transfo 400v/ 230v secundaire aarden TN-c/s net

Hallo

Er is hier in de fabriek al enkele rare dingen gebeurt, zoals:
Printplaten die zonder reden kapot gaan, led lampen die raar doen en kapot gaan...
Nu ben ik me dus beetje meer aan het verdiepen in het voedingsgedeelte.
Hier ben ik al achtergekomen dat de installatie redelijk oud en ook onduidelijk is.

Wij hebben hier 3 hallen, 1ste hal TN-S, 2de hal TN-C en de 3de hal normaal ook TN-s.
Ik heb het nu over de 3de hal.
Hier gaat vanaf het barenstel een NUL en een aparte aardingsdraad van de PEN geleider afgetakt naar het voedingsbord in de 3de hal.
Dit leek mij eerst in orde te zijn, totdat ik opeens ergens de aarding terug de grond in zag gaan in de 3de hal.
Mag dit eigenlijk wel, en waarom word zoiets gedaan ?

Dan kwam ik opeens een transfo van 400V naar 230v tegen in het 2de verdeelbord.
Hier word er een aarding samen op de nul gelegd op de secundaire kant van de transfo.
Mag dit eigenlijk wel ? Kan dit geen vervuiling op de aarding van verdeelbord 1 veroorzaken ?
In de bijlage staat een grondplan. (Ik heb mijn best gedaan:p)

jerome

Golden Member

Als men geen zwevend net wil zal het sterpunt geaard worden. Ook ivm. de werking van aanwezige aardlekschakelaars.

evelo

Golden Member

Meerdere aardpinnen verspreid over het terrein kan zeker geen kwaad. Dat zorgt er voor dat het aardpotentiaal overal zo goed mogelijk 0V blijft.

Ze moeten wel allemaal met elkaar verbonden zijn.

mvdk

Golden Member

Ik heb eigenlijk meer een vraag over die aarding vanaf de traforuimte.
Is het absoluut zeker dat die PE leiding, de aarddraad zeg maar, in de traforuimte aan de NUL vlag van de trafo zit?
Het staat wel zo getekend, maar is dat ook zo?

Es gibt alles was es nicht gibt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Over welke vermogens praat je?
Een Trafo van 400V naar 230V, vreemde keuze, waarom is dat en welk vermogen is de trafo.

Trein of tramrails in de buurt?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 14 september 2021 22:57:58 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)