Wat voor antenne is dit?

Beste forummers,

Het is een tijd geleden dat ik hier ben geweest, maar de interesse voor electronica is zeker niet weggeëbd!

Ik loop tegen een probleem aan op een pcb, er zit een antenne? op die stuk is gegaan doordat er een auto overheen is gereden. Om een lang verhaal kort te maken, hij is stuk.

Het probleem is dat ik er niet achter kom wie de fabrikant is zodat ik het onderdeel kan bestellen en de pcb kan repareren. Ik heb al contact gezocht met de ontwerper, maar die mag helaas maar zoals verwacht geen antwoord geven gezien het een commercieel product is.

Ik vermoed dat het een antenne voor Bluetooth betreft, gezien het signaal kort na het ongeluk sterk verzwakt was. Na openmaken van het product bleek de plastic behuizing gekraakt te zijn, waarna het signaal helemaal wegviel.

Op de behuizing staat de code M01U, waarbij de M in een halve cirkel staat. Daarnaast staat er een driehoek met de punt wijzend naar een opening in de zijkant.
De behuizing is 12x12x3 mm (LBH). Ik heb een foto toegevoegd in de bijlage.
PS, let niet op de lijmresten op de behuizing

Alvast bedankt voor de hulp!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb ook geen goed antwoord, maar zo'n ding heet een ceramic chip antenna.
Voor 2,45 GHz wifi of voor bluetooth maakt volgens mij niet uit, omdat die in dezelfde band werken.
Er zijn er genoeg te koop voor weinig, maar het probleem zal wel worden: welke past op de plaats van de oude?

https://www.google.com/search?q=ceramic+chip+antenna

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Sowieso is het handig om het merk en type te vermelden zoals altijd bij reparatievragen.

Als dat niet tot een schema of onderdelenlijst voert, weten we in elk geval welk merk nog niet helemaal up to date is met het nut van repareren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de snelle reactie, hier kom ik in ieder geval een stuk verder mee. Heb net even bij Mouser en Farnell zitten zoeken, maar de 2 (12x12 mm, min 2,4 GHz) die per stuk werden verkocht zijn PCB mounted, wat een probleem is aangezien er sporen onder de antenne doorlopen.

Plaatsing wordt inderdaad een probleem.

Ha nilvo,

Het merk is muRata of je het type kan bemachtigen :?
Ik kan de foto's niet goed lezen weet je zeker dat het alleen de antenne betreft !
Hoeveel aansluitingen heeft de print meestal zijn het modules van muRata......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 september 2021 11:29:03 schreef nilvo:
Op de behuizing staat de code M01U, waarbij de M in een halve cirkel staat. Daarnaast staat er een driehoek met de punt wijzend naar een opening in de zijkant.

Als het zoiets is, is het Matsushita (Panasonic)

@buzzy: foto in de openingspost niet gezien?!
Het logo bestaat uit een letter C, met de letter M half in de opening van de C geschoven.
Ik heb dat logo wel eens eerder gezien, maar ik kan me helaas niet herinneren van wie dat ook weer is.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Frederick E. Terman

Honourable Member

@electron920 noemt Murata, en dat is het ook.

Op de keramische filters van Murata zie ik hetzelfde logo.

Zie ook bijv. hier:
https://www.hesta.pl/en/ceramic-filters/671-ceramic-filter-455f-murata…

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 september 2021 15:52:58 schreef MNM(tm):
@buzzy: foto in de openingspost niet gezien?!
Het logo bestaat uit een letter C, met de letter M half in de opening van de C geschoven.
Ik heb dat logo wel eens eerder gezien, maar ik kan me helaas niet herinneren van wie dat ook weer is.

Sorry, na het uitvergroten van de afbeelding zag ik dat mijn afbeelding in dit geval nergens op slaat.

@electron920,
Het logo komt inderdaad overeen met muRata.

Sterker nog, ik zat fout bij mijn inschatting dat het een antenne is, gezien hij onder Piezoelectric Sounders / Buzzers valt. Om precies te zijn, de PKLCS1212E4001-R1 4.0 kHz.

Het probleem met Bluetooth is dan echter nog steeds niet opgelost. De bluetooth chip is de TI CC2640R2FRHBR PDF. Mocht deze stuk zijn dan is de levertijd >35 weken.

Er zijn twee dingen die ik me voor kan stellen. Aan de achterkant van de PCB zit de Lipo batterijhouden. Ook de test-pads zitten daar. De batterijhouder was losgekomen door het ongeluk. Omdat de + op de houder zit kan deze sluiting hebben veroorzaakt op de test-pads, waardoor 1 van de diverse ic's is overleden. Ik heb de sporen nog niet gevolgd, maar ik kan me voorstellen dat de TI ic is overleden.

Andere optie is de 32.768 kHz oscillator , welke ook los is gekomen van de PCB. De oscillator heeft twee pinnen die aangesloten zitten op pin 4 en 5 van de TI ic. Daarnaast zat deze vastgeplakt op de gnd. Ik weet alleen niet of dat een verbinding, of alleen een mounting was. Wat denken jullie?

