kunnen dat en willen je dat ook vast wel aanbieden ($$$).
Dan worden de via's na fabricage gevuld (met epoxy) en word er een extra laagje koper over de gevulde via gemaakt. Heel handig als je via's onder een 2000 pins BGA wil :)

De chinees zal het, zeker als je het erbij zegt (please create via in pad, do not fill and plate over) gewoon maken zonder extra stappen.

Voor manuele montage maakt het niet echt uit.

Let wel op dat je geen soldermask (van je via) in je pad hebt. Maar normaal is gedefinieerd als soldermask overal behalve op de pad, dus dat gaat wel goed.

Arco

Special Member

In Ultiboard maak ik gewoon een rechthoekig through-hole pad aan met pads op de gewenste layers.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel erg bedankt allemaal! Dit maakt het ontwerp een stuk eenvoudiger en een stuk minder rommelig!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

maak het gat van de via 0.3mm of kleiner, dan loopt in de praktijk de pasta er ook niet zomaar in weg.

Op 22 september 2021 15:19:15 schreef powerflux:
maak het gat van de via 0.3mm of kleiner, dan loopt in de praktijk de pasta er ook niet zomaar in weg.

Er kan altijd wat tin in de via vloeien, maar een kleinere via neemt minder tin op. Bij in pad bias kun je natuurlijk ook nog spelen met de locatie in de pad. Bijvoorbeeld bij een 0805 de vis zo dicht mogelijk op het centrum, zo ver mowweg van de metalisering van het component. Is nog gunstig ook voor de ac eigenschappen van bv ontkoppelcondensatoren.

This is the world we know best, the world of madness

Het probleem is dat als met stencil pasta gesmeerd wordt de hoeveelheid pasta niet goed bekend is: Je weet niet of en hoeveel er van de soldeertin de via in verdwijnt. Geen issue als je met de hand soldeert....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/