beton boormachine makita-hr2611F

hoi, was een hele fijne machine, boort in hard beton alsof het oude kaas is, maar nu lijkt de motor te overleden zijn ?

de machine begon plots trager rond te draaien en begon daarna te roken.
poosje af laten koelen en weer ff geprobeerd maar weer traag ronddraaien en loeiheet/roken.

boel uit elkaar genomen, anker en stator/veldwikkelingen waren vettig maar nergens zichtbaar iets gesmolten.

ik heb de onderlinge weerstanden op de 24 pools commutator gemeten en dat geeft een regelmatig oplopend beeld.
ik mat op de commutator bv van pool 1 naar pool 2 (direct ernaast dus) 0.8, van pool 1 naar pool 3 1.2, van pool 1 naar pool 4 1.6, etc,tot dat ik het hele rondje gemeten heb.

maar zoals bekend, ik heb er geen verstand van en weet niet eens wat ik gemeten heb haha, maar het gaf iig wel een gelijkmatig beeld, zowel rechtsom of linksom gemeten op de commutator .
tevens gaven de 2 stator/veldwikkelingen ook dezelfde waarden tov elkaar.

dus geen idee of de motor nou overleden is of dat het misschien in de elektronica zit in het handvat ?

groet ben.

Waarschijnlijke oorzaak, versleten of vast zittende koolborstels. De rook is een slecht voorteken!
In het vervolg bij toeren terugval of sterk vonkende koolborstels direct uitschakelen, en controleren en regelmatig doorblazen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

En zeker niet nog een tweede keer aanzetten tot 'ie weer gaat roken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klinkt idd alsof anker is overleden, maar dat heb ik met dit type nog niet gehad, dat de slagmechaniek het begeeft wel. daardoor kan de boel zo zwaar draaien dat de motor het niet trekt. check dus de tandwielkast. borgveer die losspringt waardoor de dikke veer van de overslagmechaniek begrenzing de slagas klem in de behuizing zet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 september 2021 19:06:30 schreef testman:
klinkt idd alsof anker is overleden, maar dat heb ik met dit type nog niet gehad, dat de slagmechaniek het begeeft wel. daardoor kan de boel zo zwaar draaien dat de motor het niet trekt. check dus de tandwielkast. borgveer die losspringt waardoor de dikke veer van de overslagmechaniek begrenzing de slagas klem in de behuizing zet.

slaan deed die prima ! nou is een anker via https://nl.aliexpress.com/item/32854284554.html?spm=a2g0o.productlist.… prima te bekostigen, maar vraag mij af of de stator ook overleden is, of is alleen een nieuw anker voldoende ?

Op 15 september 2021 20:55:46 schreef benbijcircuitsonline:
[...]
slaan deed die prima ! nou is een anker via https://nl.aliexpress.com/item/32854284554.html?spm=a2g0o.productlist.… prima te bekostigen, maar vraag mij af of de stator ook overleden is, of is alleen een nieuw anker voldoende ?

btw, zouden weerstandsmetingen op de commutator eigenlijk niet allemaal nul moeten meten ? of iig allemaal dezelfde waarden ? (heb er geen verstand van maar probeer het wel te begrijpen/leren).

Bij het meten op de commutator kun je beter steeds tussen 2 naast elkaar liggende lamellen meten. Dus tussen 1 en 2, tussen 2 en 3, tussen 3 en 4, enz... Dan moet je steeds dezelfde waarde meten. Kom je er 2 tegen waartussen de weerstand ineens groter is, dan is het stuk wikkeling daartussen onderbroken. Meet je een kleinere waarde, dan zit daar een sluiting.

mvdk

Golden Member

Om een anker door te meten heb je een growler (nederlands: grommer) nodig
Zie mijn post in dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2018734#2018734

Ik heb ooit ankers getest, maar dat ging wel met DC laagspanning.
De spanning kwam van een regelbare voeding.
En dan word er met een Voltmeter gemeten of alle commutator kontakten
12 23 34
- - - - - - enz
het zelfde resultaat geeft,terwijl het anker in positie word verdraaid.