Naast het piezo element, de batterijhouder en de oscillator is er geen optische schade te zien.
Wat denken jullie?

fatbeard

Honourable Member

Met zoveel geweld is het niet onwaarschijnlijk dat het kristal defect is. Zoek een kristalletje van dezelfde maat (er zijn verschillende standaardmaten) en vervang hem, zonodig door een andere maat.
Kost niet de wereld.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

kristal en piezo besteld aangezien de verzendkosten 3x hoger zijn dan beide samen |:( . Zal even een update geven als ze vervangen zijn.

Wat mis ik winkels als Van Hove en Radio centrum

Op 15 september 2021 11:00:08 schreef nilvo:
kristal en piezo besteld aangezien de verzendkosten 3x hoger zijn dan beide samen |:( . Zal even een update geven als ze vervangen zijn.

Even een oud quartz horloge slopen. Daar zitten de kristallen ook in.

Ha nilvo,

In eerste instantie had ik je draadje over het hoofd gezien :S
Het oude logo van muRata is iets verwarrend door de C het is dan ook muRata Ceramics !
In vroegere tijden maakte ze zo'n beetje alles wat met elektromechanische componenten van doen heeft.
Zoals ceramische filters buzzers drukopnemers later is de Ceramics weggelaten door een bredere scala van elektronische componenten.....

Waarom ik naar de antenne aansluitingen vroeg muRata heeft alleen in combinatie met andere fabrikanten antennes bijvoorbeeld met Nordic.
Het zijn overwegend complete modules wel heeft muRata losse duplexers daar heb ik even gezocht maar niets in jou behuizing !
Dus ik had grote twijfels of dat wel een antenne was goed dat je nog even verder gezocht heb :P

Let even op de manier van montage het kan zomaar dat door het afbreken van de buzzer er een doormetalisering beschadigt is !
Dit geldt ook voor je batterij houder, geen idee wat voor apparaat je onder handen heb maar check of je overal waar je spanning zou verwachten deze er ook is.......

Een kristal is het laatste waar ik aan denk maar goed gaat voor hetzelfde geld mee.
Wat kan je zoal meten welke instrumenten heb je in de toolbox, en is het alleen de bluetooth die niet meer werkt ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

(dubbel)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 15 september 2021 12:23:21 (96%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 september 2021 11:14:56 schreef buzzy:
[...]
Even een oud quartz horloge slopen. Daar zitten de kristallen ook in.

Die zijn 32768 Hz, geen kHz.

e: Oh wacht, dat bedoelt @TS natuurlijk ook. Eigenlijk hoort daar een komma. Lastig, punten en komma's. :)
Nix gezegd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zowel de 24 MHz als de 32.786 kHz kristallen zijn vervangen. Ook de buzzer gelijk maar gesoldeerd. Helaas nog geen bluetooth verbinding. Het enige wat mij nog opvalt is dat er 1 smd slot leeg is op de RF_N pin. Hier hoorde een condensator te zitten volgens het referentieschema.

Ik heb het referentie schema van de CC2650 bijgevoegd als bijlage. Volgens het schema zijn de CC2640 en de CC2650 gelijkwaardig. Er staat 'DNM' als waarde van de condensator, waarbij ik aanneem dat het betekent dat het niet uitmaakt welke waarde het zou moeten zijn. Zou het dan uitmaken als hij er helemaal niet is?
Ik heb een aantal grote condensatoren liggen, 0,068 - 220 uF. Ik heb echter ook nog een oude draadloze telefoon waar er bij de antenne enkele condensatoren van ~20 pF zitten. Die hebben de juiste afmeting en zitten ongeveer in het bereik. Wat denken jullie?

ps. als er naar het referentieschema wordt gekeken, de SMA antenne is niet aanwezig.

Het betreft een motion tracker voor een paard. Is geen heel spannende printplaat, microcontroller, bluetooth ic cc2640, geheugen en een Lipo batterij.

Hier thuis heb ik alleen 2 multimeters liggen, 1 daarvan kan tot 900 kHz en ook condensatoren meten. Die andere is low budget. Op het werk kan ik de oscilloscoop erbij pakken, maar kom momenteel erg weinig op kantoor

Ha nilvo,

Mooi dat je alles heb kunnen bemachtigen, even kijken schema is duidelijk dan kunnen we mee kijken.
Eerst even de positie van de condensator op jou schema staat bij hetgeen je omcirkeld heb D.N.M ( do not mount ) deze positie openlaten !

Tja je kunt helaas niet zoveel meten alleen de voedingsspanningen begin daar eens mee.
Het hoogfrequent signaal is alleen te meten als de zender aanstaat nu heb je in het begin vermeld dat je nog wel een zwak rf signaal heb ontvangen, kan je uitleggen hoe je dat ontdekt heb ......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.