Ik vind 't schema van Rew ook wat gammeltjes.
Niet vanwege de globale opzet, maar meer vanwege b.v. de HCPL0600 in SO08 behuizing, en twijfels over B0505. Als dat zo'n goedkope Chinese is dan is het lastig te beoordelen of er uberaupt een fatsoenlijke form van kwaliteits controle op is gehouden.
Ik heb zelf ook zulke dingen gedaan. b.v. een licht dimmer met rechtstreeks TRIAC's aan microcontroller pinnen, en ik heb nog nooit iets serieus zoals een PC daarmee opgeblazen. Wel een zwartgeblakerde weerstand af en toe.
Een beetje aandacht voor veiligheid gaat verder dan alleen een schema. Ik heb een groot gedeelte van de software ontwikkeld met 12V en wat kleine gloei lamples. Toen een of 2 testen gedaan met 230Vac, achter m'n oren gekrabd omdat ik het niet echt veilig vond, en toen heb ik het hele ding in een plastic bakje gezet een een verlengsnoer in elkaar gesoldeerd met optocouplers om de AVR te programmeren.
Een simpelplastic bakje met een rand van een paar cm hoog is genoeg om het vrij te houden van de rommel die op je buro ligt en tegen per ongeluk aanraken in een verstrooid moment.
Later heb ik toch maar een scheidingstrafo gekocht