MVG Gerard ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

als de veldwikkeling stuk is kun je dat doorgaans wel ruiken, die is goed zwart als men zo lang doorgaat dat ook die is opgerookt. het anker komt bij sds max hakhamers in de lichte uitvoering ( HR40xx ) reeks vaker voor. bij de sterkere ( HR45xx ) reeks juist heel zelden. maar dat komt wrs door de grotere vertraging, de lichtere machines draaien sneller..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

eerlijk gezegd ziet het anker in het algemeen er gewoon heel netjes uit.
na wat rookaanslag weg gepoetst te hebben zie je niks vreemds, gesmolten.
daarentegen ziet de veldwikkeling er een stuk slechter uit, meer zwartgeblakerd en her en der wat lichtjes gesmolten.
kan het zijn dat het toch de veldwikkeling is die de problemen geeft ipv het anker ?
ik ga iig nog ff het anker doormeten zoals klaasz voorstelde, en zal eens een paar foto,s nemen van het anker en de veldwikkeling, dan kunnen jullie misschien wat meer beoordelen.

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op donderdag 16 september 2021 13:30:38 (14%)

veldwikkeling kan wel stukgaan als de koeling slecht is geweest, hand op koelsleuven, aangeladen stof in de koelsleuven of lang op laag toeren geboord hebben bijv of 1 deel van de veldwikkeling had fijnsluiting en daardoor overleden.

je kunt beter het veld stuk hebben als het anker, veld kost 19€ en het anker 36€.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

alle polen gemeten op de commutator zoals klaasz voorstelde, en alle 24 polen hebben exact dezelfde waarden tov elkaar, (00.8 op standje 200 van weerstand meten).

die ene zwarte plek op het anker zegt toch dat die ook gaar is, beiden dus vervangen..

als die beiden vervangen moesten worden, check ik ook de slagmechaniek en boorkop, te veel speling dan weg en nieuwe machine. deze machines zijn er op t werk nog zat, en veel oudere ook. maar die gaan nog lang mee gezien ze vrijwel niet meer worden gebruikt, alles is op accu tegenwoordig.

zo te zien aan de veldwikkeling is deze machine te lang op hoog vermogen gebruikt en echt heet gelopen, dat zegt de verkleuring van de wikkelingen rond de ijzerkern wel. als je dan betonijzer raakt met de boor en vastslaat dan ineens een rookwolk en weg is ie.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 16 september 2021 17:17:16 (76%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 september 2021 17:12:11 schreef testman:
die ene zwarte plek op het anker zegt toch dat die ook gaar is, beiden dus vervangen..

welke zwarte ene plek op het anker bedoel je ? ik heb wel met zwarte viltstift markeringen aangebracht, dus ik denk dat je dat ziet ?

"check dus de tandwielkast. borgveer die losspringt waardoor de dikke veer van de overslagmechaniek begrenzing de slagas klem in de behuizing zet"

welke borgveer bedoel je precies ? ik heb hem toch helemaal uit elkaar liggen dus dat wil ik dan ook ff checken.

vergeten

Golden Member

Op 16 september 2021 18:09:43 schreef benbijcircuitsonline:
[...]welke zwarte ene plek op het anker bedoel je ? ik heb wel met zwarte viltstift markeringen aangebracht, dus ik denk dat je dat ziet ?

Als dit markeringen zijn dan ben ik zwarte piet :)
Dit ding heet trouwens stator met daarop de veldwikkeling en het geel omlijnde ziet er, zo zwartgeblakerd, weinig hoopvol uit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 18 september 2021 00:01:59 schreef vergeten:
[...] Als dit markeringen zijn dan ben ik zwarte piet :)

begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd blijkbaar ?

mel

Golden Member

Die wikkeling ziet er wel erg donkerzwart uit, eigenlijk...Als de draadisolatie gesmolten is, dan zijn de rapen echt gaar...
Waarom koop je niet gewoon een Hilti?Dat is denk ik beter dan met dit ouwe ding verder lopen te kloten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 september 2021 00:01:59 schreef vergeten:
[...] Als dit markeringen zijn dan ben ik zwarte piet :)

De TS bedoeld waarschijnlijk het streepje op de collector aansluiting.

De veldwikkeling is duidelijk total loss.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.