beton boormachine makita-hr2611F

hoi, was een hele fijne machine, boort in hard beton alsof het oude kaas is, maar nu lijkt de motor te overleden zijn ?

de machine begon plots trager rond te draaien en begon daarna te roken.
poosje af laten koelen en weer ff geprobeerd maar weer traag ronddraaien en loeiheet/roken.

boel uit elkaar genomen, anker en stator/veldwikkelingen waren vettig maar nergens zichtbaar iets gesmolten.

ik heb de onderlinge weerstanden op de 24 pools commutator gemeten en dat geeft een regelmatig oplopend beeld.
ik mat op de commutator bv van pool 1 naar pool 2 (direct ernaast dus) 0.8, van pool 1 naar pool 3 1.2, van pool 1 naar pool 4 1.6, etc,tot dat ik het hele rondje gemeten heb.

maar zoals bekend, ik heb er geen verstand van en weet niet eens wat ik gemeten heb haha, maar het gaf iig wel een gelijkmatig beeld, zowel rechtsom of linksom gemeten op de commutator .
tevens gaven de 2 stator/veldwikkelingen ook dezelfde waarden tov elkaar.

dus geen idee of de motor nou overleden is of dat het misschien in de elektronica zit in het handvat ?

groet ben.

Waarschijnlijke oorzaak, versleten of vast zittende koolborstels. De rook is een slecht voorteken!
In het vervolg bij toeren terugval of sterk vonkende koolborstels direct uitschakelen, en controleren en regelmatig doorblazen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

En zeker niet nog een tweede keer aanzetten tot 'ie weer gaat roken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klinkt idd alsof anker is overleden, maar dat heb ik met dit type nog niet gehad, dat de slagmechaniek het begeeft wel. daardoor kan de boel zo zwaar draaien dat de motor het niet trekt. check dus de tandwielkast. borgveer die losspringt waardoor de dikke veer van de overslagmechaniek begrenzing de slagas klem in de behuizing zet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer