Differentieel schakelaar type B met CT klemmen??

Heeft iemand ooit al gehoord van een differentieelschakelaar die bestaat in de vorm van een CT-klem?

De producent van een bepaalde laadpaal beweert bij hoog en laag dat de foto (rode cirkel) de differentieel type-B aanwijst.

Ziet er volledig anders en veel kleiner uit dan een typische diff zoals we hier kennen in Europa.

Ook een Google search maakte me niet veel wijzer.

mel

Golden Member

Ik denk dat het Amerikaanse rommel zal zijn.Of anders Chinees, omdat hij zegt dat er CE opstaat,wat geen keurmerk is.
Maak eens een duidelijke foto?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Kan inderdaad, Vigirex van tegenwoordig Schneider werkt ook met een losse klem om de aders heen.
Wanneer hij om de fase(n) en de 0 zit moet de som van de stromen wanneer er niets weglekt 0 zijn, zodoende kun je dus meten hoeveel mA het verschil is.

Voor de SmartEVSE is ook een DC 6mA beveiliging beschikbaar in de vorm van een stroomtrafo.

Dat is ook een stuk goedkoper dan een typeB aardlek (die overigens veel mensen verwarren met een B-uitschakelkarakteristiek van een normale automaat)

https://www.stegen.com/nl/ev-producten/126-residual-current-sensor.htm…

Datasheet van dat ding:
https://deltrixchargers.com/wp-content/uploads/2019/10/WA-DS-015-RCM14…

In die gevallen is het geen aardlekschakelaar, maar dat hoeft ook niet: Er moet lekstroomdetectie zijn. En daar voldoet het wel aan, want als vervolgens de elektronica de spanning uitschakelt (relais valt af) dan voldoe je prima aan de regels.

Het is niet letterlijk een rcB (Breaker) maar een detector, want de echte stroomonderbreking wordt geregeld door het afvallen van het relais. Maar dat zijn details, het resultaat is hetzelfde.

Bender heeft ze bv ook:
https://www.benderbenelux.com/producten/differentieelstroombewaking/rd…

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 15 september 2021 20:12:56 (11%)]

dat ze met een stroomspoel dergelijke metingen kunnen doen is wel te verwachten, oa fluke kan ook de circuit spanning meten met de stroomtang van de meter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 september 2021 19:37:49 schreef DDON:
De producent van een bepaalde laadpaal beweert bij hoog en laag dat de foto (rode cirkel) de differentieel type-B aanwijst.

In een laadpaal moet een differentieel die ook voor DC geschikt is: Enerzijds moet ie ook op een AC differentieelstroom afslaan, terwijl er ook een DC stroom loopt. Anderzijds moet ie ook op DC lekstroom afslaan.

Een current transformer past hier dus niet bij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat hoeft ook geen CT te zijn natuurlijk, dat kan net zo goed een hall sensor zijn.

Of het op deze manier aan de Europese eisen voldoet is een ander verhaal.

[Bericht gewijzigd door Sine op 16 september 2021 08:51:19 (32%)]

GJ_

Moderator

Op 16 september 2021 08:50:05 schreef Sine:
Of het op deze manier aan de Europese eisen voldoet is een ander verhaal.

Om te beginnen de EC verklaring zelf bekijken. Ook opletten dat ie is ondertekend door een inwoner van de EU.
Ik zie nogal een ongeldige EC verklaringen omdat:
- de ondertekenaar niet in de EU woont
- er wel een handtekening onder staat maar een listig stukje over de officiele vertegenwoordiger niet is ingevult. Dat is er niks gelogen maar het is dan wel bewuste misleiding.

Op 16 september 2021 00:29:24 schreef testman:
dat ze met een stroomspoel dergelijke metingen kunnen doen is wel te verwachten, oa fluke kan ook de circuit spanning meten met de stroomtang van de meter.

AC lekstroom meet je inderdaad wel gewoon met een stroomtang natuurlijk. Maar als dit een type B moet voorstellen zou er minimaal ook nog wel iets van een Hall sensor in moeten zitten of zo. Met een spoel maak je geen type B.

t is net hoe je de regels interpreteert volgens mij. Ik heb zelf geen toegang tot dingen als de NEN, maar volgens mij is er alleen sprake van een DC lekstroom detectie, niet in welke vorm (alleen de functie moet aanwezig zijn, niet specifiek dat dit in 1 (typeB) aardlek geintegreerd moet zitten)

Een aardlek met typeB (Dus DC) is de meest logische optie, maar zoals bv de SmartEVSE en andere laadpalen het doen zou ook kunnen. Het resultaat is namelijk hetzelfde.
Als er DC detectie is, en die de laadspanning van de kabel/auto laat afvallen (door het laten afvallen van het laadrelais) heb je hetzelfde resultaat. Alleen zal de paal zelf dan wel onder spanning blijven (Want itt tot een DC aardlek zal alleen het laden stoppen), maar de kabel/auto worden losgekoppeld.

Het zal vermoedelijk wel zijn toegestaan, temeer omdat meerdere grotere merken dit ook gewoon separaat verkopen.

Doepke noemt het bv ook specifiek: Hun typeB aardlek is een stroomtrafo, DC detectie circuit en switch die de spanning uitschakelt.
Dus eigenlijk hetzelfde als een losse DC detectie op een bestaand EV relais.

https://www.doepke.de/fileadmin//user_upload/doepke_5962513_dfs4ev_web…

The IEC 62955 standard includes a residual direct current protective
device (RDC-PD) and a residual direct current monitoring device
(RDC-MD) under the umbrella term RCD-DD. Residual direct
current monitoring devices consist, for example, of a monitoring
module for detecting smooth DC residual currents and a switching
device (diagram 1). When working with this particular combination,
the installer must follow the switch-off criteria required in the event
of a fault.

Our DFS EV residual current circuit-breakers meet the requirements
of this standard in just one device (diagram 2)

Bender:
https://www.benderbenelux.com/producten/differentieelstroombewaking/rd…

As a RDC-M module in applications according to DIN EN 61851 or IEC 62955, the RCD104-4 can replace a type B RCD when combined with a type A RCD and a suitable switching device (e.g. a power relay)

Dus zo'n oplossing (Separate 6mA DC detectie) die ook de stroom afschakelt als toevoeging op een bestaande reguliere aardlek lijkt gewoon te mogen

Op 16 september 2021 09:08:09 schreef GJ_:
[...]Om te beginnen de EC verklaring zelf bekijken. Ook opletten dat ie is ondertekend door een inwoner van de EU.
Ik zie nogal een ongeldige EC verklaringen omdat:
- de ondertekenaar niet in de EU woont
- er wel een handtekening onder staat maar een listig stukje over de officiele vertegenwoordiger niet is ingevult. Dat is er niks gelogen maar het is dan wel bewuste misleiding.

[...]
AC lekstroom meet je inderdaad wel gewoon met een stroomtang natuurlijk. Maar als dit een type B moet voorstellen zou er minimaal ook nog wel iets van een Hall sensor in moeten zitten of zo. Met een spoel maak je geen type B.

Hoe kan je nagaan dat de ondertekenaar effectief in de EU woont?

Ik kijk naar de technische handleiding als daarin staat dat er een beveiliging is voor die 6mA DC dan is het ok voor mij.Anders kan je wel heel ver gaan in het detective spelen.

Uitgezonderd misschien als je werkelijk een supervaag merk van laadpalen tegenkomt.

GJ_

Moderator

Op 16 september 2021 09:44:26 schreef evelo:
[...]

Hoe kan je nagaan dat de ondertekenaar effectief in de EU woont?

Een adres ;-)
Dat is namelijk erg verplicht op een EC verklaring.
Als dat niet klopt is het een tamelijk ernstig delict natuurlijk.

Als een onderdeel EC conform is, zegt dit niets over het geheel.
Met meerdere EC conforme delen is prima een niet CE conform geheel te vormen.

GJ_

Moderator

Uiteraard gaat het om de EC verklaring van de paal. Als die al bedenkelijk is kun je als je dat echt graag wil verder graven. Al is dat een beetje kansloos omdat de fabrikant de benodigde informatie met niemand hoeft te delen.

Ik heb hier ook wel eens een "keurmeester" gehad die het constructie dossier kwam opeisen. Nou, nee dus.

Dit soort sensoren is inderdaad een 6 mA DC lekstroombeveiliging welke ervoor zorgt dat je een standaard type-A aardlek mag gebruiken met de laadpaal. De sensor is typisch een fluxgate sensor om zowel ac als dc te kunnen meten. Er zijn veel partijen die dit soort losse sensoren maken voor toepassing in laadpalen en solar inverters.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is vrij gevoelig voor DC. Een stroomtang met zo'n laag DC-bereik moet je al geregeld nullen. Hoe is dat bij deze sensor geregeld?
Je wilt niet dat de beveiliging aanslaat alleen omdat een geparkeerde wagen het aardmagnetisch veld beïnvloedt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET, Dat valt wel mee, wij gebruiken dat soort dingen om 24V en 110 V DC te bewaken en daar moet je toch een magneet in de buurt van de spoel houden om invloed uit te oefenen.

Gr.F_S