Kwikdamp gelijkrichter testen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een seriespoel kan niet anders dan 'de stroom vertragen', zodat je in dat schema (zie inzet in de grafiek) altijd momenten van teruglevering krijgt.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de spoel normaal gesproken een nog kleinere waarde heeft, waardoor je er minder van zou zien.

Spanning: olijf=ingang, blauw=uitgangsspanning

Tot nu toe hadden we geen condensator nodig, maar nu we geen smoorspoel meer hebben (alleen deze kleine spoel) moet er een bij. Echter ook zonder condensator zie je dit 'terugleveren'; de stroom loopt nu eenmaal achter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 7 september 2021 16:21:29 schreef Frederick E. Terman:
Een seriespoel kan niet anders dan 'de stroom vertragen', zodat je in dat schema (zie inzet in de grafiek) altijd momenten van teruglevering krijgt.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de spoel normaal gesproken een nog kleinere waarde heeft, waardoor je er minder van zou zien.

Nu ben je aan het plagen. Ik beschreef hierboven vrij keurig de randvoorwaarden waaraan de spoel moet voldoen om niet terug te leveren en ook waarom ze niet zo groot mag zijn (uitgangsspanning wordt te laag) en je neemt nu (bewust?)een waarde die veel groter is :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, nou niet expres hoor; vandaar die laatste regel. Ik heb geen ontwerpervaring met kwikdampers, maar vermoedde dus al wel dat een praktische spoelwaarde dan veel kleiner zou zijn.

Mijn laatste schip voor mijn loopbaanwissel had nog kwikdampers in de voeding van de hoofdzender - ik geloof dat ik dat al eens had vermeld -, en dat is mijn enige kennismaking met zulke gelijkrichters. De porseleinen buisvoeten gingen trouwens kapot, ze bleven vonken en dus steeds zwarter. De machinekamer heeft toen nog nieuwe voeten gemaakt uit teflon staf, de contacten hebben we overgezet; je moet wát, op zee.
Snel daarna heb ik de buizen vervangen door halfgeleiderdiodes.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Sorry, ben ff in de war. Ff domme vraag. Heb inmiddels een ringkern trafo wil dus een 2x2,5V wikkeling maken. Dus 5 volt met center tap. De draairichting van de spoel blijft van het midden van de centertap naar “buiten” toe blijft toch hetzelfde?

Michel
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je nieuwe wikkeling moet van begin tot eind dezelfde wikkelrichting hebben. In principe dus hetzelfde als wanneer je géén middenaftakking zou hebben... alleen dan wél met middenaftakking. ;)

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-cd9a8f724e15e5e7545734276ebebbb0

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 9 september 2021 22:58:08 (18%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Tip, leg even een wikkeling of 10 dun soepel draad op de kern, dan kun je die spanning meten en daaruit verder rekenen naar hoeveel windingen je per volt nodig hebt.

Hoi,
Voor de lol een ringkern trafo gekocht en aangesloten volgens schema.
120W belasting er op, voorverwarmen en hij deed het.
Alle drie doen het OK. Halve sinus op de scoop, leuk.
Weer wat geinigs gedaan. Wat heb je er aan? helemaal niets maar wel weer even leuk.
Dankjewel.
De volgende wordt een Strobotron,waarschijnlijk wel weer even jullie hulp nodig. ;-)

Michel
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier nog wel wat andere elektronische lichtbronnen liggen, zoals holle kathode lampen (Spectrale lichtbronnen), een deuterium lamp enz.
Als iemand weet hoe je die moet schakelen zouden we een nog eens wat kunnen proberen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †