nicad

mel

Golden Member

Ik heb een print ter reparatie ,waar een 3,6 V nicad op zit.Denk niet dat het een oplaadbare is, het is een processorprint.Ik denk enkel voor het onthouden van instellingen.

Nicad zal zeldzaam worden, zou ik er straffeloos een li cel in kunnen zetten?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

NiCd cellen zijn eigenlijk per definitie oplaadbaar. Je kunt beter eerst even meten wat de spanning over die cel doet als je het bord van spanning voorziet.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Beter vervangen door een NiMH... (dan kun je hetzelfde laadcircuit blijven gebruiken)
https://nl.rs-online.com/web/p/button-rechargeable-batteries/0422393/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Er staat 3,6 op.dus ik zal m gaan vervangen door een NIMH cel. Dank u _/-\o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik denk ook dat je met nimh de zelfde lader kunt gebruiken maar ik heb diverse keren gelezen dat dit niet kan, maar nooit waarom niet. Ik zou zelf geen reden weten waarom niet. Dat heb ik oa gelezen in de documentatie van laders. Ik had ooit een lader met een schakelaar om te kiezen tussen nimh of nicad.
Jammer genoeg zijn nicads lastig te vinden, Goed gebruikt en geladen gaan ze vreselijk lang mee. Ik heb nog steeds een kruimeldief in gebruik met de +25 jaar oude nicads. Ik heb ze een jaar of 10 terug gezapt en er een betere lader voor gemaakt. Hij werkt nog steeds prima.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Het is een processorprint, waar een heleboel op zit. Geen zin en tijd om het uit te pluizen. Blijft de vraag is hij leeg geraakt omdat hij stuk is, of omdat de print een hele tijd niet aan de spanning gehangen heeft.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zoals @MNM al zei: als je de cel oplaad met een lage stroom moet de spanning weer vlot opkomen tot z'n normale waarde. Als dat niet gebeurt dan heeft de cel z'n beste tijd wel gehad.

Arco

Special Member

Daar het NiCd is, is 'ie waarschijnlijk al behoorlijk oud. Dat gecombineerd met lang leeg staan staat gelijk aan vervangen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 15 september 2021 12:17:17 schreef Arco:
Daar het NiCd is, is 'ie waarschijnlijk al behoorlijk oud. Dat gecombineerd met lang leeg staan staat gelijk aan vervangen... ;)

Dat ga ik ook maar doen, moet toch nog meer bestellen, dan kan dat er ook wel bij :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Even voor de goede orde. Je zegt "nimh cel" dat is onjuist het zijn er drie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 september 2021 11:05:01 schreef fred101:
Ik denk ook dat je met nimh de zelfde lader kunt gebruiken maar ik heb diverse keren gelezen dat dit niet kan, maar nooit waarom niet. Ik zou zelf geen reden weten waarom niet. Dat heb ik oa gelezen in de documentatie van laders. Ik had ooit een lader met een schakelaar om te kiezen tussen nimh of nicad.
.

Meestal word hier de delta/v mee bedoelt.
Bij een "snel" lader, waarmee ik bedoel alles sneller als 10 a 14 uur is 1/10c laden
Deze monitoren de voltage en een Ni-CAD heeft een hoger verschil in spanning als een nimh. Dus als je hem op Ni-cad laat staan terwijl je een nimh erin stopt gaat hij laden totdat hij die hogere bult ziet.
Die dus nooit zal komen doordat Ni-cad 20mv en nimh 5mv per cel doet. Dit kan bij een snellader resulteren in een _/-\o_ tabbelle hoop rommel. Meestal loopt het met een paar sissende nimhtjes af want ze zijn een stuk vriendelijker als lion maar fijn is het niet en Meestal zijn ze of defect of een hoop capaciteit kwijt.

Ik hoop het zo een beetje te hebben uitgelegd.

Kruimel

Golden Member

De manier waarop deze cellen werden geladen was gewoonlijk aanzienlijk eenvoudiger. Gewoon een relatief grote weerstand in serie met de 5V en laden tot de cel de resterende energie omzet in warmte. NiCd kan daar vrij aardig tegen en de meeste NiCd consumentenladers die ik ooit heb gezien werkten ook zo. Niets -ΔV of microcontrollers, dat is een luxe die pas later algemeen werd. Daar zit ook een stukje vooruitgang in, microcontrollers die dit soort processen kunnen overzien waren tijdens de dominantie van NiCd niet zo alledaags en evenredig duur.

NiMH kan ook wel tegen overladen, maar relatief tot hun capaciteit minder, maar op een print als deze zou ik het wel aandurven, zeker omdat NiMH tegenwoordig ook wat meer mAh per volume-eenheid bevat.