Technische Musea/verzamelingen

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat je ACEC beter met het Nederlandse HOLEC kunt vergelijken.
Energie transport en middenspanning e.d.

Mocht je ooit eens naar Portugal willen reizen, gaa dan via Salamanca (E), Guarda (PT), Covilha, naar Seia (westzijde van de Serra da Estrella).
In Seia heb je het Museu Natural da Electricidade

De Serra da Estrela is overigens ook de moeite waard. Je kunt met de auto op het hoogste punt van Portugal komen. Daar staan dan ook de radar posten, waarvan ik ooit een foto heb geplaatst in het 'Waar is deze foto....' topic heb geplaatst.

Edit:
Er blijken meerdere kleine elektriciteitscentrales in Portugal zijn te bezichtigen. Lijst vind je via de site van Museu Natural da Electricidade in Seia

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 15 september 2021 17:07:50 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

kan best, het ging over bedrijven actief in elektrotechniek en ik reageerde op een uitspraak van jou dat België hierin niet zoveel te betekenen had.. groot en/of klein materieel.. ACEC was zeker groot in electrotechniek en in die tak van sport waarschijnlijk veel groter dan Philips. (ik ben bij de NS nog geen Philips trein tegengekomen :-) )

Tidak Ada

Golden Member

Het was niet mijn stelling! Die kwam van Hubie

Wij maakten onze treinen bij Werkspoor in samenwerking met met HOLEC.
HOLEC was een conglomeraat van bedrijven in de zware elektrotechniek (Heemaf, Smit Slikkerveer, Smit Nijmegen, EMF Dordt, Coq Utrecht, AFO Hattem en Olthof Ede). De motoren van de treinen werden er o.a. gemaakt.Het is in 2003 overgenomen door de Eaton Corporation.

Trouwens, Philips had buiten de 80.000 mannen en vrouwen in NL, nog legio vestigingen elders: Pope(NL), Valvo(DE), Mullard(GB), Amperex(USA) en MBLE(BE) en dan vergeet ik er beslist nog een aantal.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nog niet vermeld: Pauwels Trafo in Mechelen, helaas ter ziele gegaan nog niet zo lang geleden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 maart 2021 14:06:24 schreef Tidak Ada:
Het was niet mijn stelling! Die kwam van Hubie

ach zo

Op 28 juli 2013 21:16:03 schreef Tidak Ada:

Elektrotechnisch heeft België, naar mijn weten niet veel meegespeeld, de Philips vestigingen daar gelaten.

Op 15 maart 2021 14:06:24 schreef Tidak Ada:

Trouwens, Philips had buiten de 80.000 mannen en vrouwen in NL, nog legio vestigingen elders: Valvo(DE), Mullard(GB), Amperex(USA) en MBLE(BE) en dan vergeet ik er beslist nog een aantal.

Ja, dat is gekend. En heeft niet altijd meegeholpen aan de goede reputatie van Philips in handel drijven/betrouwbare partner, komt door de wijze waarop die bedrijven overgenomen zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 juli 2013 21:16:03 schreef Tidak Ada:

Elektrotechnisch heeft België, naar mijn weten niet veel meegespeeld, de Philips vestigingen daar gelaten.

Da's een hele ouwe koe (maar wel een 'waarheid als' een dito)

Als troost: Wij hebben geen scheepsliften en geen 'hellend vlak' :)

Mullard, zowel als Valvo zijn overblijfselen uit WO-II.
Philips had op voorhand alle essentiële onderdelen*) naar Engeland verplaatst en werd gedwongen de productie in Eindhoven voort te zetten. Na een Engels bombardement in Eindhoven werd de productie naar DE verplaatst. Bij de beëindiging van de oorlog is daardoor Valvo in handen van Philips gebleven (zoiets als de Oostkantons in BE).

*) In het bijzonder de geheimen van de EF50, die een doorbraak bij de geallieerde radar teweeg heeft gebracht. Philips heeft daarmee Mullard groot gemaakt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 15 maart 2021 13:57:13 schreef kris van damme:
kan best, het ging over bedrijven actief in elektrotechniek en ik reageerde op een uitspraak van jou dat België hierin niet zoveel te betekenen had.. groot en/of klein materieel.. ACEC was zeker groot in electrotechniek en in die tak van sport waarschijnlijk veel groter dan Philips. (ik ben bij de NS nog geen Philips trein tegengekomen :-) )

Bij de NS hebben ze geen Philips treinen maar wel Philips WC brillen (echt waar,geen geintje) Maar die WC brillen zijn van bakeliet en Leo Baekeland was een Belg en zo is het cirkeltje weer rond. ;-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Baekeland

Tidak Ada

Golden Member

Weet ik ;) Dat noemen ze 'Philite'. Daar werden de Philishaves ook mee gemakt en kastjes voor de kleine radio's met U-buizen enzovoorts.

Ja, België is de bakermat van het bakeliet van Bakeland >:)

(Vergeet ook de saxofoon niet - Adolphe Sax)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

De colossus in Bletchley Park wil ik een keer in het echt zien.
1500 buizen en klapperende relais en heul veul papertape...

https://www.youtube.com/watch?v=9HH-asvLAj4

https://bletchleypark.org.uk/

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wie het ooit presteert om een toegangsbadge te bekomen voor het omroepgebouw van de VRT aan de Reyerslaan kan goed een uurtje extra uittrekken om de tentoonstelling te bekijken in de centrale gang. Ik herinner me een kanjer van een driefasige kwikdampgelijkrichter, en een zelfgebouwd mengpaneel met buizen, maar wel batterijgevoed want het moest mobiel zijn. En er staat nog veel meer fraais.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Deze -en veel andere- zijn dus in Nijvel te bewonderen....

http://lampes-et-tubes.info/rema/re229a.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ooh, een sixtopus..

en nog een vraagje: iedereen weet waar silicon valley ligt. maar waar zou germanium valley gelegen hebben, mocht die naam al bestaan hebben?

Hubie

Special Member

Ik denk elke kolenmijn in Limburg NL en BE. ;-) Daar werd niet alleen steenkool naar boven gehaald.
Silicon Valley is ook maar een naam,bekend geworden door Goochem,Appeltje en consorten. In de Sahara hebben ze veel meer zand.
(lees silicium) ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 15 maart 2021 23:24:35 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Oeps,dat is een 'per seconde wijzer' of 'Twee voor twaalf'vraag.
Die moet ik even opzoeken.

Tidak Ada

Golden Member

Galliun schijnt ook bij de steenkoolproductie zijn te vinden.

Arseen komt in grote hoeveelheden bij de tinmijnen in Cornwall voor.
Die tin mijntjes in zijn trouwens ook een leuk uitje als je in de buurt bent. De hele kust staat er vol mee en in St. Agnes zit een hele mooie dumphandel.

Dat gebouwtje bevat een stoommachine met een gigantische balans, die zowel lucht demijn inpompt, als water er uit en ook nog een soort paternoster-ladder voor de mijnwerkers, waar mee ze naar boven en naar beneden (helaas ook vallen) kunnen.

Filmpje: https://youtu.be/diRw5o1UKkw

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 maart 2021 21:49:19 schreef kris van damme:
Ooh, een sixtopus..

Weet iemand of er een filmpje bestaat over het blazen/maken van een dergelijk stuk glas?

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Al eens 'mercury arc rectifier' ingetikt op JouwBuis?

Eventueel 'the making of' toevoegen....

Hier een YT filmpje van Glasslinger, een amateur die zich op professionele wijze op de vervaardiging van nixie-buizen heeft toegelegd. Zeer bekend bij het Neonixie-L forum

https://www.youtube.com/watch?v=LEE3e5Rxt0g

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 17 maart 2021 10:45:04 (55%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 maart 2021 23:20:49 schreef maus0611:
[...]

En in rotterdam.

https://www.telefoniemuseum.nl/

Waar op 26 Januari 2021 een brand is geweest, zie hier meer met video's nieuws van 16 maart 2021 :

https://www.rijnmond.nl/nieuws/204783/Telecommuseum-zet-schouders-er-w…

Hopelijk dat ze alsnog op nieuwe donaties kunnen rekenen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

In Duitsland zijn in ieder geval twee imposante privé collecties van elektronisch glaswerk te zien:

In Bielefeld (Noord Duitsland) Udo Radke Museum

Zuidelijker, in Braunach, in de omgeving van Bamberg de collectie van Tuberix

Vooral Udo's verzameling is overweldigend

Bij beiden is (OP AFSPRAAK) een bezoek mogelijk.

Donaties in munt of natura worden zeer geapprecieerd, maar niet verplicht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 september 2021 23:07:24 schreef TinusTech:
[...]

Zo zeg! Dat museum is flink uitgebreid sinds mijn vorige bezoek.

Ach, wat vervelend nou! Hun certificaat is verlopen.

Websites prove their identity via certificates, which are valid for a set time period. The certificate for www.sbhp.nl expired on 9/14/2021.

Error code: SEC_ERROR_EXPIRED_CERTIFICATE

Welke ook de moeite is is museum Boerhaave in Leiden.

Van een cyclotron tot de Electrologica X8 staan daar in de expositie opgesteld. Erg leuk en met wetenschappelijke inslag in plaats van het zoveelste museum dat gericht is op dagjesmensen.

https://rijksmuseumboerhaave.nl/

fred101

Golden Member

Op 15 maart 2021 22:18:54 schreef Hubie:
Ik denk elke kolenmijn in Limburg NL en BE. ;-) Daar werd niet alleen steenkool naar boven gehaald.
Silicon Valley is ook maar een naam,bekend geworden door Goochem,Appeltje en consorten. In de Sahara hebben ze veel meer zand.
(lees silicium) ;-)

Is groot geworden door HP lang voor we ooit van Google of Appel hadden gehoord. Ze begonnen in een garage, braken door met een sinusgenerator voor Walt Disney (voor fantasia) en naarmate ze groeide kwamen er steeds meer bedrijven (oa toeleveranciers), die ook iets met electronica deden, bij.
En dat was het begin van silicon valley. Ook Frederick E. Terman heeft er indirect wat mee te maken, hij was de gene die ze (H en P) gestimuleerd en geholpen heeft om samen een bedrijf te beginnen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs